باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

زوایای پیدا و پنهان هراس جوانان از خدمت نظام وظیفه/چرا سربازی سخت می‌گذرد؟

بدون تردید خدمت نظام وظیفه یا همان سربازی یکی از موضوعات حائز اهمیت برای جوانان و نوجوانان محسوب می شود،مقطعی که ذهن بخش قابل توجهی از جوانان را به خود مشغول می سازد.  

زوایای پیدا و پنهان هراس جوانان از خدمت نظام وظیفه/چرا سربازی سخت می‌گذرد؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،خدمت نظام وظیفه بر اساس قوانین تعریف شده در کشور از ضروریاتی است که جوانان و نوجوانان ذکور پس از رسیدن به سن تعریف شده موظف به انجام آن هستند.

همواره  از سوی بزرگان و افراد مجرب هر خانواده ای از سربازی به نیکی یاد می شود و آن را مقطعی انسان ساز توصیف می کنند.

دورانی که به واقع آموزش دهنده راه و رسم زندگی در چارچوب ها و قوانینی مشخص است که فرد باید خود را با آن وفق دهد و با رعایت اصول و قواعد تعریف شده نظامی گری،بخشی از عمر خود را در آن سپری کند.

مقطعی که نظام جمع،استفاده از اسلحه،اصطلاحات نظامی گری و...در آن آموزش داده می شود و اصلی ترین فلسفه وجودی تعریف آن معطوف به ارتقای سطح آمادگی کشور در مقابل هر گونه تهاجم و تهدید نظامی است.

پس از طی کردن دوران آموزشی،سربازان به فراخور نیاز کشور و تقسیماتی که به مقتضیات ظرف زمانی و مکانی انجام می شود به یگان های تابعه می پیوندند و در بخش های مختلف اعم از ستادی و اداری، مرزبانی، زمینی هوایی، دریایی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و ...خدمت می کنند.

همواره از سالیان گذشته تا به امروز اخبار مربوط به این حوزه اعم از کسری،افزایش و میزان سنوات خدمتی با کنجکاوی های خاص مشمولان و افرادی که در آستانه اعزام هستند همراه بوده است.

برخی در اندیشه کاهش،برخی عفو مقام معظم رهبری،عده ای خرید آن و برخی دیگر با عشق به خدمت،لباس مقدس سربازی و آشنایی با فنون رزم و جنگ عازم می شوند تا به اصطلاحِ امروزی ها آب دیده شوند.

بطور معمول بخشی از نوجوانان و جوانان که در آستانه خدمت سربازی قرار می گیرند با نگرش های متعددی اعم از مثبت و منفی آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

عده ای آن را دورانی پر جنب و جوش تصور می کنند که هر روز آن آکنده از خاطراتی بیاد ماندنی است و برخی دیگر آن را مقطعی قلمداد می کنند که باعث سکون و اتلاف وقت در زندگی می شود.

*نقش محیط و پیشینه زندگی در نگرش و تفسیر جوانان نسبت به خدمت نظام وظیفه

سیامک رنگرز،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر تحلیل و بررسی نگرش های متعدد به سربازی اظهار کرد:روحیات فرد،محیط زندگی و شرایط خانوادگی سه عنصر قابل توجهی است که در تحلیل ها و نگرش های جوانان و نوجوانان در خصوص خدمت مقدس سربازی موثر است.

وی افزود:فارغ از کم و کیف بررسی ها و دیدگاه جوانان از خدمت سرباز،این مقطع دوران جدیدی به شمار می رود که بواسطه تغییر فضای زندگی فرد و ورود به محیطی نظامی با قوانین ومقررات خاص تعیین و تنظیم شده،عرصه ای متفاوت و تجربه ای جدید تلقی می شود که می تواند حاوی تجربیات و اندوخته های بسیاری برای آینده سازان این مرز و بوم باشد.

هر چند نگرش واحدی در اذهان خانواده ها در خصوص خدمت سربازی وجود ندارد اما یک وجه اشتراک در ارزیابی و ذهنیت کلیه خانواده ها و پدر و مادر جوانان عازم به خدمت وجود دارد با این مضمون که سربازی دوران گذار از شور نوجوانی و جوانی به دوران پختگی و بزرگسالی است.

تحصیل، سربازی، ازدواج، زنجیره های به هم پیوسته ای است که اغلب اوقات کنار یکدیگر قرار می گیرند،البته لزوما این ترتیب برای تمامی جوانان مصداق ندارد  و چه بسا برخی پس از خدمت سربازی تحصیلات خود را ادامه می دهند و یا برخی پس از ازدواج وارد این دوران(سربازی) شوند،اما هر آنچه که هست از دوران سربازی به عنوان مقطع کسب تجربه یاد می شود.

ذهنیتی که چندان نادرست نیز به نظر نمی رسد و بواسطه شرایطی که سرباز وظیفه آن را تجربه می کند،خواه یا ناخواه با تجربیات جدید و منحصر به فرد خاص به خود همراه است.

البته برخی خانواده ها که عمدتا منتسب به طبقات مرفه جامعه می شوند نیز در صدد گریز فرزندان خود از آن بر می آیند و به اشکال گوناگون سعی می کنند تا حتی المقدور از ورود جوانان و نوجوانان خود به این دوران،امتناع کنند. 

مسائل بهداشتی، روحی روانی، منفک شدن از خانواده،دل نگرانی از گرایش فرزندان به راه های ناصواب همچون اعتیاد،دور شدن آنها از کسب فرصت های شغلی و... از نمونه دغدغه هایی است که ذهن برخی خانواده ها را برای اعزام به خدمت فرزندانشان مشوش می کند.

*سربازی،از رشد و بلوغ اجتماعی تا تجربه شرایط سخت

فارغ از نگرش های منفی برخی از خانواده ها و جوانان به خدمت مقدس سربازی که ممکن است در برخی موارد چندان بی راه نیز تصور نشود،دستاوردها و یا رهاوردهای این دوران نیز قابل کتمان نیست.

نظم پذیری،استقلال، اعتماد به نفس،تکوین شخصیت اجتماعی،قرار گرفتن در شرایط سخت،از موهبت ها و توفیقاتی است که می تواند بستر و زمینه لازم را برای ورود مستقلانه جوانان یا نوجوانان به جامعه و پی ریزی  زندگی مشترک را فراهم کند.

کارشناسان و متخصصان روانشناسی معتقدند خوشایند سازی سربازی یکی از ضروریاتی است که هر آنچه در راستای آن اقدام شود،ضریب حصول موفقیت و بازدهی این دوران مقدس نیز افزایش خواهد یافت.

بطور یقین سربازی از دورانی محسوب می شود که نمی توان آن را مطلقا نیک یا مطلقا ناخوشایند پنداشت.

رویکرد منطقی و معقولانه ایجاب می کند که مزایا و فرصت های این دوران پر بار تقویت و آسیب های احتمالی آن به حداقل ممکن کاهش یابد.

موضوع عدم تخصص گرایی و تخصص محوری به فراخور استعدادها،توانایی ها و احیانا تحصیلات سربازان یکی از انتقاداتی است که بعضا از سوی مشمولان نظام وظیفه و یا خانواده های آنان مطرح می شود،اصلی که چندان غیر منطقی نیز به نظر نمی رسد و می طلبد سازوکاری طراحی شود که پروسه جذب و تقسیم سرباز با اتکاء به تخصص و مهارت های آن ها عملیاتی شود، که در صورت تحقق این امر،علاوه بر خوشایند سازی این دوران در بهره وری و سودمندی مضاعف دوران سربازی برای کشور و نظام نیز مطلوب اثر خواهد بود.

اخیرا گام هایی در این جهت برداشته شده اما هنوز کافی به نظر نمی رسد و چه بسیار جوانانی که برخلاف تحصیلات و تخصصی که از آن برخوردار هستند در واحدها،یگان ها،مناطق و بخش هایی مشغول به خدمت می شوند که سنخیت چندانی با داشته ها یا اندوخته های آنان ندارد.

به تعبیر دیگر هر آنچه این قرابت و همخوانی افزایش یابد میل و تمایل به خدمت نیز تقویت خواهدشد.

توسعه امکانات رفاهی محیط های خدمتی،مسائل فرهنگی،شیوه برخورد روانشناسانه و اصولی با سربازان و...از نمونه مواردی به شمار می رود که با تحقق آن علاوه بر افزایش میل ورغبت به گذران این دوران مقدس،در کاهش پدیده سرباز فراری نیز موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۳:۱۸ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
من ۱۹ سالمه و میخوام برم سربازی با کلی حس خوب خدمت به ایرانشهر و ایرانی اما کاش حکومت هم کمی انصاف بزاره مدتشو کم کنه ۲ سال واقعا یک عمره اونم بدون دلیل و لزوم، دوستان سربازی چیز بدی نیست اصلا مخصوصا با امکانات الان فقط باید اجتماعی باشید و انعطاف پذیر و خوش بین و با جدیت کار خودتونو پیش ببرید و احساس مفید بودن بکنید و چیزی یاد بگیرید و در اخر اینم بگم خواهشا بیشتر به سربازا مزایا بدید و امکانات رفاهی فراهم کنید امنیت هم خیلی مهمه خیلی ها از ازار دیدن و بازیچه شدن میترسن اگر اینارو انجام بدید باعث دلگرمی ما میشه یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۳ مهر ۱۳۹۹
من ی هفته دیگه اعضامم امیدوارم اذیت نشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام
من هشت ماه خدمت کردم بیماری روحی گرفتم و حالا زندگی عادیم رو هم نمی تونم کنم
France
محمد
۲۳:۵۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
اونی ک تمام عمرشو گذاشته درس خونده تا مدرک ارشدشو بگیره سنش رفته بالا خیلی زور داره مثلا من الان 28 سالمه تا مهر ماه باید خودمو معرفی کنم دوساااااال عمرمو باید بذارم صرف چیزی ک ن اینده منو تصمین میکنه ن خانوادم اگ به اب دیده شدنه ما سختی روزگار زیاد کشیدیم دیگ خودمونو با شرایط خب و بد زندگی وقف دادیم ولییییی این دوسال من می تونم برم کار کنم تو این شرایط گند اقتصادی کشور کمک خرج خانوادم باشم من نمیگم سر بازی بد
علاوه بر بدی هاش خوبی هاییم هم داره ولی تمام وقت یه جون را میگره وقتی از سر بازیم تموم شه میشه 31 سالم کجا به یه پسر 31 ساله کار میده دولت میاد اینده منو تضمین کنه
حداقل این زمانشو کم کنن
Iran (Islamic Republic of)
Mehran
۱۱:۲۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
ببینید من از روی تجربه شخصیم که رفتم سربازی میگم
شما نرید بدترین دوره زندگی هر آدمه هرنوع مشکلات روحی و روانی برام پیش اومده یکسری ادم اونجان چه کادر و چه وظیفه که تمام احساساتتونو از بین میبرن مردانگی غرور تعصب اشتیاق زندگی کردنتونو.....همه شاز بین میره دچار افسردگی و گوشه گیری میشید
مرد میریم سربازی نامرد برمیگردیم.
نرید خدمت سربازی نرید
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۰:۱۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
من 8روز دیگه اعزامم...
انشاالله که وقتم تلف نمیشه
به امید موفقیت...
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
من چند سال پیش رفتم سربازی قبل از سربازی همه چی خوب بود ولی از روزی که پامو گذاشتم تو پادگان روحیاتم عوض شد و این تغییر روحیات به مرور زمان تبدیل به افسردگی شد افسردگی مزمن و هرچی تلاش میکنم برای درمان موفق نمیشم یه روز خوبم یه هفته حالم خیلی بده از من به شما نصیحت نرین سربازی.
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۲۲:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
اقا من اصلا نمیرم خدمت
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۳:۰۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
حقوق سربازی برای لیسانس چقدره؟
این حقوق برای سپاه ناجا ارتش ثابته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
میخواهم برم سربازی برم یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نظر من سربازی میتونه خیلی چیزارو یاد یک جوان بده من خودم سربازم و الان تقریبا آخرای خدمتمه راضی نیستم ولی پشیمانم نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
خیلی حقوق کمه حتی پول کرایه ماشین هم در نمیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
خیلی حقوق کمه حتی پول کرایه ماشین هم در نمیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
من رفتم سربازی خدمت کردم خیلی خوب بود اما حقوق سربازی خیلی کمه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
از مسئولین خواهشمندم حقوق سرباز هارو افزایش بدهند خیلی حقوق سرباز کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
سلام ما ک رفتیم ی سال هم گذشته هنوز از بیماری پوستی رنج میبریم و خوب نشدیم. امکانات کافی وجود نداره امکانات زیاد بشه خوبه.درضمن سربازی خوبه اگ بعد خدمت مثل ما بیمار نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
خوبه زمانش رو کم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
خوبه زمانش رو کم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
هر سه چهار ماه یه پولی میریزن میگن حقوقه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
خیلی حقوق کمه حتی پول کرایه ماشین هم در نمیاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
من دلم به حال این سربازهای کشورمون میسوزه.
سرباز=افتخار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
از مسئولین خواهشمندم حقوق سرباز هارو افزایش بدهند خیلی حقوق سرباز کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
من رفتم سربازی خدمت کردم خیلی خوب بود اما حقوق سربازی خیلی کمه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
ملت تاساعت11صب میخوابن.... بشون میگی برین سربازی میگن وقت تلف کردن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۰:۲۵ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
به شما چه ربطی داره ؟ اصلا من دوست دارم تو بدترین شرایط زندگی کنم اما سربازی نرم
به کسی ربطی داره مگه ؟ این حرف خیلی چرته یه نفر هرچقدر هم که الاف و بیکار باشه شاید دوست نداره بره سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
من فردا اعزام به خدمت هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سربازی کلا سخته ولی واسه کسایی که دانشگاه رفتن بعد میخوان برن سربازی سخت تره۰امیدوارم تمام سربازها موفق باشن دوستان چاره چیه باید سربازی بریم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۲۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
بله از نظر آقایون خدمت مقدس هستش ۲۱ ماه الاف کردن و تلف کردن وقت جوان ها ! به چه دلخوشی باید رفت؟؟؟؟ من ۳ هفته دیگه باید اعزام بشم متاهل هستم با موتور کار میکردم هنوزم بدهکار بودم الان نمیدونم چه جوری باید خرج خانوادم رو بدم از کجا بیارم از ماهی ۵۰ هزار تومن حقوق سربازی؟؟؟؟
اگر توی کشور قانون داشتیم الان حقوق سرباز باید بالای ۸۰۰ هزار تومن بود نه ۵۰ هزار تومان!!!!!!!
جناب سرهنگ و سرگرد و سرتیپ و مسئول هایی که دم از مقدس بودن خدمت سربازی میزنید گشنه و بی پول موندن زن بچه من برای شماها مقدس هستش؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ی جوون
۱۴:۲۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
عجب
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
امروز کسری ده ماهم اومد، نبود سه ماه دیگه؟ اعزام ۹۵/۰۲/۰۱
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۱۴:۰۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
یادش بخیر
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۲:۵۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
خدمت یعنی نابود کردن 2سال از عمر یک جون
اگه حقوقی داشت یا بعد از خدمت لاقل یه کاری بود اونم حرفی
به چی دلمون خوش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
کهنه سرباز
۱۲:۲۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سربازی اگه مقدس بود *** تنبیحش اضافه خدمت نبود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
من 20 روز دیگع اعزامم متاهلم و فوق لیسانس نه کسری نه معافیتی نه حقوقی ...
تو رو خدا به همه چی جنبه مقدس ندید که بعدا پشیمون میشید
2 ماه که باید از خونه زنم دور باشم هیچ با 100 تومن کرایم میشه که 2سال مفت باید کار کنم
اموزش شرایط سخت 3-4-5 ماه نه دو سال بی مواجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
خودمونو گول نزنیم برای یک جوان 19 ساله شاید اتلاف وقت نباشه ولی برای کسی که 26 سال سن داره و تحصیلات چیزی جز اتلاف وقت نیس من خودم خدمت کردم و الان 2 سال دنبال کارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام. من الان 6ماه منتظرم تاریخ اعزامم برسه من 25سالمه دیگه از جوونی چی میمونه نه میتونم برم سر کار جون کارت پایان خدمت میخواد و تو شهرستان کار نیست. از سربازی نمیترسم از اتلاف وقت میترسم وضع مالی خوبی ندارم میتونستم این دو سال کار کنم سرمایه ی جمع کنم واسه کسی که پارتی داره سربازی خوش میگذره.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۲:۲۲ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
فقط از خدا همیشه باید ترسید
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
آیا نمیشه تو دوران 13 سال مدرسه+ 4 سال کارشناسی+ 2 -3 سال کارشناسی ارشد+ 4-5 سال دکتری جوانان مملکت رو آب دیده و با تجربه بار بیاریم؟؟؟؟
پس این آموزش و پرورش به چه دردی میخوره؟
حالا باید 2 سال هم از عمرمون تلف بشه؟
من خودم متاهام و اگه سربازی نروم وقتمو صرف بهبود اقتصاد خانواده و در نهایت بهبود اقتصاد کشورم ایران میکنم نه اینکه با 30 سال سن برم به ازای ماهی 60-70 هزار تومن زمین جارو کنم یا چایی بریزم. به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست و میتونه بهتر به درد مملکتش بخوره
ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
آیا نمیشه تو دوران 13 سال مدرسه+ 4 سال کارشناسی+ 2 -3 سال کارشناسی ارشد+ 4-5 سال دکتری جوانان مملکت رو آب دیده و با تجربه بار بیاریم؟؟؟؟
پس این آموزش و پرورش به چه دردی میخوره؟
حالا باید 2 سال هم از عمرمون تلف بشه؟
من خودم متاهام و اگه سربازی نروم وقتمو صرف بهبود اقتصاد خانواده و در نهایت بهبود اقتصاد کشورم ایران میکنم نه اینکه با 30 سال سن برم به ازای ماهی 60-70 هزار تومن زمین جارو کنم یا چایی بریزم. به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست و میتونه بهتر به درد مملکتش بخوره
ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
آیا نمیشه تو دوران 13 سال مدرسه+ 4 سال کارشناسی+ 2 -3 سال کارشناسی ارشد+ 4-5 سال دکتری جوانان مملکت رو آب دیده و با تجربه بار بیاریم؟؟؟؟
پس این آموزش و پرورش به چه دردی میخوره؟
حالا باید 2 سال هم از عمرمون تلف بشه؟
من خودم متاهام و اگه سربازی نروم وقتمو صرف بهبود اقتصاد خانواده و در نهایت بهبود اقتصاد کشورم ایران میکنم نه اینکه با 30 سال سن برم به ازای ماهی 60-70 هزار تومن زمین جارو کنم یا چایی بریزم. به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست و میتونه بهتر به درد مملکتش بخوره
ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
آیا نمیشه تو دوران 13 سال مدرسه+ 4 سال کارشناسی+ 2 -3 سال کارشناسی ارشد+ 4-5 سال دکتری جوانان مملکت رو آب دیده و با تجربه بار بیاریم؟؟؟؟
پس این آموزش و پرورش به چه دردی میخوره؟
حالا باید 2 سال هم از عمرمون تلف بشه؟
من خودم متاهام و اگه سربازی نروم وقتمو صرف بهبود اقتصاد خانواده و در نهایت بهبود اقتصاد کشورم ایران میکنم نه اینکه با 30 سال سن برم به ازای ماهی 60-70 هزار تومن زمین جارو کنم یا چایی بریزم. به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست و میتونه بهتر به درد مملکتش بخوره
ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
آیا نمیشه تو دوران 13 سال مدرسه+ 4 سال کارشناسی+ 2 -3 سال کارشناسی ارشد+ 4-5 سال دکتری جوانان مملکت رو آب دیده و با تجربه بار بیاریم؟؟؟؟
پس این آموزش و پرورش به چه دردی میخوره؟
حالا باید 2 سال هم از عمرمون تلف بشه؟
من خودم متاهام و اگه سربازی نروم وقتمو صرف بهبود اقتصاد خانواده و در نهایت بهبود اقتصاد کشورم ایران میکنم نه اینکه با 30 سال سن برم به ازای ماهی 60-70 هزار تومن زمین جارو کنم یا چایی بریزم. به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست و میتونه بهتر به درد مملکتش بخوره
ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
" به خدا ارزش یه مهندس بیشتر از ایناست"
"ممنون میشم اگه نظرم رو به نمایش بدید."!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
نبود سه روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
به خدا قسم اگه سربازی اتلاف وقت نبود و مقدس بود قبل از اینکه به زور ببرنمون خدمت،ما اونجا بودیم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۳۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
متاسفانه به صورت تخصصی دز خدمت از افراد تحصیل کرده استفاده نمیشود وچیزی جز تلفات عمر وسرمایه چیز دیگری نداردخدمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
اون کسی که زن و بچه داره تو این شرایط سخت اقتصادی چه طوری 2 سال بره سربازی
متاسفانه قوانین عادلانه نیست
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۱:۳۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
2 سال از عمرمون بدون کم ترین بازده تلف می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
شرایط و امکان اشتغال و ازدواج و مسکن جوانان رو که فراهم نمیکنید ... با سربازی اجباری هم که 2 سال عمر و جوانی و کار و زندگی جوان را می گیرید ... اگر هم سربازی نره از همه چی از زندگی محروم و معافش می کنید ... این است آن شیعه ی علی که از آن دم می زنید ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
مقدس آن چیزی و آن کاری است که در جهت خیر و کمک و رفع مشکلات و نیاز های مردم به خصوص جوانان باشد نه نابود کردن جسم و جان و روح جوانان و شکنجه و آزار و تحقیر و توهین و گرفتن عمر و جوانی آن ها به اجبار و در قبال هیچ
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۲۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام من بامدرک فوق لیسانس مخابرات به خدمت رفتم زمانی فارغ تحصیل شدم در رشته خودم متخصص بودم ولی متاسفانه رفتم خدمت ایقد تو خدمت از لحاظ روحی و روانی بهت فشار میارن و سختی میبینی وقتی تسویه کردم ی ادم بیسواد بودم.میدونی چرا فرض کن من تحصیل کرده سر کلاسی نشستم که سربازه سیکل داره برات تدریس میکنه میگه دو دو تا چند میشه... از طرف دیگه اکثر کادری ها بیسوادن و هیچ سربازی نحصیل کرده توی تخصصش ازش استفاده نمیکنند و پارتی حرف اول رو میزنه حالا از بدرفتاری کادرها و غذا هاش بمونه
Germany
مهران
۱۱:۲۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
کجاش مقدسه ؟ حقوق که هیچی نمیدن عمرمون تلف میشه باید مث کارمندا حقوق بدن به سرباز ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
بسوزی خدمت که سوزاندی جگرم
عشقم مادر شد و من هنوزم پسرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
حاضرم بخاطر 2 سال بردگی نکردن زندگی نکنم اما به خاطر یه عمر زندگی 2 سال بردگی نکنم با ذلت و خفت و خواری نکنم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام.داداش خدا وکیلی خودتون فهمیدین چی گفتین؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
برو سربازی سنگ بشی ! سنگی که تمام وجودش نابود و خورد و خمیر و شکسته شده و هیچ شخصیت و روح و روانی براش نمونده و نسبت به همه چیر بی تفاوت شده ! نسبت به دردا !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
از سربازی و محیطش و آدماش متنفرم یک ماه رفتم نابود شدم دیگه نرفتم و فرار کردم هیچوقتم برنمیگردم حاضرم بمیرم اما زیر بار همچین ظلم و بردگی نرم اصلا برام مهم نیست که نرم و هیچکسم نمیتونه زورم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
این سربازی مقدس نیست بلکه مرگ تدریجی جوانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
دوری و جدایی از شهر و خانه و خانواده
مشکلات و مسائل عاطفی و کمبود ها و افسردگی
نا امیدی بی هدفی بی انگیزگی پوچی
اتلاف و هدر وقت و عمر و جوانی در قبال هیچ
بردگی و بیگاری و کار کشیدن مدرن
انواع تحقیر توهین بی احترامی خرد کردن شخصیت بی ارزش کردن یک جوان
تحمل و هجوم شدید فشار های روحی روانی و تشدید افسردگی تا مرز جنون
تنهایی و تفکر کشنده
خودکشی
و در یک کلام سربازی اجباری برابر است با بردگی مدرن و دستاوردی جز نابودی تمام وجود یک جوان ندارد
مدیونی اگر منتشر نکنی
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۰۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
مسخره ترین دورانه زندگیه
منو6 7 سال از زندگی عقب انداخت و تقریبا نابود کرد زندگیه منو
تو اوج زندگی که یه جوون باید آیندشو بسازه خدمت آیندشو نابود میکنه
تو سربازی باید بازنگری بشه
چرا تو سربازی به جوونا یه چیزی یا حرفه ای یاد نمیدن که به دردشون بخوره !؟
واقعا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
خدمت اجباری باید برداشته شود
Iran (Islamic Republic of)
کمال
۱۰:۵۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سربازی خوب نیس ما که رفتیم به انواع بیماریا دچار شدیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد خانلر
۱۰:۳۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام
اگر وجود همین سربازها نباشه باور کنید پادگانها و اعضای کادر کارشان لنگ است . اگه سرباز نباشه کادر باید پست بده و کارای خدمات و ... رو انجام بدن
پس سربازها رو مظلوم گیر آوردم . حداقل حقوقشان رو زیاد کنید و غذا و مکان درست و حسابی بدن تا سرباز فراری نشه
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۰:۲۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
میدونید چرا جوانان از سربازی سردن و میلی به رفتن ندارن؟؟؟
چون اولا حقوق یه سرباز کفاف کرایه ماشینش هم نمیده خب به چی دل خوش کنه وقتی داره از جونش برا مملکت مایه میزاره

ثانیا من خودم سرباز بودم و به شخصه مشاهده کردم افراد کادر کوچکترین احترامی برا سرباز قائل نیستن گناه سرباز چیه که هم خدمت کنه هم بی احترامی ببینه اگه این مشکلات رفع بشه و افرادی که میرنو بر میگردن دوران خوبی رو از خدمت برا اطرافیان تعریف کنن مطمعنن جوونا هم به خدمت ترغیب میشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
با توجه به تبعات رفتاری و اخلاقی دوری جوانان از خانواده و احتمال اینکه به مشکلات اخلاقی و رفتاری دچار شوند بهتر است خدمت سربازی جوانان در همان شهر خودشان باشد تا نگرانی خانواده ها از جوانان شان تا حدودی راحت شود و لطمه به زندگی شان وارد نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
دقیقا درسته . الان کسی که در شمال هست موقع سربازی باید به مناطق جنوبی بره خب این خیلی مشکلات به بار میاره
Netherlands
حسن
۰۹:۵۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
چون فرمانده ها اذیت می کنند از همه لحاظ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
وظیفه یه مرد اینه که همه سختی هارو تحمل کنه و پشت سر بزاره . حالا چه خود به خود ایجاد بشه یا شخص خاصی این مشکلات رو سر راه بزاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
این دوستمون که در مورد وظیفه یه مرد گفتن ان شاءالله یکی از همین مشکلات هی جلوی پات بذاره تا قشنگ مرد بشی حال بیای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
با سلام
متشکر از مطلب ارسالي
توجه و اهمیت دادن به سربازي و تبلیغ ويژگي هاي آن از طرف رسانه هاي جمعي نکته اي است که باید بيشتر به آن پرداخته شود و در طي چند سال اخير متاسفانه کم رنگ شده است.
نتيجه هم جواناني ضعيف و بي اراده شده اند که که حتي تحمل يک ساعت سختي را ندارندو اين آينده کشور را با خطر رو به رو خواهد کرد....
با تشکر مجدد
Iran (Islamic Republic of)
سربازی یعنی سر رو میبازی
۱۱:۵۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
ببینید سختی یک بخش ماجراست ، نظافت و وضع بهداشتی پادگان ها و مراکز آموزشی اسفناکه . سلامتی و جان آدمی از سر راه پیدا نشده که ، اگه یه حیونی رو توی آغل ببندن اونجا رو تمییز میکنن اما پادگان رو من واقعا نمیتونم بگم تمییز حتی باشه چه برسه بهداشتی
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۳:۳۸ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
سلام حقوق سرباز ها زیادبشه بهتره.خواهشمندم مسئولین رسیدگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۰۹:۴۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
اگر يك جوان دوران آموزش 4 ماهه سربازي را گذراند و تمام اسلحه هايي كه قرار با آنها كار كند آموزش ديد ديگر بوجود آن چه نياز است كه وقت و جواني او را بگيريم آنهم به واسطه اينكه نيرو در مرزباني و غيره كم داريم چطور در دوران جنگ همين نيروي بسيج در عرض يك هفته آماده ميشدند و روانه جنگ ميشدند حالا براي يك سرباز 4 ماه آموزسي است كافي نيست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
تا بخوای درست و حسابی استفاده ازش رو یاد بگیری طول میکشه ... ظرف یه هفته ( آموزش دست و پا شکسته ) که شما میگی ممکنه 3 استان گرفته بشه اگه نیرو آماده نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
دوسال عمر آدم رو بزور میگیرن بعد بهش میگین مقدس ، مقدس چیزیه که از ته دل بخوای نه اینکه مث** ببرن مناطقی که حتی اجنه هم نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
در اصل دارن با خدمت سربازی حقت رو میخورن چرا یک سرباز بیمه بازنشستگی نمیشود چرا سرباز حداقل طبق تعرفه کارگری حقوق نمیگیرد مگه نزدیک 2 سال از جوانیش رو نمیذاره وقتی به اجبار داره میره چرا این مزایا رو نمیدین به نظر من حق خوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
جز اتلاف وقت جوان چیزی نیست خواهشا مقدسش نکنید...
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۹:۰۵ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
اکثرجوانان سربازی رو اتلاف وقت وعقب افتادن تو زندگی میدانندوگرنه ترسی ازسختی آن ندارند

واین سختی رو نداشتن درامدطی دوسال میداننددر این وضعیت بد اقتصادی

دولت حقوق سربازهارا زیاد کند هیچ کس نه از سربازی میترسد نه فرارمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
گل گفتی
-
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
10ماه، نبود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۵۶ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
کسی که پول و یا پارتی داشته باشد در بهترین و راحت ترین جا خدمت می کند و وای به حال کسی که از این دو ابزار استفاده نکند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
احسنت
آخرین اخبار