معاون اول رییس‌جمهور در همایش مدیران ارشد وزارت نیرو:

نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری شود

اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه حل مسئله آب در گرو یک اجماع ملی است گفت: نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز در همایش سراسری مدیران ارشد وزارت نیرو گفت: همواره بر رشد 8 درصدی تاکید شده اما متاسفانه در 20 سال گذشته متوسط رشد اقتصاد کشور حدود 3.7 درصد بوده است.

وی ادامه داد: وقتی در شرایط رونق اقتصادی چنین رشدی محقق نشده است، بالطبع محقق کردن آن در شرایط رکود کنونی کمی سخت تر به نظر می رسد.

جهانگیری گفت: منظقه از نظر اقتصادی و حتی سیاسی داری اقتدار است که این امر در گرو تحقق رشد 8 درصدی میباشد و امیدواریم بتوانیم با تحقق این رشد مشکلاتی مانند بیکاری را از سر راه برداریم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نرخ مشارکت جمعیت فعال در کشور گفت: نرخ مشارکت جمعیت فعال در حال حاضر حدود 38 درصد و نرخ مشارکت فعال زنان حدود 15 درصد است که اگر صورت رشد اقتصادی و فراهم کردن بازار کار برای جمعیت جوان و فعال کشور تحقق نیابد این نرخ  پایین تر خواهد آمد.

وی با اشاره به مشکل بیکاری در کشور ادامه داد: پیش از این حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر بیکار در کشور وجود داشت که در حال حاضر حدود یک میلیون و 200 هزار نفر به این میزان افزوده شده است .

جهانگیری گفت: در سالهای 91 و 92 حدود 21 درصد از درآمد مردم کم شد که این میزان برای روستاییان به مراتب بالاتر بود. با این حال ترمیم این وضعیت و واقعی کردن دوباره درآمد مردم در گرو رشد اقتصادی حدود 8 درصدی و بیشتر است.

وی ادامه داد: تحقق رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور امری غیرقابل دسترس نیست و همانگونه که تجربه چین و هندوستان نشان داد  می توان در یک بازه زمانی چندساله به طور مداوم شاهد رشد اقتصادی 8 درصدی و بالاتر بود و بالطبع کشور ایران نیز با وجود داشتن منابع زیرزمینی و معدنی غنی و نیروی انسانی توانمند می تواند این تجربیات را مجدد تکرار کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: حاکمیت مدیران حرفه‌ای در بنگاه ها امر بسیار مهمی است که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود، اما تجربه دنیا نشان داده که برای گام نهادن در مسیر توسعه باید به چنین مدیرانی میدان داده شود.

وی گفت: وزارت نیرو سرمایه انسانی بسیار خوبی دارد و امیدواریم این صنعت بتواند نهایت استفاده از این سرمایه انسانی را در راستای بهره وری خود ببرد.

جهانگیری افزود: کمبود منابع آبی آینده ایران را تهدید می کند و شورای عالی آب در سال های اخیر جلسات متعددی برای حل این مسأله برگزار کرده است، که باید گفت حل این مسأله در گرو یک اجماع ملی است و تنها یک سازمان یا قوا نمی تواند این مسأله را به تنهایی به اتمام برساند .

وی اضافه کرد:  آب و محیط زیست هم در برنامه ششم و هم در بودجه سال آینده موضوع اصلی کشور است، و هیچ کس نباید از موضوع آب به عنوان یک امر سیاسی و جناحی بهره‌برداری کند چرا که این مسأله یک مسئله ملی بوده و با امنیت ملی کشور در ارتباط است و این موضوع باید جزو خط قرمزها قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت 75 هزار مگاواتی صنعت برق کشور گفت : این ظرفیت نشان از درایت و پشتکار فعالان و مدیران این صنعت است و رشد 7.6 درصدی مصرف برق صنایع در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیانگر حمایت صنعت برق کشور از چرخیدن چرخ های توسعه کشور است.

جهانگیری گفت: دولت حمایت لازم را برای تأمین بودجه پروژه های عمرانی صنعت آب و برق،  خواهد داشت، اما با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت نیرو باید سعی کند با افزایش بهره وری و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی به‌دنبال تکمیل پروژه های عمرانی خود باشد. بخش خصوصی نیز باید در طرح‌های آب و برق وارد شود، اما این طرح ها باید برای این بخش سودآور باشد تا انگیزه ورود داشته باشد.

وی با تقدیر از پیگیری‌های مستمر وزیر نیرو برای حل مشکلات صنعت آب و برق ادامه داد: در گذشته مبلغی حدود 3600 میلیارد تومان از صنعت آب و برق برای پرداخت یارانه ها گرفته می شد، اما خوشبختانه در دو سال گذشته این رقم بسیار پایین آمده و در ماه‌های آتی به صفر خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور در پایان گفت: وزارت نیرو از بهترین وزارتخانه های کشور در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی بوده است و امیدواریم این همت و تلاش در سال های آتی نیز تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار