قم؛

تشکیل کارگروه مناسب سازی شهری برای تردد آسان معلولان

مدیرکل فنی طراحی شهری شهرداری قم با اشاره به تشکیل کارگروه مناسب‌سازی شهری از فعالیت شهرداری در راستای استانداردسازی معابر عمومی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ یزدی در رابطه با معیارهای استاندارد مناسب‌سازی معلولان و جانبازان در طراحی شهری، اظهار کرد: در محورهای پیاده حدود ۲ سال است بحث مناسب‌سازی شهری به عنوان اصل در طراحی لحاظ شده است و همه پیاده‌روهایی که در این ۲ سال طراحی شده‌اند از سامانه‌های ویلچررو و خط عابر نابینایان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل فنی طراحی شهری شهرداری قم با تأکید بر لزوم مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس شهری، افزود: در ایستگاه‌های جدیدی که ساخته می‌شود سعی می‌شود با احداث رمپ‌های ویلچررو روی سازه‌های ایستگاه، امکان استفاده معلولان فراهم شود.

وی تصریح کرد: بحث‌های مناسب‌سازی در تیپ جدید ایستگاه‌های اتوبوس لحاظ شده است که یک تعدادی از آن‌ها به ویژه در خیابان آذر نصب شده و ایستگاه‌هایی در برنامه است که در حال رایزنی با پیمانکار برای اجرای این طرح هستیم.

یزدی به مناسب‌سازی بوستان‌ها هم اشاره کرد و گفت: در طراحی جدید بوستان‌ها، ساخت رمپ‌های ویلچررو پیش‌بینی شده است و برای سال آینده هم برنامه داریم که با مشارکت شهرداری منطقه یک و ۷ به صورت پایلوت و ویژه بحث مناسب‌سازی خیابان ۱۹ دی در دستور کار قرار گیرد. 

مدیرکل فنی طراحی شهری تأکید کرد: در تمام پیاده‌رو‌ها و ایستگاه‌های جدید که ساخته می‌شود اصول مناسب‌سازی رعایت می‌شود؛ برای مثال در محور صدوقی این اقدامات انجام شده است.

یزدی در رابطه با سد معبرهایی مانند تیر چراغ برق یا نمادهایی شهری که روی خط عبور نابینایان در پیاده‌رو‌ها ایجاد شده است، اظهار کرد: بحث طراحی مناسب‌سازی در شهرداری کل انجام می‌شود و بحث‌های اجرایی در شهرداری‌های مناطق صورت می‌گیرد که نیاز است دقت بیشتری روی آن صورت گیرد.

یزدی افزود: در همه موارد شهرداری نمی‌تواند پاسخگو باشد. در این گونه مسائل همکاری سایر نهادهای دولتی وجود دارد؛ برای مثال مخابرات در جابه‌جایی کافوی یا اداره برق برای جابه‌جایی تیرهای برق باید با مسائل شهری هماهنگ باشند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه مناسب‌سازی شهری به ریاست اداره کل بهزیستی و با نظارت استانداری، افزود: این کارگروه به صورت دوره‌ای و فصلی جلسات خود را در استانداری برگزار می‌کند که نهادهای مختلف شهری در آن نماینده دارند.

مدیرکل فنی طراحی شهری شهرداری قم گفت: نماینده بانک‌ها هم در این ستاد حضور دارد که بحث‌ها مرتبط با مناسب‌سازی دستگاه‌های عابربانک و خود‌پرداز بر عهده خود بانک‌هاست که بر اساس مصوبه‌های این کمیته باید اجرایی شود و گزارش اقدامات صورت گرفته به کمیته مناسب سازی ارائه شود.

انتهای پیام/ش



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار