اعطا تسهیلات 12 هزار میلیاردی به واحدهای صنعتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 12 هزار میلیارد تومان به واحدهای صنعتی تسهیلات ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ منوچهر طاهایی سخنگوی وزارت صنعت در نشست خبری امروز ضمن ارائه  گزارشی از عملکرد 7 ماهه این وزارتخانه گفت:   بیش از 9هزار و 240 جواز تأسیس به میزان 80 هزار میلیارد تومان سرمایه در نیم سال اول سال 95 صادر شده که این میزان نسبت به سال قبل 17.8 درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

طاهایی در ادامه افزود:  میزان پروانه بهره برداری صنعتی صادر شده 3هزار و 9 فقره برآورد شده که برای این میزان بیش از 15 هزار میلیارد تومان هزینه شده است و  بخش معدن صدور 438 پروانه اکتشاف،داشته که نسبت به سال گذشته 8.7 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت صنعت میزان طرح های بهره برداری شده با پیشرفت فیزیکی 40 تا 99 درصد را 11هزار و 173 طرح عنوان کرد که این میزان طرح در صورت تحقق بیش از 2میلیون اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رضا رحمانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید مولد را یکی از سیاست های اصولی وزارت صنعت و معدن دانست و گفت:  بیش از 63 درصد اشتغال توسط 3میلیون و 600هزار واحد تولیدی و صنعتیدر این حوزه  ایجاده شده است.

وی با اشاره به تلاش ستاد اقتصاد مقاومتی و تسهیل امور تولید اظهار داشت:سال قبل از راهبردهای وزارت صنعت در حمایت از تولید داخلی رونمایی شد و بحث آمایش سرزمین را به آن اضافه کردیم و صنایع مورد نظر انتخاب شده اند.

رحمانی افزود: رشته های پیشران در استانها تعیین شده و در دهه های اجرایی کردن آن را ددردستور کار داریم و تلاش می کنیم تا از نامگذاری امسال بیشترین بهره را برای افزایش تولید، کنترل واردات و توسعه صادرات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از هر طرحی در راستا اقتصاد مقاومتی استقبال می کنیم گفت: ارتقا توان صادراتی واحدهای تولیدی و همچنین طرح های خروج از رکود در اولویت کاری ما قرار دارد و به منظور ارتقا ظرفیت های صادراتی و احیای واحدهای کوچک و متوسط اعطای تسهیلات مناسب در این زمینه با همکاری بانک های عامل صورت گرفته و طی فرایندی واحدهای آسیب دیده در سالهای گذشته که با مشکل مالی مواجه بودند تسهیلات دریافت خواهند کرد.

رحمانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی  باشگاه خبرنگاران مبنی بر کارکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: کارگروه ملی برای رسیدگی به این امر  تشکیل شده  و اقداماتی در راستا تسهیل مقررات با بانکها و تقسیط طولانی مدت برای وامها به واحدهای تولیدی انجام داده است.

وی در خصوص ظرفیت معدن برای تأمین منابع مالی کشور بیان کرد: در طول 3 سال گذشته اکتشافات، معادل کل اکتشافات دوره های قبل بوده و برای سال جاری 7و نیم میلیارد دلار صادرات پیش بینی شده بود که تاکنون 4.4 میلیارد آنها انجام شده است که میزان رشد 24 درصدی وزنی داشته است.

معاون وزیر صنعت در امور تولیدی در خصوص وضعیت اشتغال در این حوزه اظهار داشت: در بخش صنعت معدن تجارت طبق گزارش مرکز آمار بیش از 150 هزار نفر افزایش اشتغال زایی ایجاد شده است.

رحمانی در مورد آخرین وضعیت بنگاه های تعطیل و نیمه تعطیل عنوان کرد: در ابتدا سال 92، 6هزار و 900 بنگاه راکد وجود داشت که با اجرایی شدن طرح رونق اقتصادی، 3هزار و 500 واحد آن احیا و بقیه آنها تعطیل یا احیا نشده اند.

وی در خصوص همکاری بانک های عامل در طرح رونق اشاره کرد: همکاری با بانکها در وضعیت مطلوبی است و اگر تخلفی در مورد اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی صورت گیرد قابل پیگیری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان در مورد تأثیر نرخ ارز بر صادرات و واردات گفت: نرخ ارز باید به گونه ای باشد که نقطه تعادلی را برای افزایش صادرات و کاهش واردات رقم بزند و در این امر تحقق تک نرخی شدن ارز می تواند کمک شایانی کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار