صنعت دارو نیازمند چتر حمایتی است/ لزوم سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه

عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد دارو گفت: اگر خطوط تولید داروها را ارتقا ندهیم، پس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، با هجوم شرکت‌های خارجی مواجه می‌شویم.

سید حسام الدین شریف نیا داروساز و عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت صنعت دارویی اظهار داشت: هم‌اکنون قانونی وجود دارد که متعاقب آن اگر دارویی تولید داخل باشد و بتواند کل بازار را تأمین کند، به واردکننده تنها 5 تا 10 درصد از سهم بازار اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، این قانون لغو می‌شود و با هجوم شرکت‌های خارجی چینی، هندی و غیره مواجه می‌شویم. شرکت‌هایی که به دلیل کیفیت بالای محصولات خود توانسته‌اند سال‌های سال کار کنند و توان خود را به حجم بالایی افزایش دهند.

وی با اشاره به وضعیت فوق ادامه داد: اکنون زمانی است که باید نگاه ویژه‌تری به صنعت داروسازی داشته باشیم و چتر حمایتی خود را بازتر کنیم تا بازگشت پول اتفاق بیفتد و این پول را صرف بخش تحقیق و توسعه و بهبود خطوط کنیم.

شریف نیا با بیان اینکه از این طریق خواهیم توانست داروی با کیفیت‌تری تولید کرده و وارد بازارهای جهانی شویم؛ تصریح کرد: در واقع می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که به جای اینکه کشور هند دارو وارد بازار ایران کند، ما به هندوستان دارو بفرستیم. کما اینکه هم‌اکنون هند بخش عمده‌ای از مواد اولیه داروهای ژنریک آمریکا را تأمین می‌کند.

عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد دارو در خصوص قیمت داروهای تولید داخل بیان کرد: به‌ منظور جلوگیری از ورود فشار به مردم، هزینه دارو پایین نگه‌داشته می‌شود که این سیاست باعث می‌شود تا قیمتی را که برای تولیدکننده در نظر می‌گیریم، قیمت پایینی باشد که این موجب می‌شود تا شرکت‌ها توان رقابتی خود را از دست دهند و نتوانند در بخش تحقیق و توسعه هزینه کنند و وارد بازارهای بین‌المللی شوند. 

این دکترای داروسازی به بحث مالیات بر دارو که از بخش تولید خارج و وارد بحث داروخانه به‌ عنوان یک بخش از زنجیره تولید می‌شود اشاره کرد و یادآور شد: مالیات دارو در ایران معاف از ارزش‌افزوده است اما مالیات بر درآمد وجود دارد و با توجه به این اصل کلی که 20 درصد هزینه دارو به تولیدکننده، 15 درصد به پخش و 20 درصد نیز به داروخانه برای فروش آن اختصاص می‌یابد، می‌توان گفت متأسفانه داروخانه‌ها به دلیل قیمت پایین دارو و حاشیه سود پایین آن، فشار زیادی را در این زمینه متحمل می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار