در گفتگوی باشگاه خبرنگاران با کارشناس ارشد حوزه افغانستان مطرح شد

چرا حکمتیار شرط آزادی زندانیان طالبان را مطرح می‌کند؟

کارشناس ارشد مسائل افغانستان گفت: حکمتیار در ازای ورودش به قدرت انتظارات جدیدی را مطرح می‌کند که پیش از این در شروط مذاکرات صلح ذکر نشده است.

غغغنوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به درخواست گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مبنی بر آزادی زندانیان طالبان، اظهارداشت: اینها نیروهایی هستند که در گذشته تحت فرمان وی بودند که به اسارت در آمدند.

وی افزود: حکمتیار پیش از این بخشی از طالبان بود که برخی از نیروهای وی در طول جنگ یا مبارزه با مواد مخدر از سوی نیروهای دولتی دستگیر شده‌اند و اکنون وی در ازای ورودش به قدرت می‌خواهد یک سری انتظارات جدیدی را مطرح کند که پیش از این در شروط مذاکرات صلح او با دولت ذکر نشده است.

کارشناس ارشد مسائل افغانستان اضافه کرد: حکمتیار اکنون با بعضی از نیروهای وابسته به طالبان در ارتباط است و اگر قرار باشد این نیروها وارد فرآیند صلح شوند و او بخواهد نقش میانجیگری را برعهده بگیرد باید این انتظارات را به دولت کابل منعکس کند.

شفیعی افزود: حکمتیار با اینکه در گذشته تشکیلات مستقلی داشته، ولی همواره به عنوان بخشی از طالبان عمل می‌کرد؛ بنابراین کسانی که اکنون در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند متعلق به حزب اسلامی هستند و بخش دیگر هم متعلق به سایر جریان‌های طالبان و حکمتیار برای دفاع از منافع حزبی خود و همکاران سابقش چنین انتظاراتی را مطرح می‌کند.

وی بیان داشت: از آنجا که اینگونه شروط پیش از این در فرآیند مذاکرات مطرح نبوده اکنون مایه نگرانی دولتمردان افغانستانی شده است.

کارشناس ارشد مسائل افغانستان به نظر می‌رسد حکمتیار از فرصت به دست آمده سوء استفاده و انتظاراتی فراتر از آنچه قبلا خواسته بود را مطرح می‌کند.

شفیعی بیان داشت: دولت افغانستان مشکلی برای آزادی زندانیان ندارد، ولی از آنجا که دولت ترکیبی از گروه‌های مختلف است، دست آنها برای پذیرش خواسته‌های حکمتیار بسته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان هم نسبت به آزادی زندانیان طالبان واکنش‌هایی دارند. چرا که طالبان در گذشته فرزندان ملت افغانستان را از بین برده‌اند و لذا دست دولت برای پذیرش این خواسته حکمتیار باز نیست. از سوی دیگر حکمتیار به اندازه کافی حرص و ولع قدرت را دارد و ممکن است در صورت پذیرش درخواستش شروط جدیدتری را نیز مطرح کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار