مشهد؛

میراث فرهنگی ناملموس موجب تبادل معنویات می شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ثبت میراث فرهنگی ناملموس موجب تبادل موضوعات معنوی در جوامع مختلف از نسلی به نسل دیگر می شود.

میراث فرهنگی ناملموس موجب تبادل معنویات می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رکنی با بیان اینکه میراث ناملموس واژه ای بین المللی است که شامل گنجینه ای از دانش و مهارتها، ارزش های اجتماعی، آداب و رسوم، آئین ها و تجربیات زندگی است، گفت: در حال حاضر استان خراسان رضوی دارای 76 موضوع فرهنگی و مذهبی است که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: میراث ناملموس نظیر فرهنگ به طور کلی در حال تغییر و پویایی مداوم است و هر نسل جدیدی به آن غنا می بخشد و بسیاری از مظاهر و جلوه های این میراث در معرض تهدید و یا جهانی شدن قرار دارد.

رکنی تصریح کرد: حوزه های میراث ناملموس در برگیرنده مجموعه ای از عناصر میراثی هستند که مرز میان این حوزه‌ها بسیار متغیر بوده و از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت است از جمله این که حوزه ها باید به سنت شفاهی و گفتاری، هنرهای نمایشی و موسیقایی، رسوم اجتماعی، آئین ها و جشن ها، دانش و فعالیت های سنتی مربوط به طبیعت و کیهان و فنون و مهارتهای مرتبط با صنایع دستی اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: فعالیت حفاظتی از میراث ناملموس باید همیشه توسط همان جوامع، گروهها و افرادی صورت گیرد که دارای این مواریث هستند به طوری که برای زنده نگه داشتن میراث ناملموس باید همیشه این میراث همراه با فرهنگ و درون جوامع و نسل به نسل به طور منظم انجام شده و آموخته شود.

رکنی گفت: اولین گام برای حفاظت از میراث ناملموس شناسایی، مستندسازی، پژوهش، نگهداری، ترویج، ارتقاء یا انتقال میراث به ویژه از طریق آموزش رسمی و غیر رسمی و همچنین احیای مجدد جنبه های مختلف آن است.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: میراث ، ناملموس ، معنویات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.