در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اولین اقدام رئیس سازمان میراث فرهنگی برای ثبت آثار صنایع دستی

اگر آثار هنرمندان صنایع دستی در ایران ثبت نمی‌شد، امکان معرفی آنها در جهان وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ثبت ملی صنایع دستی بسته به جغرافیای هر منطقه، در حالی برای اولین بار در ایران به اجرا در آمد که بسیاری از هنرمندان منتظر چنین رویدادی بودند.

رشته منبت کاری در آباده، زیلو در میبد، سفالگری در لالجین و ... همه رشته های مختص به این منطقه ها هستند که اگر در سامانه ای ثبت نمی‌شدند، حتی امکان معرفی این هنرهای چند صد ساله و حتی چند هزار ساله در جهان وجود نداشت و چه بسا بسیاری از این آثار تنها به وسیله یک کشور به جهانیان معرفی می‌شد.

این امکان به تازگی در کشور به وجود آمده است و رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ مبنی بر اینکه آیا بعد از این برنامه‌ای برای ثبت تولیدات صنایع دستی در جهان دارید، گفت: «بعد از اینکه این امکان در کشور به وجود آمد، اقدامات جدی برای ثبت صنایع دستی ایرانی در جهان خواهیم داشت و در صورتی که اثری در کشوری تولید مشترک با ما داشته باشد، آن را به صورت مشترک ثبت خواهیم کرد».

9 نشان جغرافیایی ملی روز سه شنبه (دوم آذر نود و پنج) به گلیم سنه، جاجیم خلخال، گلیم نمین، ورنی مغان، آبگینه تهران، نازک کاری سنندج، گلیم هرسین، زیلو میبد، گلیم ارداق اعطا شد و از منبت آباده فارس به عنوان دارنده نشان ملی و بین المللی تجلیل شد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار