کرمان؛

سوگواره تعزیه کرمان دوسالانه می‌شود

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان از دوسالانه شدن سوگواره تعزیه حوزه هنری کرمان خبر داد.

سوگواره تعزیه  کرمان دوسالانه می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بابک دقیقی گفت: باهدف تقویت و توسعه توانمندی فنی و تخصصی، سوگواره استانی تعزیه حوزه هنری کرمان از سال آینده به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری دوسالانه سوگواره موجب بهره‌وری بیشتر از ظرفیت بسیار خوب این هنرنمایشی می‌شود تا با برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه شاهد انسجام‌بخشی هنرمندان تعزیه در سطح استان باشیم.

دقیقی با تأکید بر اینکه حوزه هنری استان در طول سال‌های برگزاری در حد توان در جهت تعامل و حمایت از این نمایش اصیل و ماندگار ایرانی همکاری کرده است، تصریح کرد: بر این باور هستیم که این برنامه‌ریزی می‌تواند ظرفیت و پتانسیل گروه‌های تعزیه در سطح استان را افزایش دهد تا به ارتقاء سطح کمی و کیفی تعزیه منجر شود.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان کرمان با اشاره به اینکه این سوگواره از قدیمی‌ترین سوگواره‌های تعزیه در کشور است، عنوان کرد: با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته در خصوص اقدامات انجام‌شده به‌ویژه بررسی کارشناسی سوگواره‌هایی که طی سال‌های گذشته برگزارشده، به این نتیجه رسیدیم که تغییرات جدی در نحوه‌ی برپایی آن اعمال نماییم.

وی سوگواره استانی تعزیه حوزه هنری کرمان را باسابقه‌ای بیست‌ودوساله دارای جایگاه ویژه‌ای خواند و افزود: حوزه هنری ضمن استمرار بخشیدن به حمایت از گروه‌ها و همایش‌های مربوط به تعزیه که تحت عناوین مختلف و در زمانهای متفاوت در کرمان و دیگر شهرها و حتی روستاهای استان برگزار می‌شود، در تلاش است برای تحقق رسالت خود در این زمینه با حمایت ویژه از گروه‌های برتر به‌سوی تخصصی شدن مجالس تعزیه و نمونه آفرینی در این‌گونه‌ی اصیل نمایش ایرانی گام بردارد.

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه‌ی هنری کرمان همچنین با اشاره به گلایه‌ی دائمی هنرمندان این عرصه از نبود تشکلی برای ساماندهی به گروه‌های فعال و علاقه‌مند به هنر شبیه‌خوانی به اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل انجمن تعزیه استان اشاره کرد و افزود : با هماهنگی و همکاری حوزه‌ی هنری و با استفاده از نظرات و مشارکت پیشکسوتان و دست‌اندرکاران تعزیه، اساسنامه‌ی تشکل تعزیه‌خوانان استان در حال تدوین است.

وی افزود: در این اساسنامه شاخص‌های عضویت در این تشکل و شرایط اجرای تعزیه در محدوده‌ی استان کرمان و اقدامات آموزشی و پژوهشی برای کمک به ارتقای سطح تعزیه و شبیه‌خوانی استان پیش‌بینی خواهد شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.