امیدواری اربیل به جذب شرکت های خارجی برای 20 بلوک نفتی

وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق در تلاش برای بازگرداندن اعتماد شرکت های نفتی برای حضور در اقلیم است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بدنبال انصراف شرکت های نفتی از 19 میدان نفتی در اقلیم کردستان عراق، وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق در تلاش برای بازگرداندن اعتماد شرکت های نفتی برای حضور در اقلیم است.

'بلال سعید' کارشناس امور نفتی در اقلیم کردستان عراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اربیل با تایید این خبر گفت: در دو سال گذشته شرکت های نفتی از 19 میدان نفتی انصراف دادند که آخرین آن به انصراف شرکت های 'اکسون موبیل' آمریکا از سه میدان نفتی در استان سلیمانیه و شرکت 'شورون' آمریکا از میدان نفتی «روفیا» در شمال اربیل برمی گردد.

وی افزود: دولت اقلیم کردستان عراق در ماه جاری کنفرانس خود را در شهر لندن برگزار کرد به این امید که شرکت های نفتی را به کار در 20 میدان در سال جدید میلادی ترغیب کند.

'آشتی اورامی' وزیر انرژی و منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق در کنفرانس اخیر این وزارتخانه در لندن اظهار داشت: شماری از شرکت های نفتی نتوانستند براساس برنامه ریزی های صورت گرفته اقدام به استخراج نفت کنند، لذا قراردادهای آنها مورد تجدیدنظر قرار گرفت.

'بیژن رحمانی' مدیر اجرایی شرکت نفتی (D.N.O) نروژ اخیرا در مطلبی در کنفرانس نفت و گاز اقلیم کردستان عراق در لندن اظهار داشت: شرکت «آفرین» در بلوک نفتی «برده ره ش» ورشکست شد و نتوانست هیچ نفتی استخراج بکند، همزمان شرکت «مولی» مجارستان درصدد بود از میدان نفتی «آکری- بجیل» روزانه 400 هزار بشکه نفت تا پایان سال 2015 میلادی استخراج کند اما برغم صرف بیش از یک میلیارد دلار، بدلیل اینکه این میدان نفتی از نفت پیش بینی شده برخوردار نبود از ادامه فعالیت انصراف داد.

براساس گزارش های رسمی وزارت انرژی و منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق، کاهش قیمت نفت، جنگ داعش و دستمزد شرکت های استخراج کننده نفت سبب شده است بسیاری از شرکت های نفتی از ادامه فعالیت در اقلیم کردستان عراق سرباز بزنند.

دولت اقلیم کردستان عراق از سال 2014 میلادی تلاش کرد فروش نفت خود را بصورت مستقیم انجام دهد که در دوره نخست وزیر نوری مالکی با اعتراض شدید بغداد روبرو شد اما در دوره نخست وزیر حیدرالعبادی به رغم ادامه این فروش اما اقلیم نتوانست بودجه مورد نیاز خود را تامین بکند.

دولت اقلیم کردستان عراق براساس گزارش متخصصین نفتی تلاش وافری دارد تا دستمزد شرکت های نفتی فعال در اقلیم را پرداخت کند که بدلیل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و هزینه بالای تولید نفت در اقلیم عملا درآمد چندانی برای اقلیم کردستان عراق باقی نمی ماند.

به گفته وزیر منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق در کنفرانس لندن محدوده تمامی بلوک های نفتی مجددا تعیین شده است و هم اکنون 20 بلوک نفتی آماده عرضه به شرکت های نفتی برای فعالیت هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار