شهرکرد؛

رونمایی از تابلو تمثال شهید دریاقلی سورانی

از تابلو تمثال شهید دریاقلی سورانی ناجی آبادان در روستای یان چشمه رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ به مناسبت سالروز رحلت جانسوز حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت مظلومانه حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع)، از تابلو فلزی 5*3 متری دو طرفه تمثال شهید دریاقلی سورانی ناجی آبادان در روستای یان چشمه استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

رونمایی از این تابلو، پس از برگزاری مراسم یادواره شهید دریاقلی سورانی و 42 شهید والامقام روستای یان چشمه با حضور مسئولین استانی و محلی، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و عموم مردم صورت گرفت.

گفتنی است: «شهید دریاقلی سورانی» متولد سال 1325 اهل روستای یان چشمه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که با هوشمندی و ایثار خود، نقشه دشمن بعثی در حمله و اشغال شهر آبادان در سال 1359 را با شکست مواجه کرد.

شهید دریاقلی سورانی اوراق فروشی بود که به همراه فرزند خردسال خود در کنار انبوهی از اتومبیل‌های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می‌کرد.

او در آبان سال ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری در 20 کیلومتری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آنها از  رودخانه بهمن شیر برای حمله غافل گیر کننده و اشغال این شهر شد، لذا فرزند خردسالش را تنها گذاشت و به سرعت با دوچرخه اش در یک مسیر طولانی رکاب ‌زد و خود را به آبادان رساند و با فریادهایش، مردم و مدافعان شهر را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه ساخت.

مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه از چوب، چاقو، بیل و کلنگ در دست داشتند برای مقابله با دشمن به سمت منطقه ذوالفقاری حرکت کردند.

در این هنگام شهید سورانی که دوچرخه‌اش هم پنچر ‌شد و قادر به حرکت نبود، با پای پیاده، به سمت مقر سپاه پاسداران در آبادان دویده و نیروهای خودی را از حمله عراقی ها آگاه می سازد.

نیروهای بعثی پس از اشغال آبادان قصد حمله و تصرف شیراز را داشتند که با رشادتها و با اطلاع‌رسانی به موقع شهید دریاقلی سورانی و مقاومت مردم آبادان، از دستیابی به این هدف ناکام مانده و مجبور به عقب نشینی شدند.

این قهرمان ملی هم در کشاکش این ماجرا در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ در سن ۲۴ سالگی و پس از ساعت ها مقاومت، بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در راه انتقال به بیمارستان، در قطار به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

فیلم «شب واقعه» هم در سال 1387 به کارگردانی شهرام اسدی با الهام از زندگی شهید دریاقلی سورانی ساخته شد که حمید فرخ نژاد در این فیلم نقش این قهرمان فداکار را بازی ‌کرد. این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکورددار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود که چهار سیمرغ بلورین جشنواره را هم کسب کرد.

روستای یان‌چشمه مرکز بخش شیدا در شهرستان بن از توابع چهارمحال و بختیاری، در فاصله حدود 40 کیلومتری شهرکرد مرکز استان است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.