تبریز؛

افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سایه توجه تولید کننده به سمت کیفیّت

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: معطوف کردن توجه تولید کننده از کمیّت به سمت کیفیّت محصول را، می‌توان راهکاری اساسی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی قلمداد کرد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سایه توجه تولید کننده به سمت کیفیّتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛آقابالایی گفت: صادر کردن مواد به دست آمده از بخش کشاورزی به صورت مستقیم و بدون انجام عملیات اضافی بر روی آن را صادرات مواد خام یا اولیه می گویند که دارای مزایا و معایبی است.

وی از لزوم استفاده کردن از مراحل طبیعی مانند تناوب گفت و بیان کرد: استفاده کردن از مراحل طبیعی مانند تناوب زراعی، مبارزه بیولوژیک و ... به جای استفاده از سموم شیمیایی در افزایش تولید محصول صادراتی تاثیرگذار است.

آقابالایی ادامه داد: مقوله صادرات امری مهم در بحث درآمدزایی برای هر کشور است که می توان آن را به چند دسته از جمله صادرات مواد خام، کالاهای صنعتی، محصولات فرآوری شده کشاورزی و... اشاره کرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های صادرات محصولات کشاوری ایران و کشورهای پیشرفته افزود: یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های صادرات محصولات کشاورزی ایران و کشورهای پیشرفته، بحث حمل و نقل است. صادرات محصول در ایران غالبا به وسیله راه‌های زمینی و کمتر از راه دریایی و هوایی انجام می‌شود که این نوع حمل و نقل برای ایران معایبی مانند زمان بَر بودن، ضایعات بیشتر و... را در بر دارد، ولی کشورهای پیشرفته در امر کشاورزی، با استفاده از حمل و نقل دریایی و هوایی، در وقت و هزینه صرفه جویی کرده و رضایت مشتریان خود را به دست می آورند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موانع در صدور محصولات کشاورزی عرضه محصولات به صورت فلّه است، در حالی که با توسعه کارگاه‌های بسته‌بندی امکان جداسازی محصول برای سفارشات صادراتی فراهم می‌آید.

آقابالایی از لزوم بستر سازی دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر گفت و ادامه داد: در می یابیم که روند صادرات محصولات کشاورزی در ایران، در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص متعددی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها، باید دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر بسترسازی های لازم را انجام داده تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند صادرات کشور را به نقطه مطلوب برسانند.

وی افزود: تنها مزیت این نوع صادرات زمانی پدید می آید که توانایی فرآوری کردن محصول در کشور وجود نداشته باشد و ما با این عمل خود، ماده اولیه را صادر و پس از طی شدن مراحل لازم بر روی آن، کالای به دست آمده را به کشور وارد کنیم.

 آقابالایی با اشاره به عوامل کاذب قیمت‌ها تاکید کرد: حساس بودن مواد خام به مدت زمان طولانی نگهداری در انبار، پایین بودن قیمت ماده خام صادر شونده که باعث می شود این نوع صادرات، سود زیادی برای صادر کننده نداشته باشد و در نهایت وجود واسطه گرهای متعدد برای رسانیدن محصول از تولید کننده (کشاورز) به صادرکنندگان که باعث افزایش کاذب قیمت ها می شوند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار