باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حلب؛ گورستان رویاهای "اردوغان" و "فیدان" + نقشه و جزئیات

به گفته منابع سوری، عملیات نظامی سوریه احتمالاً پس از آزادی حلب، به استان ادلب منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحولات میدانی "حلب" به نفع ارتش سوریه و حزب الله در دست پیگیری است و جنگنده های روسی نیز وظیفه بمباران سنگین مواضع تکفیری های جبهه النصره و جیش الفتح را با موفقیت انجام می دهند.

منابع میدانی گزارش دادند که در یک هفته اخیر دست کم 1000 نیروی تازه نفس ارتش سوریه برای تسریع در پیشروی ارتش سوریه به سمت فتح کامل شرق حلب اعزام شده اند.

نیروهای سوری همچنین با استفاده از زیردریایی های پیشرفته در استان "لاذقیه" به دنبال استفاده از ظرفیت های بیشتر برای یکسره کردن کار جیش الفتح در شهر استراتژیک "حلب" هستند.

وبسایت المصدر نیوز گزارش داد : نیروهای نخبه ارتش سوریه (تایگر فورس) اخیرا منطقه "هنانو" و حومه آن را آزاد کرده است.

این وبسایت همچنین با تاکید بر موفقیت های ارتش سوریه در شهر  حلب نوشت: همچنین نیروهای ارتش سوریه به همراه تیپ فلسطینی "لواء القدس" منطقه شیخ لطفی را در جنوب شرق "حلب" آزاد  پاکسازی کرده اند.

البته رسانه های خرجی مدعی هستند که  ارتش سوریه و متحدانش تلاش دارند با پایبندی به جدول زمانی مورد حمایت مسکو و پیش از روی کار آمدن "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در ماه ژانویه سال 2017، شرق حلب را از چنگ تروریست ها خارج کنند.  

منابع میدانی می گویند که فاز بعدی آزادسازی حلب نسبت به عملیات پیشین، دشوارتر خواهد بود. در 10 روز اخیر تروریست های جیش الفتح  کنترل بیش از یک‌سوم مناطق به اشغال درآمده در شرق "حلب" را از دست داده‌اند.

"حسین شیخ‌الاسلام" مشاور وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به  آخرین تحولات سوریه عنوان داشت: خوشبختانه توطئه‌های غربی، عربی شکست خورده است. آنها روی سازمان ملل هم سرمایه گذاری کردند و طرح آقای دی‌میستورا درباره حلب آخرین میخی بود که به تابوت سوریه زده شد.

مشاور وزیرامورخارجه ادامه داد: با درایت و متانت و حداقل تلفات شهر حلب که تقریبا یک دهم استان حلب است و جمعیتی حدود 2 میلیون نفر دارد، آزاد خواهد شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع میدانی می گوید: روسیه قصد دارد عملیات آزادسازی شرق حلب را پیش از آغاز به کار ترامپ و تغییر احتمالی سیاست‌های واشینگتن درخصوص معارضان سوریه و جنگ داخلی این کشور، تکمیل کند.



البته بخشی از پازل شکست های تروریست های جیش الفتح به حامیان آن ها همچون ترکیه و اسرائیل باز می گردد. النشره در این زمینه گزارش داد که "بشار اسد"، رئیس‌جمهور سوریه هفتم ژوئیه در سخنرانی خود در مقابل پارلمان جدید، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را خونریز توصیف کرد و متعهد شد که شهر حلب را به گورستان رؤیاهای اردوغان تبدیل کند و امروز در سایه پیشروی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در محله‌های پایتخت اقتصادی سوریه به نظر می‌رسد "بشار اسد" در مسیر عمل به تعهدات خود قرار دارد.   

این وبگاه ادامه داد: قبلا کاملا واضح بود که آنکارا دارد با آخرین برگ برنده‌هایش در منطقه بازی می‌کند. ترکیه به سرعت پس از پایان کودتای نافرجام به عادی سازی روابط با روسیه پرداخت و در واقع خود را نقش روسیه در سوریه را پذیرفت. اما امروز ترکیه در مقابل معادله‌هایی است که نمی‌توان از آن تجاوز کرد. ترکیه نتوانست خود را وارد عملیات موصل کند و در واقع نتوانست کمترین حد از اهداف خود را در سوریه محقق سازد چرا که هنوز در دروازه شهر "الباب" قرار دارد و وارد این شهر نشده است.

به گفته تحلیلگران، اردوغان تاکنون درباره تحولات بحران سوریه بزرگترین بازنده بوده است چرا که نتوانست طرح خود را برای سیطره بر سوریه و خواندن نماز در مسجد اموی "دمشق" اجرا کند و اکنون مجبور است برای ورود به شهر الباب از روسیه اجازه بگیرد. رخدادهای شرق حلب در سایه سکوت ترکیه واضح‌ترین دلیل برای این واقعیت است. ترکیه می‌خواست به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای از دروازه شهر حلب خود را وارد منطقه کند.

به گفته منابع سوری روند عملیات نظامی سوریه احتمالا پس از آزادی شهر حلب به استان ادلب منتقل خواهد شد. این مسئله به این معناست که احتمالا برخی از گروه‌های مسلح به داخل ترکیه یا به شهر الباب فرار کنند تا به این ترتیب تمامی امید و آرزوهای ترکیه دفن شود. ترکیه قادر نیست اقدام نظامی گسترده‌ای را در سوریه انجام دهد چرا که از برخورد با روسیه می‌ترسد. ترکیه حتی نمی‌تواند روی تغییر در سیاست دولت جدید آمریکا حساب باز کند به ویژه اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قبلا اعلام کرده بود که مایل است به توافقی با روسیه برای حل بحران سوریه دست یابد.

در مجموع رئیس جمهور و رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه پس از آزادسازی کامل حلب با توجه به تحلیل منابع میدانی و رسانه‌ای؛ آرزوی سرنگون کردن دولت سوریه را به گور خواهد برد.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
مرگ براردوغان منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اردوغان شغال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
اردوغان دیکتاتور و کثیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
مرگ براردوغان منافق
آخرین اخبار