ارومیه؛

برگزاری نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان

نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارشخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در نهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در محل استانداری برگزار شد درباره تامین آب محدوده شبکه شهرچای ارومیه اظهار کرد: باید مشخص شود مردم این منطقه چه مقدار از آب های سطحی و چه میزان از آب های زیرزمینی استفاده می کنند.

سعادت افزود: همچنین لازم است مقدار آب مورد نیاز این منطقه را براساس برنامه احیای دریاچه ارومیه تعیین کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه لوله گذاری در محدوده شبکه شهر چای نسبت به احیای انهار سنتی راهکار بهتری است، اضافه کرد: طرح مطالعاتی لوله گذاری آب باید در این منطقه توسط مشاوران در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: نصب کنتور آب برای کنترل و مدیریت میزان آب مصرفی از چاه های باغ ویلاها از اقدام های ضروری است.

سعادت با بیان اینکه ارومیه تا شعاع 15 کیلومتر ویلاشهر محسوب می شود، افزود: تجمیع چاه های منطقه از راهکارهای دیگر مدیریت آب های زیرزمینی منطقه به شمار می آید.

مدیر عامل آب منطقه ای استان نیز در این جلسه در رابطه با اجرای طرح انسداد چاههای غیرمجاز گفت: یکهزار و سه حلقه چاه غیرمجاز در هشت ماهه نخست سال جاری به منظور حفاظت از منابع آب این استان مسدود شده است.

کیومرث دانشجو با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال 258 حلقه چاه غیرمجاز در این استان مسدود شده بود، افزود: انسداد سه هزار حلقه چاه غیرمجاز در اولویت برنامه های شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به آبرسانی و یکپارچه سازی تامین آب محدوده شبکه ' شهرچای' و به ویژه منطقه امامزاده شهر ارومیه بیان کرد: بر اساس مطالعه های انجام شده حفر چاه های غیرمجاز بیشتر در انتهای انهار سنتی این منطقه انجام گرفته بود و پیشنهاد می شود تمام باغ ویلاهای منطقه مذکور از سیستم آبیاری تحت فشار استفاده کنند.

وی اضافه کرد: لازم است شبکه آبیاری و زهکشی شهرچای بررسی و تعداد چاه هایی که براثر قطع حق آبه در این منطقه حفر شده اند، مشخص شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنیم انهار سنتی این منطقه به منظور پیشگیری از افزایش حفر چاه های غیرمجاز احیا شود.

شبکه آبیاری و زهکشی شهرچای 12 هزار هکتار طول دارد که 11 هزار هکتار آن به عنوان پایلوت برای حفاظت از منابع آب این منطقه انتخاب شده است تا نتایج آن به کل این منطقه تعمیم داده شود.

دراین جلسه همچنین پیامدهای اجتماعی احتمالی ناشی از انسداد چاه های غیرمجاز و راهکارهای سازنده در جهت مدیریت آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

41 هزار و 400 حلقه چاه غیر مجاز و 36 هزار و 994 مورد چاه مجاز در آذربایجان غربی وجود دارد.

با انجام برنامه انسداد 3000 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی، 20 میلیون متر مکعب آب در سال صرفه جویی می شود.

آذربایجان غربی 17 شهرستان، 42 شهر و بیش از 2 هزار و 800 روستا دارد و جمعیت آن سه میلیون و 322 هزار نفر است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.