دولت به حمایت از مسائل آبی کشور توجه چندانی ندارد

رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: بی توجهی دولت به مسئله بارورسازی ابرها علیرغم مزایای این پروژه موجب شد در سال گذشته اجرایی نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب در کارگاه مطالعه و امکان سنجی استفاده از فناوری بارورسازی ابرها برای استحصال آب در حوزه های آبریز کشور در خصوص آخرین وضعیت باروری ابرها در سال آبی جاری و وضعیت کلی منابع آبی کشور اظهار داشت: وضعیت آب در اکثر استان های کشور شرایط بحرانی را سپری می کند به‌طوری که بارش های فعلی و حتی بارش ها در سطح بالاتر نمی تواند کسری منابع زیرزمینی آب کشور را جبران کند.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای افزایش منابع آبی و در نتیجه حل بحران آب اظهار داشت:استفاده از آبهای ژرف و بهرمندی از منابع آبی جوی دو راهکار در جهت افزایش این منابع  است.

رئیس موسسه تحقیقات آب تصریح کرد: استفاده از منابع آبی ژرف علیرغم تمامی انتقادها راه حلی صحیح است چرا که این منابع تجدیدپذیر بوده و حتی ممکن است در صورت استفاده نکردن از آب مقدار قابل توجهی از این منابع را از دست بدهیم، اما در مقایسه با راهکار استفاده از منابع آبی موجود در جو زمین استفاده از آبهای ژرف توصیه نمی شود چرا که هزینه تمام شده و کیفیت آب استحصال شده جو به مراتب مطلوب تر از شیوه مذکور است.

وی بیان کرد: علاوه بر استفاده از شیوه های افزایش منابع آب، نحوه مصرف توسط مشترکین خانگی، صنعتی و کشاورزی باید مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و درصورتی که منابع آبی کشور افزوده شود و نحو مصرف آب تغییری نکند، نمی توانیم از بحران آب عبور کنیم.

افتخاری در خصوص امکان باروری ابرها در سال آبی جاری اظهار داشت: در سال آبی 95_96 دور جدید باروری ابرها از آبان ماه آغاز شده و تا کنون حدود 30 ساعت پرواز عملیاتی برای این امر صورت گرفته است.

رئیس موسسه تحقیقات آب ضمن انتقاد از دولت برای بی توجهی به مسئله باروری ابرها اظهار داشت: دولت به بخش باروری ابرها و استفاده از منابع آبی حاصل از آن توجهی ندارد به‌طوری که در سال گذشته تنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق پرسنل انجام شده است بر همین اساس این پروژه درسال گذشته متوقف شد و این در حالی است که بهای تمام شده هر متر مکعب آب استحصال شده از جو تنها 45 تومان است.

افتخاری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه تا کنون چه میزان از باروری ابرها آب استحصال شده است، گفت: به سبب کمبود تجهیزات و نبود منابع مالی کافی امکان ارزیابی لحظه ای از تأثیرات پروژه در حال انجام موجود نیست و ارزیابی این امر برای سال آبی 93_94 به دانشگاه تهران سپرده شده است و طبق بررسی های انجام شده باروری ابرها بین 9 تا 40 درصد افزایش بارش را در منطقه فعالیت به همراه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که تا کنون در چه حوزه هایی عملیات بارورسازی ابرها صورت گرفته اظهار داشت: عملیات باروری ابرها در 7 استان آذربایجان شرقی، غربی، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری و شمال شرقی خوزستان به 30 ساعت پرواز عملیاتی و شلیک هزار کپسول بارور سازی انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار