دبیرکل جدید سازمان ملل رسما سوگند یاد کرد

"آنتونیو گوترش" پرتغالی، دبیرکل جدید سازمان ملل متحد دقایقی پیش، سوگند یاد کرد تا رسما سکان دبیرکلی این سازمان را از اول ژانویه از بان‌کی‌مون کره‌ای تحویل می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازالعالم ؛ مراسم رسمی سوگند دبیرکل جدید سازمان ملل از سوی شبکه های تلویزیونی و رسانه های مختلف جهانی به صورت زنده پخش شد.

این مراسم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. دبیرکل جدید سپس برنامه های خود را برای مقابله با بحران های جهانی و اصلاحات در سازمان ملل اعلام کرد.

وی در چند ماه گذشته به پایتخت های کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا سفر کرده است.

گوترش از دیدگاه بسیاری از مقامات سازمان ملل فردی با مهارت های سیاسی است که می تواند بین دیدگاه های متفاوت در سازمان ملل هماهنگی ایجاد کند.

گوترش 67 ساله که پیشتر نخست وزیر پرتغال بوده، در پی دستیابی به صلح در سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور است.

گوترش در سخنرانی خود در این مراسم گفت: بی‌ثباتی روزافزون است. مردم برخی کشورها در مقیاسی بی‌سابقه، به فرار از کاشانه خود مجبور شده‌اند. تروریسم بین‌الملل، مشکل اصلی امروز است.

آنتونیو گوترش ادامه داد: بسیاری از مردم جهان، اعتماد خود به کشورهایشان را از دست داده‌اند؛ آنها اعتماد به موسسات بین‌المللی و از جمله سازمان ملل متحد را نیز از دست داده‌اند. سازمان ملل باید آماده پذیرش تغییر باشد.

دبیرکل جدید، اشکال کار را در ساختار سازمان ملل جستجو می‌کند. گوترش گفت به خاطر همین مشکلات ساختاری است که سازمان ملل مثلاً نمی‌تواند از قربانیان خشونت‌های جنسی که باید تحت حمایت این سازمان باشند، حمایت کند.

بان کی مون نیز در نشست تودیع  خود و معارفه دبیر کل جدید این سازمان گفت: بسیاری از برنامه های ما با شکست روبرو شده است و هیچ یک از این شکست ها بدتر از خونریزی در سوریه نیست.

بان کی مون در این نشست گفت: در کنار یکدیگر دنیایی را شاهد بودیم پر از چالش های متفاوت. ما نخستین سقوط بازارهای مالی دنیا پس از بحران مالی سال 1929 را شاهد بوده ایم. بروز درگیری ها و ناآرامی را در دنیا شاهد بوده ایم. شکنجه و آزار شمار بسیاری از مردم را شاهد بوده ایم. اختلال هایی را شاهد بوده ایم که به سبب بیماری‌ها، بلایای طبیعی و به سرعت گرم شدن کره زمین بروز کردند. این آشفتگی ها برای ما آزمونی بود تا برای نجات جان ده ها میلیون انسان همکاری کنیم. 

بان کی مون گفت: توافقنامه هایی همچون سند توسعه پایدار و توافقنامه پاریس در زمینه پدیده تغییرات آب و هوایی مسیر تازه ای را برای برقراری صلح و ثبات در دنیا ایجاد کرد. قدرت بخشیدن به زنان در این سال ها دستاوردی بزرگ برای همه ما بود. با این وجود، هنوز هم رنج های بسیاری را متحمل می شویم.

بان کی مون سپس به شدت گرفتن خشونت و ناآرامی در دنیا اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم در معرض خشونت قرار دارند تنها به این علت که انسان هستند. بسیاری از برنامه های ما نیز با شکست روبرو شده است و هیچ یک از این شکست ها بدتر از خونریزی در سوریه نیست.

وی افزود: با شناختی که از آنتونیو گوترش (دبیرکل جدید سازمان ملل) دارم مطمئن هستم که وی می تواند با چالش های پیش رو به خوبی روبرو شود و آنها را حل و فصل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار