شیراز؛

مدیریت تغذیه در بحران

رئیس مركز بهداشت شیراز بر پیش بینی سبد خدمات و مراقبت های تغذیه ای برای مواقع بحران تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر عبدالحسین فرح بخش رئیس مركز بهداشت شیراز سوء تغذیه را مشکلی برشمرد که به اشكال مختلف در وضعیت های بحرانی طبیعی یا ساخته بشر بروز می كند.
وی ادامه داد: یكی از اصول مدیریت و اقتصاد پاسخ به بحران، اطمینان از تامین كافی نیازهای غذایی و تغذیه ای جمعیت بلا دیده و آواره است.  
 
دكتر عبدالحسین فرح بخش افزود: وقوع بحران هایی مانند سیل، زلزله و جنگ در هر جمعیتی، سلامتی آن جمعیت را مورد تهدید قرار می دهد، در میان این تهدیدها می توان به دسترسی ناكافی به مواد غذایی، بیماری، كاهش مراقبت های بهداشتی درمانی، محیط غیربهداشتی و آب ناسالم اشاره کرد كه وضعیت تغذیه جامعه را به مخاطره انداخته و در نهایت موجب افزایش مرگ و میر می شود.
او با بیان اینکه شیوع بالای سوء تغذیه و كمبود ریزمغذی ها با میزان بالای مرگ و میر ارتباط مستقیمی دارد، ادامه داد: زمانی كه نیازهای تغذیه ای جمعیت آسیب دیده تامین نشود، برخی از اشكال سوء تغذیه، به ویژه در گروه های آسیب پذیر تغذیه ای مانند كودكان زیر 6 سال، كودكان سنین دبستان، كودكان بدون سرپرست، بانوان باردار و شیرده، سالمندان، معلولان، افراد تنها و بیوه، مشاهده نمی شود.
دكتر فرح بخش تاكید کرد: با توجه به اینكه كشورمان یكی از 10 كشور بلاخیز جهان است؛ بنابراین طراحی سبد خدمات و مراقبت های تغذیه ای در مراحل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی به عنوان یكی از زیرمجموعه های بسته خدمتی سلامت در شرایط بحران ضروری است و كارشناسان تغذیه، جزو تیم ارزیاب مقدماتی در هر بحران تعریف شده اند.
رئیس مركز بهداشت شیراز آشنایی كارشناسان تغذیه سیستم بهداشتی با اصول مواجهه با بحران و مدیریت تغذیه در این شرایط را بسیار مهم و از نیازهای اساسی سیستم بهداشتی عنوان کرد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار