موضع‌گیری آمریکا در برابر استقرار موشک‌های روسیه در مرز لهستان

وزارت خارجه آمریکا استقرار موشک‌های روسیه در مرز لهستان را به زیان امنیت و ثبات منطقه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت؛ "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی شد استقرار موشک‌های روسیه در مرز لهستان موجب برهم خوردن ثبات و امنیت در اروپا می‌شود.

مسکو چندی پیش اعلام کرد به زودی تعدادی موشک زمین به هوا از نوع اس-400 و موشک‌های اسکندر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را به استان "کالینینگراد"، در مرز لهستان، منتقل می‌کند. روسیه دلیل این کار را مقابله با تهدیدات ناتو و نگرانی بابت گسترش فعالیت این سازمان اعلام کرد.

علاوه بر جان کری، "جان کربی"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در این باره گفت: روسیه با استقرار موشک‌های اسکندر در کالینینگراد طی یک دهه گذشته همواره نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. این اقدام نشان دهنده تمایل روسیه برای گسترش قدرت و نفوذ در اروپا است.

کربی در ادامه افزود: ما از روسیه می‌خواهیم از ادای هرگونه سخن و یا اقدامی که اهداف اروپا مبنی بر حفظ ثبات و امنیت را برهم می‌زند، اجتناب کند.

نمایندگان پارلمان روسیه، کرملین را به واکنش در برابر استقرار موشک‌های ناتو و آمریکا در اروپای شرقی ملزم کردند؛ اما مقامات روسیه معتقدند آنها فقط به اقدامات تحریک‌آمیز ناتو پاسخ می‌دهند.

"ویکتور آزاروف"، رئیس کمیته دفاعی فدراسیون روسیه، در این باره گفت: ما برای مقابله در برابر تهدیدات ناتو که هر روز بیشتر در کشورهای اروپای شرقی نفوذ می‌کند، مجبور به استقرار موشک‌های اس-400 و اسکندر در مرز لهستان هستیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم در برابر هرگونه حملات موشکی احتمالی توان پاسخگویی داریم.

برد موشک‌های اس-400 روسیه 400 کیلومتر و موشک‌های اسکندر 500 کیلومتر است. "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی اخیر خود تاکید کرده بود هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی از سوی ناتو، پاسخ داده خواهد شد.

با افزایش تنش‌ها میان روسیه و کشورهای حوزه بالتیک، ناتو از اوایل ماه جاری میلادی 300 هزار نیروی نظامی را به حال آماده باش درآورده است. ناتو در ماه اکتبر نیز 4 هزار نیرو را در مرز روسیه و کشورهای بالتیک مستقر کرد. این حجم از استقرار نیروهای نظامی در حوزه بالتیک از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار