همدان؛

قدمت 500 ساله وقف در استان همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: وقفیات استان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بسیار غنی است و الحمدالله وقف در شهرهای استان قدمت 500 ساله دارد.

قدمت 500 ساله وقف در استان همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت الاسلام محمد کارونددر همایش یاوران وقف ضمن تقدیر و تشکر از هیات امنا و خادمین و متولیان بقاع متبریکه و واقفین حاضر افزود: استان همدان جزء معدودترین استان هایی است که در بحث موقوفات غنی است و در این استان شهری در همدان وجود ندارد که املاک وقفی در آن نباشد.

وی ادامه داد: وقفیات استان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بسیار غنی است و الحمدالله وقف در شهرهای استان قدمت 500ساله دارد.

کاروند با تاکید بر اینکه کارنامه موقوفات همدان گواه میدهد در دوران های مختلف تاریخی، اقتصاد استان بر اساس وقفیات در گردش بوده است گفت: وقف های علمی نظیر ساخت مدرسه عالیه، ساخت مدرسه علمیه،ساخت کتابخانه، ساخت درمانگاه، ساخت کاروانسرا و ساخت حمام در دوران صفوی و زند رونق بیشتری داشته است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در دوران قاجار بخصوص در دوران پهلوی مبارزه جدی با روضه خوانی اهل بیت (ع) میشد که نتیجه این سخت گیری برعکس بود و موقوفات بیشتری در زمینه روضه خوانی آن زمان داریم که این نشان میدهد هرچه استکبار بیشتر میشد نتیجه آن برعکس میشد که به برکت ارتباط خوب علمای وقت با خوانین زمان خود است.

وی تصریح کرد: موقوفه زنگنه یکی از آن مواردی است که با انشاء آیت الله علامه مجلسی و با تایید شیخ بهایی وقف شد این چه نیت زیبا و قشنگی بود.

حجت الاسلام کاروند تصریح کرد: در موقوفه سیف الدوله ملایر حدود 63درصد ملایر را وقف ساخت بیمارستان، مدرسه عالیه، روضه خوانی هرشب جمعه در مقبره، خرید گیوه و پوستین برای زائران اباعبدالله الحسین (ع) که در فصل سرما راهی کربلا می شوند کرد و به نقل از سیف الدوله چنین آمده است «رازی نیستم زائران امام حسین (ع) لخت و پای برهنه به زیارت مشرف شوند».

وی با بیان اینکه موقوفه بهاءالملک همدان از بزرگترین موقوفات استان است گفت: یکی از نیت های بهاءالملک برای درمان 32روستا است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان ضمن اشاره به موقوفه بکایی اسدآباد برای درمان بیماران افزود: در بحث روضه خوانی در ماه های محرم و صفر 850میلیون تومان از محل موقوفات هزینه شد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت، ساخت مرکز اوژانس ملایر در دست اقدام است و علاوه بر آن تعمیر و بهسازی اورژانس قدیم در در حال انجام است گفت: افتتاحیه درمانگاه اعتمادیه و شروع به کار آن توسط 5پزشک از دیگر اقدامات این حوزه است و علاوه بر درمان رایگان 32روستایی که از نیات واقف است تمام هزینه های درمان بیماران صعب العلاج توسط اوقاف پرداخت خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند ضمن اشاره به طرح مهر تحصیلی و و کمک 300میلیون تومانی به دانش آموزان بی بضاعت افزود: در شش ماهه نخست سال 750میلیون تومان از محل موقوفات به محرومین کمک شد.

وی با بیان اینکه در بحث اربعین حسینی خیرین گمنامی اداره ی اوقاف را یاری نمودند افزود: اداره ی اوقاف و امور خیریه استان مبلغ یک میلیارد و 400میلیون تومان در موکب های استان همدان و مرز مهران و کربلا هزینه کرد.

انتهای پیام/ غ
برچسب ها: وقف ، استان همدان ، قدمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.