خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

در شرایط بحرانی کنونی کره‌جنوبی، پیونگ یانگ چه خواهد کرد؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا خلأ قدرت در کره‌جنوبی می‌تواند پیونگ یانگ را به اقدامات تهدیدآمیز ترغیب کند.

در شرایط بحرانی کنونی کره‌جنوبی، پیونگ یانگ چه خواهد کرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سئول به قلم پارک چان-کیونگ و با عنوان «پس از بحران سیاسی کنونی در کره جنوبی، پیونگ یانگ چه خواهد کرد؟» نوشت: سقوط پارک گئون-های، رئیس جمهور کره جنوبی برای بسیاری در کره جنوبی یک پیروزی تلقی می شود، اما خلأ قدرت که پیامد این رویداد است، می تواند پیونگ یانگ را به اقدامات تهدیدآمیز ترغیب کند.

رسوایی فساد مالی در طبقه سیاسی کره جنوبی که در نهایت منجر به آن شد تا نمایندگان پارلمان این کشور روز جمعه به طرح برکناری پارک گئون-های رئیس جمهور این کشور رأی مثبت دهند، مسئله مناقشه بین دو کره را در اولویت دوم قرار داده است، هر چند که سال 2016 سالی پرتنش برای شبه جزیره کره بود.

کره شمالی از ماه ژانویه با دو آزمایش هسته ای و شلیک حدود 20 موشک، پیشرفت هایی در تلاش‌هایش برای دستیابی به موشک های قاره پیما داشته است.

کره جنوبی در مواجهه با این همسایه تهدیدکننده، آسیب پذیر به نظر می رسد و مرحله طولانی انتقال سیاسی که پس از رأی مثبت پارلمان به طرح برکناری رئیس جمهور آغاز می شود، فرصتی طلایی  برای پیونگ یانگ است تا قدرت خود را به نمایش بگذارد.

این تهدید بلافاصله توسط هوانگ کیو-اهن، نخست وزیر کره جنوبی و دادستان سابق که پس از کنار گذاشته شدن پارک گئون-های توسط پارلمان، به یکباره فرمانده کل نیروهای مسلح کره جنوبی شد، مطرح شد.

وی روز شنبه در نشستی فوری از ارتش خواست به شدت هوشیار باشد.
نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: «دولت همه تدابیر لازم را به کار می بندد تا از خلأ قدرت جلوگیری و آرامش را در کشور برقرار کند.»

در حال حاضر هیچ تحول قابل توجهی در کره شمالی مشاهده نشده است. اما همه نیروهای کره جنوبی باید در شرایط کنونی هوشیارتر باشند.

با این حال، روز یکشنبه رسانه های رسمی کره شمالی از رزمایش مهم ارتش این کشور با هدف شبیه سازی حمله به کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی با نظارت مستقیم کیم جونگ-اون خبر دادند. این رسانه ها به تاریخ برگزاری این رزمایش هیچ اشاره ای نکردند.

رسانه های کره شمالی که هیچگاه در انتقاد از پارک گئون های دست شان خالی نبوده است، ماجراهای رسوایی اخیر وی را با شوق و ذوق دنبال کرده اند.

رودونگ سینمون -روزنامه و ارگان حزب کارگر حاکم در پیونگ یانگ- روز شنبه پارک گئون-های را یک «بیمار در حالت اغما» توصیف و اعلام کرد که او با نپذیرفتن کناره گیریش، مانند «یک جادوگر پیر و یک بیمار روانی بی همتا» رفتار می کند.

آیا پیونگ یانگ از این لفاظی های کودکانه خود پا را فراتر خواهد گذاشت؟

بسیاری از کارشناسان سیاسی نسبت به این مسئله تردید دارند و می گویند پیونگ یانگ احتمالا منتظر می شود و تحولات سیاسی در کره جنوبی را رصد می کند و به خصوص منتظر می ماند تا ببیند که دیپلماسی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ جمهوری خواه چه خواهد بود.

البته کره شمالی همیشه دوست داشته رؤسای جمهور جدید آمریکا را تست کند. اما این بار همه چیز ممکن است متفاوت باشد، چرا که سیاست خارجی ساکن بعدی کاخ سفید هنوز نامشخص است.

یانگ مو-جین، استاد رشته مطالعات کره شمالی در دانشگاه سئول، گفت: «کره شمالی منتظر است که ببیند خط مشی سیاسی دولت ترامپ چگونه است. این کشور احتمالا دست به آزمایش هسته ای جدید نخواهد زد که بلافاصله ترامپ را به تصمیمی جدی و قاطع وادارد.»

لیف-اریک ایسلی، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی آسان (Asan) در سئول گفت برنامه زمانی آزمایش های هسته ای و بالستیک کره شمالی با توجه به ملاحظات علمی صورت می گیرد.

این پژوهشگر گفت: «آزمایش های اخیر اطلاعات فنی بسیاری به دانشمندان و مهندسان کره شمالی داده است که باید روی آن کار شود. بنابراین پیونگ یانگ احتمالا منتظر می شود تا ببیند بعد از این جنجال سیاسی در کره جنوبی چه کسی روی کار خواهد آمد.»

پارک گئون-های با امتناع از دادن هر گونه امتیاز، تا زمانی که کره شمالی متعهد به خلع سلاح هسته ای نشود، سیاستی قاطع در قبال این کشور در پیش گرفت. وی حتی مجتمع صنعتی کائه سونگ را که آخرین پروژه همکاری دو کره بود، تعطیل کرد.

کره شمالی در حال تدارک چندین مراسم بزرگ همچون سالروز تولد کیم جونگ-ایل، رهبر پیشین کره شمالی و کیم ایل-سونگ، رهبر سابق این کشور در ماههای فوریه و آوریل و همچنین سالگرد تاسیس ارتش است.

کره شمالی طی چند سال گذشته معمولا در این مراسم‌های مهم، تسلیحات خود را مورد آزمایش قرار داده است.

آنچه باید دید این است که آیا پیونگ یانگ می تواند صبر کند و منتظر پایان بحران سیاسی در کره جنوبی بماند و این در حالی است که تأیید طرح برکناری پارک گئون-های از سوی دادگاه قانون اساسی کره جنوبی ممکن است تا شش ماه طول بکشد و در صورت نیاز، شاید باید دو ماه دیگر نیز منتظر بود تا انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار