دودانگه: توجه به جوانان آن گونه که باید باشد نیست/تیم ملی احتیاج به پوست اندازی دارد

کارشناس ورزشی کشورمان معتقد است ورزش کشور برای موفقیت نیاز به توجه ویژه مسئولان به رده جوانان دارد.

دودانگه: توجه به جوانان آن گونه که باید باشد نیست/تیم ملی احتیاج به پوست اندازی داردمجید دودانگه سرمربی تیم فوتبال شهدای البرز در لیگ دسته سوم کشور در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان از وضعیت این روزهای ورزش جوانان گفت.

وی که از با سابقه های ورزش کشور محسوب می‌شود دارای مدرک ‌مربیگری آ آسیا ، مدرک مربیگری حرفه‌ای از برزیل ، رئیس تربیت بدنی کرج به مدت 8 سال،  رئیس هیات بسکتبال استان البرز به مدت 7 سال ، رئیس تربیت بدنی بسیج البرز و دارای 4 عنوان قهرمانی با تیم های مهر، سایپا ، فجر و پگاه در سطح کشور است.

دودانگه ابتدا در خصوص لزوم توجه به رده های پایه در ورزش گفت: در سالهای گذشته و در مقطعی این صحبت پیش آمد که هر تیم باید علاوه بر رده بزرگسالان در رده امید هم فعالیت داشته باشد. اما در حقیقت این اتفاق رخ نداد.نکته بسیار مهمی که وجود دارد آن است که همواره استعداد یابی از مدارس آغاز می‌شود ویک پسر یا دختر با ورود به مدارس ابتدا استعداد یابی و سپس در رشته های مورد نظر به حرکت واداشته شوند. اما متاسفانه این کار دقیقا همانطور که گفته می‌شود انجام نمی‌شود. این روزها در آموزش و پروش معاونت ورزشی دارد و حتی برخی از روسای آنها از افراد ورزشی محسوب می‌شوند، یکی از مشهورترین افرادی که سابقه حضور در ورزش و آموزش وپرورش را دارد کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک است.

رئیس تربیت بدنی بسیج کرج در ادامه افزود: متاسفانه دید غلطی نسبت به تیم‌های پایه وجود دارد و هر مربی که از رده خارج می‌شود راهی تیم‌های پایه می‌شود. در صورتی که برای استعداد یابی باید بهترین گزینه‌های ممکن را بریا تیم‌های پایه به کار گرفت. اگر کمی به اطراف دقت کنیم می‌بینیم مدارس بسکتبال و فوتبال زیادی وجود دارد که هیچ گونه نظارتی بر آن آنها نیست و همین مسئله برای ورزش پایه ایراداتی را به وجود آورده است.

دودانگه در ادامه در خصوص جوانان اظهار داشت: سن یک جوان تا 17 سال است اما سوال اینجاست که در کدام تیم لیگ برتری بازیکن جوان تمام و کمال نمی‌تواند به میدان برود. برخی تیم‌ها هستند که بازیکنان جوان در اختیار دارند و جوانگرایی خوبی انجام داده‌اند، اما هیچ کدام از آنها نمی‌توانند به یک جوان اعتماد کامل داشته و از آنها 90 دقیقه بازی بخواهند. بزرگترین خلاء در ورزش فاصله سنی 17تا 21 سال است زیرا تیم‌های کشور در اکثر رشته‌های ورزشی در رعده‌های زیر 17سال و بالای 21 سال و با توجه به تعداد کم تیم‌ها در مجموعه 4لیگ فوتبال در سراسر کشور حتی اگر تمام آنها از بازیکن جوان استفاده کنند بازهم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

مجید دودانگه در پایان در خصوص آسیب‌های بی‌توجهی به جوانان عنوان کرد: آسیب به تمام بدنه ورزش در مقطع‌های مختلف وارد شد. خیلی‌ها بعد از جام جهانی 98فرانسه گفتند که تیم ملی پوست اندازی کرده این بدان معناست که تیم از در اختیار نداشتن جوانان آسیب دیده بود، اما با حضور جوانان اوضاع تغییر کرد. به نظرم همین حالا هم در صورت حضور در جام‌جهانی باید بار دیگر پوست اندازی داشته باشیم. اگر می‌خواهیم پوست‌اندازی صورت بگیرد باید برنامه‌هایمان را با جدیت دنبال کنیم. متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که اگر بازیکنان ما مانند جهانبخش از ایران نروند نمی‌توانند به فوتبال ملی کمک کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بسکتبال ، سرمربی ، ورزشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار