باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مهمترین منطقه استراتژیک در جنوب کشور در آستانه بحران قرار دارد؟/ضرورت بسیج امکانات و اقدامات پیشگیرانه

منطقه عسلویه،یکی از مهمترین نقاط کشور در حوزه تامین گاز طبیعی به شمار می رود،محدوده ای که بنا بر گزارشات منشتر شده،احتمال بروز بحران و وقوع سیل و طوفان شدید در روزهای جمعه،شنبه و یکشنبه پیش رو دور از ذهن نخواهد بود.

مهمترین منطقه استراتژیک در جنوب کشور در آستانه بحران قرار دارد؟/ضرورت بسیج امکانات و اقدامات پیشگیرانهبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،منطقه عسلویه یکی از استراتژیک ترین نقاط کشور به شمار می رود،محدوده ای که بنا بر اظهارات فرمانده ارشد مدیریت بحران منطقه ویژه انرژی پارس،در روزهای آینده(جمعه،شنبه و یکشنبهِ پیشِ رو)در معرض خطر سیل و طوفان های شدید احتمالی قرار دارد.

منطقه مذکور در ابعادی گوناگون از اهمیت ویژه ای برخوردار است،اشتغالزایی این خطه از کشور و تولید گاز طبیعی و فعالیت کارخانجات و مراکز متعدد پتروشیمی،این ناحیه را به قطبی برجسته در کشور مبدل کرده است.

آنچنان که کارشناسان ذیربط عنوان داشته اند،بارش ها در این منطقه از کشور،سیل آسا و شدید خواهد بود و به واقع موقعیت خاص طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی محدوده مذکور،شرایط خاص و ویژه ای را برای این نقطه رقم زده است.

مهدی یوسفی(فرمانده ارشد مدیریت بحران سازمان منطقه ویژه انرژی پارس)در تشریح شرایط منطقه ای این نقطه اقتصادی و استراتژیک در کشور گفت:فعالیت مستمر ماشین های خاکبرداری و انواع لودر و ماشین آلات سنگین در سطح منطقه،با هدف احداث پالایشگاه ها،مجتمع های پتروشیمی و خطوط لوله گاز،منجر به حفاری ها، جابجایی خاک وایجاد گودال هایی می شود و از سوی دیگر احتمال ریزش کوه از دیگر مخاطراتی است که می تواند این محدوده را تهدید کند.

وی افزود: برای مقابله با سیل و طوفان پیش بینی شده در روزهای جمعه،شنبه و یکشنبه آینده تدابیر و تمهیدات لازم(با هدف دفع و مدیریت تهدیدات و مخاطرات احتمالی) پیش بینی شده است. 

*عسلویه،موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور

مصطفی محمدی،کارشناس مدیریت بحران،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم ارتقای ضریب ایمنی در این نقطه استراتژیک و حیاتی از کشور عنوان کرد:احتمال بروز حوادث و سوانح غیر مترقبه در محدوده ای که حجم انبوهی از مراکز پتروشیمی و تولید گاز طبیعی فعالیت می کنند دور از ذهن نخواهد بود و با عنایت به اهمیتی که این نقطه در توسعه،پیشرفت و شکوفایی علمی،اقتصادی و صنعتی کشور ایفا می کند،می طلبد اقدامات پیشگیرانه و واکنش سریع به بهترین نحو ممکن،مهیا،تقویت و آماده سازی شود.

وی افزود:خوشبختانه با توجه به گزارشاتی که از سازمان هواشناسی دریافت شده،تدابیر و تمهیدات لازم برای ورود سریع و عکس العمل به موقع در صورت بروز بحران در اثر جاری شدن باران های سیل آسا و طوفانِ سهمگینِ احتمالی پیش بینی شده اما نمی توان این واقعیت را از نظر دور داشت که باید اِعمال ساز و کار برای تعبیه و استقرار امکانات در این خطه به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی و تلاش شود.

محمدی عنوان کرد:اهمیت این خطه در چهار حوزه سرمایه گذاری،نیروی انسانی، تجهیزات و ادوات مستقر و سلامت زیست محیطی قابل توجه می باشد.

کارشناس مدیریت بحران گفت:میلیارد ها دلار سرمایه گذاری در طول سالیان گذشته از یکسو، تجهیز و تعبیه قطعات و تجهیزات سخت افزاری از سوی دیگر و حضور جمع کثیری از نخبگان و متخصصان کشور در این محدوده،موید اهمیت بسیار بالای این منطقه است و طبیعتا با چنین اوصافی باید در لحاظ کردن تدابیر امنیتی در عرصه های گوناگون با تمام توان  تلاش کرد.

وی افزود:تردیدی وجود ندارد که بخش قابل توجهی از فعالیت ها در این خطه معطوف به حوزه انرژی می شود که طبیعتا در فرآیند فعالیت ها،مخاطرات گازهای سمی و آلاینده که هر یک می توانند خطری جدی در حوزه زیست محیطی محسوب شوند،بر حساسیت های ایمنی و امنیتی این نقطه می افزاید.

محمدی عنوان کرد:به واقع در کنار مخاطرات طبیعی ناشی از بارندگی های شدید،باید احتمال بروز آتش سوزی در این منطقه در فواصل متعدد سال،به عنوان دغدغه ای جدی مد نظر قرار گیرد و به تبع در چنین شرایطی می طلبد سطح امکانات،تجهیزات و پشتیبانی لازم و موثر در مواقع حساس و ضروری،در بالاترین حد ممکن تامین و مهیا شود.

کارشناس مدیریت بحران گفت:این ظرفیت عظیم اقتصادی،صنعتی و تولیدی موید اقتدار و توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و به تبع در صیانت و حفاظت از چنین محدوده ای می باید تلاش و اهتمامی حداکثری را لحاظ کرد.

وی افزود:شرایط منطقه ای و تحولات سیاسی امنیتی که در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم عمق تهدیدات را بیش از پیش افزایش داده و خوشبختانه توانمندی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور آنچنان بالا است که ایران به مثابه نگینی از ثبات در منطقه ای از آتش می درخشد و به واقع توان مذکور،نشان دهنده این واقعیت است که کشور ایران و مسئولان و سازمان ها و نهادهای فعال در این مرز و بوم،توانایی بسیاری در دفع مخاطرات احتمالی دارند.

وی افزود:یقینا با بهره گیری از پتانسیل های موجود،امکان کاهش و دفع بسیاری از مخاطرات احتمالی اعم از امنیتی،سایبری و...دور از دسترس نخواهد بود،امری که حلقه مکمل این توانمندی را باید در تامین امکانات ایمنی در حوزه سخت افزاری و حوادث پیش بینی نشده طبیعی و سوانح کار و آتش سوزی جستجو کرد. 

محمدی در خاتمه یادآور شد:بخش قابل توجهی از موفقیت مدیریت بحران به تامین تدابیر و امکانات لازم در شرایط پیش از بحران معطوف می شود،عرصه ای که بنابر اظهارات مسئولان ذیربط در خصوص تهدیدی که اخیرا اشاره شده(احتمال وقوع سیلاب و طوفان)تمهیدات لازم برای آن پیش بینی و فراهم شده،اما باید ساز وکاری اندیشیده شود تا تدابیر پیشگیرانه و واکنش سریع برای تمامی ایام سال با تقویت هر چه بیشتری همراه شود که یقینا حصول آن،در حفظ و حراست ازاین ظرفیت عظیم اقتصادی و صنعتی موثر و تعیین کننده خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
آخه جنوب جای زندگیه که اینهمه کارخونه و پالایشگاه توش زدین ؟
Iran (Islamic Republic of)
خان
۰۶:۵۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
خیلی با حالی.خب پالایشگاه و پتروشیمی رو جایی میزنن که به منبع و ذخایر زمینی نزدیک باشه.من خودم افتخار میکنم که عسلویه کار میکنم با اینکه الوده هست.
آخرین اخبار