اهواز؛

بی آبی در خوزستان و چشم طمع به آخرین ذخیره ها

پروژه انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی در استان بوشهر ، فعلا متوقف شده است اما نماینده‌های آن منطقه این موضوع را رها نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان، گفت: پروژه انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی در استان بوشهر، فعلا متوقف شده است اما نماینده‌های آن منطقه این موضوع را رها نمی‌کنند. مصوبه فعلی انتقال آب 60 میلیون مترمکعب است که در ابتدا پیشنهاد دادند این رقم از سد کوثر انتقال یابد و سد چمشیر تنها برای خوزستان باشد اما این پیشنهاد را قبول نکردیم زیرا کیفیت آب سد کوثر بهتر از کیفیت آب سد چمشیر است.

حسونی زاده، افزود: با مکاتبات و پیگیری‌هایی که انجام شد حفر تونل برای انتقال آب رودخانه زهره تعطیل شد اما با توجه به این‌که این پروژه اکنون به علت مسائل اعتباری متوقف شده و هنوز هم گفته می‌شود که این پروژه با احداث تونل انجام خواهد شد، هیچ تضمینی وجود ندارد که تونلی حفر نکنند و فقط 60 میلیون متر مکعب را انتقال دهند.

حسونی زاده با بیان این‌که امسال ورودی آب به سد کوثر در سطح پایینی بوده است، گفت: سد کوثر اب شرب شهرهای زیادی را تأمین می‌کند و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مقرر شده است كه ظرف یک یا دو روز آینده سهمیه‌ای از رهاسازی آب سد کوثر به خوزستان داده شود. در حوضه زهره با مشکلات زیادی مواجه هستیم و راه حل اساسی مشکلات این حوضه سد چمشیر است.

وی ادامه داد: هر ساله در خصوص حوضه زهره با مشکلاتی مواجه هستیم. در این حوضه هیچ سازه ذخیره‌ای وجود ندارد و رهاسازی 100 میلیون مترمکعب از سد کوثر برای حوضه زهره که بیش از 100 هزار هکتار اراضی را تحت پوشش دارد، رقمی نیست. بنابراین باید سد چمشير را به جایی برسانیم و آن را تکمیل کنیم زیرا اثربخشی این سد تنها متعلق به خوزستان است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان پروژه سد چشمیر را از مهمترین و با اولويت‌ترین طرح‌ها برای استان دانست و تصریح کرد: این سد در بالادست شهرستان بهبهان و در حوضه رودخانه زهره قرار دارد که به علت مسائل و مشکلات اعتباری متوقف شده و پیشرفت فیزیکی این سد 30 درصد است. حیات هندیجان به سد چمشیر است و باید جهت از سرگیری این پروژه پیگیری‌های لازم انجام شود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.