ضرورت اصلاح محتوای آموزش زیست‌فناوری به دانش‌آموزان

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید زیرساخت‌های آموزشی در کشور اصلاح شود تا با اصلاح آن تحول جدی در این عرصه حاصل شود.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جشنواره زیست فناوری گفت:  یکی از اقداماتی که باید در جهت رسیدن به اهداف توسعه ستاد زیست فناوری مورد توجه قرار گیرد این است که در مرحله نخست محصول را با برنامه ریزی دقیق کشت کنیم و بعد بتوانیم محصول نهایی را برداشت نماییم.

وی عنوان کرد: در این جشنواره شش هزار اثر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت در حالی که در جشنواره‌های قبلی تعداد آثار دریافتی کمتر از این بود به هر حال بررسی این آثار خود به زمان زیادی نیاز دارد و کار ساده‌ای نیست. در همین راستا ما برنامه ریزی کردیم که جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری را هر سال به صورت منطقه‌ای و استانی برگزار کنیم و در پایان 2 سال نیز جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم.

دبیر سومین جشنواره دانش‌آموزی زیست فناوری افزود: بایستی شرایط را فراهم کنیم که معلم و دانش‌آموز در فضای آموزشی مشارکت نمایند تا دانسته‌های خود را به صورت دقیق آموزش دهند و در این صورت فضا برای رشد و توسعه این حوزه فراهم می شود.

وی تاکید کرد: از بین 6 هزار اثر ارائه شده به جشنواره حدود 150 اثر موفق به دریافت جایزه شدند.

قانعی افزود: برنامه بعدی ما این است که تمام افرادی که در این جشنواره برگزیده شدند را با یک اعتبار ابتدایی توسط معلمان رها نکنیم و آنها را حمایت کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ضعف اصلی ما در آموزش این است که معلم محتوای زیست فناوری را به دانش آموز منتقل نمی کند؛ به عنوان مثال زمانی که معلم می خواهد سلول را به دانش‌آموز معرفی کند آن را با عکس نشان می دهد در حالی که سلول سه بعدی بوده و باید با انیمیشن نشان داده شود. وی گفت: اولین گام ما این است که معلم‌ها را با این موضوع آشنا کنیم و در همین راستا باید محتوا تهیه کرده و بعد از تهیه مطالب آن را به روش صحیح به دانش‌آموزان انتقال دهیم.

وی با تاکید اینکه باید زیرساختها اصلاح شود تا به این وسیله تحول جدی در این عرصه ایجاد شود، اضافه کرد: منظور از زیرساخت این است که ما سامانه‌ای را آماده کرده تا این سامانه به گونه ای باشد که هرفردی درصورت تمایل به آموزش  دانش‌آموزان از طرحهای این سامانه استفاده کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.