تبریز؛

احداث 7 تصفیه‌خانه فاضلاب در آذربایجان‌شرقی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از احداث 7 تصفیه‌خانه فاضلاب در استان خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ایمانلو در همایش معاونان مالی و پشتیبانی و منابع انسانی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی سراسر کشور گفت: در حال حاضر 7 مورد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در شهرستان‌های بناب، ملکان، هریس، آذرشهر، هشترود، سهند و مدول دوم کلانشهر تبریز در دست ساخت هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: 9 تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در سطح استان در حال بهره‌برداری هستند که از جمله آنها می‌توان به تصفیه‌خانه‌های تبریز، مراغه مدول اول و دوم، مرند، میانه، عجب‌شیر، جلفا، اهر، سراب و بستان‌آباد اشاره کرد.

ایمانلو اظهار داشت: بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از سال 80 آغاز شده و فرآیند سیستم تصفیه آن لجن فعال است.

وی در ادامه از 12 طرح  تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دست مطالعه در سطح استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: طرح‌های فاضلاب شهرستان‌های قره‌آغاج، باسمنج، گوگان، شرفخانه، کلیبر، تسوج، ایلخچی، شبستر، هادیشهر، ورزقان، خاروانا و ترکمنچای در دست مطالعه و بررسی است.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر، بیش از 720 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب در استان اجرا شده است، بیان کرد: در این مدت بیش از 80 کیلومتر خط انتقال آب اجرا و تعداد 47 حلقه چاه عمیق حفر و 54 حلقه چاه نیز تجهیز شده است.

ایمانلو با اشاره به اینکه استان ما از سه منابع آبی تأمین آب می‌کند، ادامه داد: زرینه‌رود با 47 درصد، نهند با 10 درصد و بقیه منایع نیز از طریق چاه‌ها و قنات‌ها تأمین می‌شوند.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته هیچ‌گونه قطع آبی در استان وجود نداشته است که با عمل به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اصلاح الگوی مصرف را پیشه خود و آموزش به مشترکان قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با تأکید بر اینکه اعتبارات دولتی بسیار محدود بوده و کفاف هزینه‌ها آبی و فاضلابی را نمی‌دهد، گفت: برای خدمت‌رسانی ایده‌آل به سمت تامین منابع غیر دولتی از طریق طرح‌های مختلف از قبیل BOT، تبصره سه، تبصره یازده و ... انجام شده که نتایج مطلوبی نیز صورت گرفته است.

ایمانلو به بازار رشد بازار آب و فاضلاب اشاره کرد و  افزود: این رشد به ترتیب برای آب 4.2 و برای فاضلاب رشد 7 درصدی داشته است و همچنین برای کاهش هدر رفت ناشی از حوادث صنعتی پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت که منجر به کاهش درصد آن شده است.

وی به سه تکلیف شرکت آبفا در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و همچنین عملکرد سند تدبیر و توسعه شرکت اشاره کرد و اذعان داشت: تکمیل پروژه‌های باقی‌مانده از جمله تصفیه‌خانه بناب، واگذاری پروژه‌های آبی به بخش خصوصی BOO و BOT، اصلاح الگوی مصرفی از جمله مهم‌ترین رسالت ما در این زمینه است.

ایمانلو عقد قرارداد با سپاه عاشورا در زمینه ارائه پکیج کاهنده مصرفی را یادآور شد و گفت: طرح کاهش سالانه 2.5 درصد از واحدها از جمله اقدامات و اولویت‌های شرکت است و کنترل و تحلیل مداوم تولید، مدیریت و بهینه‌سازی فشار آب در شبکه‌های توزیع و همچنین عملیات شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز نیز در برنامه کاری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در بخش دیگر به حمایت از طرح‌های پژوهشی و حمایت از مخترعان را بیان داشت و گفت: در این زمینه 12 عنوان کتاب مورد چاپ قرار گرفته و همچنین از 6 اختراع حمایت مالی شده که یکی از این اختراعات حمایت از ساخت تجهیزات آب و فاضلاب و راه‌اندازی سیستم مدرن تصفیه فاضلاب با استفاده از لجن گرانولی است.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار