شیراز؛

پدیده لانینا سبب کم بارشی در ایران

رئیس مرکز پژوهش ‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: پدیده لانینا در ایران سبب کم بارشی شده است.

پدیده لانینا سبب کم بارشی در ایرانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمدجعفر ناظم‌السادات رئیس مرکز پژوهش ‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز مهم‌ترین علت خشکسالی و کم ‌بارشی را پدیده لانینا دانست و گفت: خشک شدن تالاب ‌ها، دریاچه ‌ها و از میان رفتن جنگل‌ ها و مراتع در ایران و کشور های همجوار از دیگر علل تغییرات اقلیمی است.

استاد بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز ادامه داد: جنگ ‌های خانمان ‌سوز در خاورمیانه که ریشه محیط زیست را ویران می سازد از دیگر عوامل تغییرات نامطلوب اقلیمی به شمار می‌ روند.

وی با بیان اینکه پدیده‌ های "ال نینو" و "لانینا" نظم مشخصی ندارد و تنها می ‌توان برای 6 تا 8 ماه آینده را پیش بینی کرد افزود: علاوه بر پدیده لانینا عوامل گوناگونی بر رخداد بارش سایه می ‌افکند که پیش بینی ‌ها را با خطا روبرو می‌ کند.

ناظم السادات افزود: بر اساس نقشه‌ های جوی بخش ‌های جنوب غربی ایالات متحده آمریکا در اثر پدیده "لانینا" با کمبود بارش روبرو بوده ‌اند، زیرا این پدیده جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: نخستین مکان برای ریشه‌ یابی پدیده النینو اقیانوس‌ ها هستند، بنابراین باید ببینیم که روی اقیانوس ‌ها چه اتفاقاتی رخ می‌ دهد و پس از آن تأثیرات این اتفاقات را بر خشکی بررسی کرد.

وی بیان کرد: جهان پر از موج ‌ها با طول موج‌ های متفاوت است و طول موج النینو به طور معمول سالانه، دو سالانه یا 6 ماهه است و خشکسالی در ایران و دیگر نقاط جهان بستگی به این موج‌ ها دارد که هر کدام از این موج‌ ها یک سری از امکانات و معایب را به همراه دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد: در ایران زمانی باران داریم که باد از روی دریا بیاید اما در بیشتر سال باد از روی خشکی می ‌وزد و به همین خاطر چیزی نصیب ما نمی ‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: تمام بارندگی‌ های ما بستگی به پدیده النینو ندارد به طور مثال ویژگی‌ های اقلیم سطحی خلیج فارس و دریای عمان نقش بسیار عمده ‌ای را در چگونگی ریزش باران در ایران عهده‌دار هستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: همکاری و هماهنگی میان دانشگاه ‌ها، مراکز پژوهشی و دستگاه ‌های اجرایی از نیاز های بنیادین برای دستیابی به پیش‌بینی ‌های دقیق ‌تر است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م .الف
۱۱:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار