عضو انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

زنان افغانستان امروز در سیاستگذاری‌ها دخالت دارند

یک عضو انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: زنان فرهیخته افغانستان اکنون با احراز پست‌های سیاسی در پارلمان و کابینه نقش موثری در سیاستگذاری‌های دارند.

///////////////
غلامرضا ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره جایگاه زنان در جامعه افغانستان اظهارداشت: پس از تحولات سال 2001 و سقوط حکومت طالبان فضا دوباره برای فعالیت زنان در جامعه افغانستان مهیا شد. پیش از آن زنان ما به دو دلیل نمی‌توانستند در جامعه حضور پیدا کنند. اول خفقان حاکم ناشی از افراط‌گرایی که زنان در آن فضا به شدت آزار و اذیت قرار می‌گرفتند و دلیل بعدی توسعه نیافتگی جامعه افغانستان بود که اجازه فعالیت آنان در جامعه را نمی‌داد.

وی اضافه کرد: بعد از پایان حکومت طالبان فضا برای فعالیت زنان بهتر شد و نهادهای مدنی هم در سراسر کشور تلاش زیادی را برای رفع خشونت علیه زنان انجام می‌دهند.

این عضو انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان با اشاره به اینکه تا چندی پیش زنان افغانستانی حتی اجازه حضور در مدارس و مکتب‌خانه‌ها را نیز نداشتند، تصریح کرد: افغانستان امروز در شرایط جدیدی قرار گرفته و حکومت هم توجه ویژه‌ای به وضعیت زنان دارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند آن‌ها می‌توانند گام‌های بزرگی را در رابطه با احقاق حقوق خود بردارند.

وی با بیان اینکه اکنون مهم‌ترین مسأله در افغانستان سطح آموزش زنان است، افزود: فعالان حقوق زنان و گروه روشتفکران افغانستان سعی دارند آموزش را زنان در جامعه نهادینه کنند. چرا که معتقدند آگاهی زنان و دختران که تربیت کننده نسل آینده افغانستان هستند به رشد و تعالی در همه بخش‌ها منتهی خواهد شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: زنان فرهیخته افغانستان اکنون با احراز پست‌های سیاسی در پارلمان و کابینه توانسته‌اند نقش خود را فعال‌تر کنند و سیاست‌گذاران هم تلاش دارند به لحاظ حقوقی و قانونی فرصت بیشتری را در اختیار این قشر قرار دهند.

این عضو انستیتوت استراتژیک افغانستان درباره اینکه ارتباطات فعالان حوزه زنان ایران و افغانستان چقدر می‌تواند در نزدیک کردن دو کشور موثر باشد، گفت: همواره ارتباطات کشورها در سطح نهادهای مردمی از مراودات دیپلماتیک موثرتر بوده، لذا با توجه به فضای جدید افغانستان به نظر می‌رسد زنان ایرانی و افغانستانی می‌توانند همکاری‌های نزدیک‌تری را در حوزه ‌های مختلف داشته باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار