اهواز؛

کاهش 80 درصدی بیماران تنفسی بعد از اولین بارش پاییزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مراجعه بیماران تنفسی پس از نخستین بارندگی های پائیزی امسال 70 تا 80 درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: طی سه سال گذشته بیش از 60 هزار نفر بیمار تنفسی بعد از اولین بارش باران پاییزی به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.

وی افزود: تا کنون چهار احتمال از جمله مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شده است.

ایدنی اظهار داشت: امسال با توجه به تمهیدات انجام شده از جمله رعایت نکات پیشگیرانه توسط مردم و همچنین هرس بخشی از درختان کونوکارپوس در استان با توجه به مصوبه شورای سلامت آمار بیماران مراجعه کننده تنفسی به مراکز درمانی استان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: در سال گذشته در شب اول، سه هزار نفر در بیمارستان های اهواز و پنج هزار نفر در سطح خوزستان و در 48 ساعت اول بین10 تا 13هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

اسماعیل ایدنی بیان داشت: اما در نخستین شب بارندگی پاییزی حدود 500 نفر در اهواز و در کل استان مجموع کمتر از یک هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در شورای سلامت خوزستان 38مقاله معتبر در جهان، ارائه شده که نشان می دهد آسم و تنگی نفس به دنبال بارندگی ناشی از آلرژی به عوامل بیولوژیک رخ می دهد.

وی افزود: آسم به دنبال بارندگی یک پدیده شناخته شده در سطح جهان است و این مقالات معتبر نشان می دهند این بیماری ناشی از عوامل پولن (گرده گیاه) یا اسپور گیاهان و یا اسپور قارچ ها است.

ایدنی با اشاره به اینکه کونوکارپوس ها بیش از 60 درصد گیاهان شهر اهواز را تشکیل می دهد اظهار کرد: برنامه هرس درختان کونوکارپوس در شورای سلامت به تصویب رسید و بخشی از آن انجام شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: برنامه هرس درختان کونوکارپوس باید ادامه یابد، چون بارندگی دوم را هم پیش رو داریم.

سال ها قبل بحران تنگی نفس موسوم به 'توفان آسم' در استرالیا اتفاق افتاد و منجر به مرگ 6 نفر و تنگی نفس بیش از هشت هزار نفر شد که رسانه ها علت آن را رطوبت بالا و گرده های گیاهی (چمن چاودار) اعلام کرده اند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس (که حدود 70 درصد فضای سبز اهواز را شامل می شود) به عنوان عامل اصلی تنگی نفس ها معرفی کرده است که شواهد آن را به یقین نزدیک تر می کند.

طی سال های اخیر و به خصوص از سال 92 بعد از بارش اولین باران پاییزی تعداد زیادی از افرادی که اغلب دارای آلرژی هستند دچار تنگی نفس شده به طوریکه اغلب به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.