در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد مطرح شد؛

نامزدهای جایزه جلال در دو بخش معرفی شدند/ اختتامیه چهارم دی‌ماه برگزار می‌شود

اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد چهارم دی ماه ساعت 15 بعدازظهر در تالار وحدت برگزار می‌شود. برای اولین بار ادبیات داستانی افغانستان را در این جایزه ادبی مورد بررسی قرار دادیم

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حضور منیژه آرمین دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد و مهدی قزلی دبیر اجرایی این جایزه برگزار شد.

در این مراسم قزلی گفت: برای اولین بار ادبیات داستانی افغانستان را در این جایزه ادبی مورد بررسی قرار دادیم. اتحادیه ناشران و نویسندگان افغانستان به بنیاد ادبیات داستانی در بررسی آثار نویسندگان این کشور در بخش ادبیات غیر ایرانی کمک کردند. با توجه به آنکه کمیت آثار ادبی بالاست، سامانه رصد را از سال پیش در بنیاد شعر و ادبیات داستانی راه‌اندازی کردیم. این سامانه 483 کتاب را مورد بررسی قرار داد و به بنیاد ادبیات داستانی جایزه جلال آل احمد کمک کرد. نظرات داوران جایزه ادبی جلال آل احمد در دایره همان نظرات ما در سامانه رصد کتاب‌ها بود. این نشان می‌دهد رصد ما اصلا اشتباه نبود و داورها این سامانه رصد را با انتخابشان تایید کردند. اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد چهارم دی ماه ساعت 15 بعدازظهر در تالار وحدت برگزار می‌شود. علاوه بر برگزیدگان این جایزه ادبی از برگزیدگان افغانستان نیز تقدیر می‌کنیم. امسال در حوزه نقد ادبی برگزیده‌ای نداریم.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به خوشحالی خود از اتمام دوران بی تفاوتی به جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: امسال مجبور شدیم زمان برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد را تغییر دهیم. در این رابطه با تماس‌های مستقیم و غیر مستقیم نویسندگان مواجه شدیم. بسیاری از نویسندگان ما جویای این مسئله بودند که اثر آنها به مرحله بالاتر این جایزه ادبی راه یافته است یا نه. ما در این باره به هیچکس جوابی ندادیم. آنچه داوران ما در جایزه ادبی جلال آل احمد انتخاب کرده‌اند، به صورت امانت‌دارانه با آن برخورد کردیم و هیچکس از نتایج جایزه خبری ندارد. این امانتداری مسئولیت‌پذیری داوران ما را افزایش داده است، بخش افغانستان توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار می‌شود اما از مشورت‌های هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد نیز در این زمینه بهره بردیم.

در ادامه مراسم منیژه آرمین دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به دموکراتیک بودن پروسه انتخاب داوران در هیات علمی جایزه ادبی جلال آل احمد بیان کرد: تصمیمات بر اساس خرد جمعی در جایزه ادبی جلال آل احمد گرفته شد. به همین دلیل خطا در داوری بسیار اندک بود، داوران نهایت کوشش و دقت خود را به خرج دادند و اعمال سلیقه فردی نکردند و تفکر شخصی خود را در داوری دخالت ندادند.

وی افزود: به عنوان کسی که سال‌ها کتاب می‌خواند، می‌توانم بگویم ادبیات داستانی ما پس از چهل سال وامدار ادبیات بیگانه، مقلد ادبیات داستانی دوره مشروطه و یکسان نویسی و شعار زدگی نیست. اینک با نویسندگانی روبرو هستیم که دارای تشخص، تفکر مستقل و شیوه‌های خود ساخته هستند. ادبیات امروز ایران بخصوص در داستان و رمان امری کاملا جدی و نه از سر تفنن است. در مورد نقد ادبی مسیر نزولی در یک سال اخیر داشتیم، در این دوره داوران ما که از افراد توانا و کار کشته این حوزه هستند، هیچ اثری را به عنوان نامزد انتخاب نکردند. بنیاد ادبیات داستانی عهده‌دار برگزاری سمیناری برای نقد ادبی شد، در این سمینار قرار است به آسیب شناسی و ارائه راهکار برای این حوزه بپردازند.

در ادامه مراسم مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به عدم نیاز برگزاری برنامه‌های دیگر به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر در موضوع ادبیات غیر ایرانی که در کنار جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود، توفیقی را مشاهده کنیم به طور حتم به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌کنیم تا در شیوه‌نامه اجرایی تغییراتی ایجاد کنند و این بخش به جایزه ادبی جلال آل احمد افزوده شود. میزان جایزه این بخش ده سکه است.

وی افزود: با توجه به آنکه جایزه کتاب سال جایزه محوری حوزه کتاب در جمهوری اسلامی ایران است، مقدار جایزه همسنگ با جایزه کتاب سال خواهد بود و برگزیدگان یک لوح تقدیر نیز دریافت می‌کنند. امیدواریم در جشنواره شعر فجر نیز همین اتفاق بیفتد. میزان جایزه برای این جایزه ادبی در سال جاری 30 سکه برای برگزیده‌ها و 10 سکه برای تقدیری‌ها خواهد بود. حدود دو هزار و 160 کتاب در حوزه رمان و داستان کوتاه، 500 کتاب در زمینه مستندنگاری و 120 کتاب در زمینه نقد ادبی بررسی شد. در همه بخش‌ها نامزد خانم داریم و  با این حساب نسبت خانم‌ها به آقایان در این جایزه ادبی یک به دو است.

در ادامه؛ دبیر علمی نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، اسامی 5 نامزد دریافت این جایزه در بخش رمان و داستان بلند را اعلام کرد.


رمان‌ها و داستان‌های بلند

«برکت» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه از نشر کتابستان
«پرتقال خونی» نوشته پروانه سراوانی از نشر آموت
«چشم‌هایم آبی بود» نوشته محمدرضا کاتب از نشر نیلوفر
«لم‌یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر نیستان
«برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب

حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور، اعضای هیأت داوران بخش رمان و داستان بلند این دوره از جایزه ادبی جلال هستند.

حسين فتاحي آثار متعددی را در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسي آثار كلاسيك فارسي براي كودكان و نوجوانان منتشر كرده است. «آتش در خرمن» و «پسران جزيره» از این نویسنده در زمينه ادبيات پايداري نوشته شده و «عشق سال‌هاي جنگ» تاكنون 6 بار تجديد چاپ شده است. «مدرسه انقلاب»، «كودك و توفان»، «اميركوچولوي هشتم»، بازنويسي «قصه‌هاي شاهنامه»، «سمك عيار» و ... از ديگر آثار او به شمار می‌آیند.

قاسمعلی فراست، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار است. از وی تاکنون آثاری مانند «نیاز»، «هرکس گمشده‌ای دارد»، «زیارت»‌ و رمان تحسین‌شده «نخل‌های بی‌سر» منتشر شده است. مجموعه داستان «هر زندگی یه قصه است» با استقبال عمومی مردم و منتقدان مواجه شده است. از دیگر آثار این نویسنده در حوزه جنگ می‌توان به کتاب‌های «عشق مانعی ندارد» و «گلاب خانم» اشاره کرد.

یزدان سلحشور، شاعر، نویسنده، منتقد، مقاله‌نویس و روزنامه‌نگار است. وی 5 کتاب در موضوعات شعر و داستان نوشته و در این حوزه کلاس‌های آموزشی و کارگاه نیز برگزار می‌کند.

بر اساس اعلام هیات داوران در زمینه داستان کوتاه «بازار خوبان» اثر آرش صادق بیگی، «راز خانه شکیب» اثر ابراهیم مهدی‌زاده و «روباه شنی» اثر محمد کشاورز، «مردن به روایت مرداد» اثر مرجان صادقی به عنوان نامزد نهایی معرفی شدند. داوران این بخش راضیه تجّار، عباس عبدی و داوود غفارزاده بودند.

اختتامیه نهمین جایزه جلال آل‌احمد، روز شنبه 4 دی‌ماه از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در تالار وحدت برگزار می‌شود.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار