فرهنگی درنطق میان دستور:

مسئولیت خطاهای مکرر سیستم ATC در قطارها با کیست؟

عضو کمیسیون صنایع گفت: نظارت بر کیفیت قطارها امری مغفول است که وزارت راه باید روند حل این مشکلات را تسهیل کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 21 آذر) در نطق میان دستور خود، با تسلیت حادثه قطار مشهد- تبریز به خانواده های عزادار و همه ملت ایران گفت: در اولین روز کاری هفته دوم پس از حادثه قطار بازهم خبری از انعکاس زحمات آماده گزارش کمیته حقیقت یاب مجلس نشد مگر در پاسخ تذکر اینجانب اعلام نشد که یکشنبه قرائت خواهد شد.

وی با اشاره به انعکاس گزارش اولیه کمیسیون عمران افزود: به طورخلاصه مواردی ازاین حادثه سهمگین و بسیار مهم را با ذکر علل واقعه و اصلی اعلام می کنم، ضعف مفرط نظارت بر قطارهای حمل و نقل مسافر یکی از این موارد است؛ با وجود افزایش منظم قیمت بلیط قطار عملا نظارتی بر کیفیت ارائه خدمات مختلف نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: تأخیرهای گسترده، خرابی‌ها، ایرادهای فنی گوناگون به امری رایج در سفرهای با قطار تبدیل شده است و در روز قبل از حادثه نیز یکی از قطارها هفت ساعت تأخیر داشته و بارها بین راه خراب شده و در این فاصله حتی غذایی به مسافران داده نشده است و جبرانی برای این تأخیرها در کار نبوده است.

نماینده تبریز اظهار داشت: نظارت بر کیفیت قطارها امری رها شده و مغفول است که مناسب است وزارت راه و شهرسازی مشخص کند با چه ساز و کاری و از چه زمانی دیگر شاهد این قبیل موارد نخواهیم بود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: برابر اطلاعات واصله موثرترین اقدامات امداد و نجات اولیه در حادثه ریلی سمنان را خود مسافران انجام دادند آن هم در شرایطی که قطار فاقد امکانات اولیه اطفای حریق و سایر ملزومات امدادی بوده است و بالگرد هلال احمر دو و نیم ساعت بعد به محل حادثه رسیده و فاقد هر گونه امکان برای اطفای حریق بوده است.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: پس از خرابی و توقف قطار تبریز - مشهد سیستم ATC به لوکوموتیو سمنان - مشهد اخطار داده است. مسئول کنترل به راننده لوکوموتیو اعلام می‌کند که به اخطار اعتنا نکند و آن حادثه غمبار در حالی که قطار 117 کیلومتر در ساعت سرعت داشته رخ می‌دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکرده‌اند، اظهار داشت: علت این بی‌توجهی این بوده که اخطارهای اشتباه ATC را امری عادی و رایج می‌دانستند و هر دو بر منوال گذشته آن را دارای اهمیت ندانسته و بدان اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است.

فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با کیست؟ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از دو هزار بار دستور بی‌توجهی و خاموشی ATC داده شده است. چرا در مدت‌های طولانی به رفع این ایرادات و توجیه عوامل و راه‌حل‌های جایگزین تدبیر نشده است؟

وی افزود: این روش رواج یافته که برای تسکین آلام اجتماعی چند نفر فرودست را مجازات کنند تا موقتا پوشش داده شود و باشد برای وقتی دیگر تا مدتی دیگر که مردمانی از شمال و جنوب، مرکز و شرق و غرب کشور و بیگناهان دیگری فدا شوند و آسیبی به منصب‌داران نرسد.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: گفته شد این روزها تلخی زیاد است و این قبیل موضوعات در مجلس کمتر مطرح شود. بسیار عجیب است زیاد بودن تلخی باید به اهتمام و جدیت بیفزاید یا باعث بیخیالی و عادی‌سازی شود؟

فرهنگی خاطرنشان کرد:‌ موضوع حقوق‌های نجومی از جمله امور تلخ است. خیر زیاد بودن شرکا باعث عدم اقدام موثر می‌شود. از مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه بهداشت شروع کنید تا زیر مجموعه‌های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و در مدت کوتاهی نتایج را اعلام کنید. اگر نمی‌توانید رؤسای قوا هیأت قاطعی را با اختیارات کامل تعیین کنند.

وی در پایان گفت: لازم است برگه‌های اصحاب‌الثبت را شناسایی کرده و آنها را برچینند. در اینجا نیز مانند حادثه قطار مقصران معدود و انگشت‌شمار نیستند و اگر مدعی نقص و کمبود قانون هستید صراحتا اعلام کنید تا مجلس سریعا اقدام کند. پرداخت‌ها را نظام‌مند کنید و در این میان حقوق فرهنگیان و بازنشستگان را عادلانه تأمین کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار