حال این روزهای اعتیاد در ایران/ افزایش مصرف ترامادول بین ورزشکاران

عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکان عمومی ایران تغییر الگوی مصرف مواد، پایین آمدن سن اعتیاد و افزایش اعتیاد در زنان را بسیار نگران کننده دانست.

رضا ناوی عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکان عمومی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فضای کنونی اعتیاد را در کشور نسبت به سالهای گذشته آرام تر خواند و بیان کرد: علی رغم اقدامات انجام شده در این حوزه و رفع برخی مشکلات، هنوز محدودیت سقف بیماران برای هر مرکز بازتوانی و کمبود دارو در برخی استانها وجود دارد. 

به گفته وی تغییر الگوی مصرف معتادان از اعتیاد سنتی به مواد صنعتی و روان گردان، پائین آمدن سن اعتیاد و هم چنین افزایش اعتیاد در زنان بسیار نگران کننده تر از آمار تعداد افراد معتاد در حال حاضر است. 

عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکان عمومی افزود: در گذشته بدترین مواد محرک حشیش بوده ولی امروزه تنوع داروهای محرک و روان گردان و نوع اعتیاد به آن بسیار بدتر است به طوری که در حال حاضر تمام تلاش متولیان امر اعتیار پیشگیری از شیوع مواد صنعتی است. 

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری نسبت به درمان بیماران معتاد، اظهار داشت: آموزش و فرهنگ سازی از سنین پائین و حتی از مدرسه مهمترین راهکار پیشگیری از شیوع اعتیاد است چراکه متاسفانه امروزه شاهد استفاده دخانیاتی مانند سیگار، حشیش و تریاک حتی در بین دانش آموزان راهنمایی هستیم. 

ناوی افزایش مدت بیداری و کاهش خواب را از مهمترین عوامل استفاده از موارد مخدر برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه این عوامل با استفاده از مواد محرک با لذت همراه شده و همین دلیل هم موجب ادامه دار شدن مصرف مواد و بروز اعتیاد می شود. 

وی با اظهار نگرانی از افزایش مصرف ترامادول ادامه داد: امروزه مصرف قرص ترامادول به عنوان ماده ای نشاط آور و برای رفع خستگی حتی در بین ورزشکاران نیز افزایش یافته در صورتی که این قرص اثراتی شبیه تریاک داشته و موجب اعتیاد فرد به آن می شود. 

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی یادآور شد: مصرف موارد روان گردان بروز اختلالات روحی روانی را در پی داشته و بنا بر این حمایت همه جانبه و کار تیمی برای درمان بیمار معتاد ضروری است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار