ایندیپندنت: ژنرال‌های کابینه ترامپ و تعدیل تفکر جنگ‌طلبانه او / ایران پرمناقشه‌ترین موضوع در دوره ترامپ

نشریه ایندیپندنت در مطلبی نوشت ژنرال‌های کابینه ترامپ ممکن است بر خلاف انتظار باعث تعدیل تفکرات جنگ‌طلبانه او شوند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه ایندیپندنت، ژنرال جیمز متیس، گزینه دونالد ترامپ – رییس جمهور منتخب آمریکا – برای تصدی پست وزارت دفاع زمانی که در نیروی دریایی این کشور فرمانده بود به ناوهای آمریکایی که رهسپار ماموریت بودند توصیه می‌کرد: "مودب باشید. حرفه‌ای رفتار کنید؛ اما همیشه برنامه‌ای را برای کشتن هر کسی که می‌بینید داشته باشید." شاید بی‌دلیل نباشد که متیس را با لقب "سگ دیوانه" می‌شناسند. 

ایندیپندنت: ژنرال‌های کابینه ترامپ و تعدیل تفکر جنگ‌طلبانه او/ ایران پرمناقشه ترین موضوع در دوره ترامپ

دونالد ترامپ ژنرال متیس را برای تصدی پست وزارت دفاع و ژنرال مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرده است. همچنین دیوید پترائوس و جان کلی، دو ژنرال دیگر ارتش آمریکا نیز با ترامپ برای تصدی پست‌های دیگر کابینه‌ دیدار کرده‌اند. 

ترامپ در حال گردهم آوردن نظامیان در کابینه خود است. به نظر می‌رسد ترامپ که خود از خدمت نظامی در جنگ ویتنام فرار کرده است، برای مردان عمل (نظامیان) جذاب است. همین امر باعث تقویت این دیدگاه شده است که دوره ریاست جمهوری او به صورت ریشه‌ای در برخی موضوعات سیاسی جنگ‌طلبانه خواهد بود. با این وجود، ممکن است این موضوع اهمیتی نداشته باشد. حضور ژنرال‌ها در کابینه ترامپ ممکن است باعث تعدیل مواضع او در برخی موضوعات مهم شود.

برای مثال ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داد شکنجه و روش‌هایی مانند "غرق مصنوعی" را دوباره به کار گیرد. با این وجود، ژنرال متیس به صورت آشکار اعلام کرد مخالف "غرق مصنوعی" و انواع دیگر شکنجه است. این دیدگاه باعث شگفت‌زده شدن ترامپ شد. ترامپ در این باره گفت: "من تحت تاثیر دیدگاه متیس قرار گرفتم." ژنرال پترائوس و فلین نیز پیش‌تر به صراحت استفاده از شکنجه را رد کرده بودند. ژنرال فلین در دوره مسئولیتش به عنوان مشاور امنیتی ترامپ در کارزار انتخاباتی او، متهم شد درباره دیدگاهش پیرامون اعمال شکنجه، سیاست ابهام‌آمیزی را در پیش گرفته است. با این وجود یکی از دوستان فلین اعلام کرد عقیده گذشته او درباره مخالفت با شکنجه هنوز تغییر نکرده است. 

موردی دیگر در این رابطه را می‌توان شعارهای مبارزه با داعش ترامپ دانست. ترامپ یکی از حامیان بمباران گسترده داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است. این دیدگاه از جنبه استراتژیک غیرمنطقی است. جنگنده‌ها تنها عامل پیروزی در میدان نبرد نیستند؛ بلکه برای این کار به نیروی زمینی نیاز است و بر این موضوع ژنرال‌ها بارها تاکید کرده‌اند. بمباران هوایی همچنین باعث کشته شدن غیرنظامیان و تشدید خشم عمومی می‌شود. گروه‌های شورشی از همین امر برای جذب نیروهای جدید بهره‌برداری می‌کنند. ژنرال پترائوس نیز در زمان فرماندهی خود می‌کوشید از تلفات غیرنظامی در حملات هوایی اجتناب کند. 

در پایان این مطلب آمده است: ایران نیز یکی از موضوعات پرمناقشه در دوره ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. رییس جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را "بدترین معامله‌ای دانسته که درمورد آن مذاکره شده" و جمهوریخواهان تندرو خواهان لغو آن هستند. ژنرال فلین و متیس هر دو تهران را متهم به گسترش تروریسم می‌کنند. با این وجود، ژنرال متیس اعلام کرده است اولویت ما باید اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای باشد. 

نگارنده نتیجه می‌گیرد: واقعیت این است که کابینه ترامپ از ژنرال‌های نظامی تشکیل شده است؛ اما این بدان معنا نیست که آنها او را برای سیاست‌های جنگ‌طلبانه تشویق خواهند کرد. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار