عربستان 500 میلیون دلار به پروژه تاپی کمک می‌کند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که بانک انکشاف اسلامی عربستان موافقت کرده تا ۵۰۰ میلیون دلار برای تکمیل خط لوله گاز طبیعی تاپی قرض بدهد.

کمک 500 میلیون دلاری عربستان به پروژه تاپیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یک مقام هندی در دهلی نو در این مورد گفته است: موافقت‌نامه‌ای که براساس آن بانک انکشاف اسلامی ۵۰۰ میلیون دلار برای پروژه چندملتی تاپی قرضه می‌دهد، در ماه گذشته امضا شده است.

گزارش شده که کمپنی خط لوله تاپی هم‌چنان برای توسعه این خط لوله با عربستان سعودی و ژاپن به عنوان هم‌کار در این پروژه ۱۸۱۴ کیلومتری که گاز را از میدان‌های گاز خیز گلگنیش ترکمنستان به فاضلکا هند انتقال خواهد داد، در حال گفتگو است.

بر بنیاد گزارش رسانه‌های هندی، بانک انکشاف اسلامی نه تنها علاقمند تکمیل این پروژه در خاک ترکمنستان است، بلکه برای تکمیل این پروژه در خاک افغانستان و پاکستان نیز ابراز علاقمندی کرده است.

اضافه می‌شود که پروژه تاپی در ۱۳ دسامبر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، افتتاح شد و کمپنی ملی ترکمنستان به نام ترکمن‌گاز، تطبیق‌کننده اصلی این پروژه چهار ملتی است و ۸۵ فی‌صد در آن سهم دارد.

شرکت GAIL هند، ISGS پاکستان و AGE افغانستان هرکدام ۵ درصد این پروژه بزرگ منطقه‌ای سهیم هستند. این خط لوله ظرفیت انتقال ۹۰ میلیون مترمکعب گاز را در روز خواهد داشت که به هند و پاکستان از این خط لوله روزانه ۳۸ میلیون متر مکعب گاز و باقی مانده آن در افغانستان به مصرف خواهد رسید.

رصد نوشت: دولت افغانستان سالانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار آمریکایی تنها از بابت ترانزیت گاز ترکمنستان به هند و پاکستان به شکل مستقیم سود خواهد برد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار