گزارش/

مشت آهنین نداجا در اقیانوس اطلس/ادعای یک تحلیگر آمریکایی درباره ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش

کریس هارمر" تحلیلگر مؤسسه مطالعات جنگ درباره سفر ناوگروه های ایرانی می‌گوید: حضور این ناوها به‌لحاظ شکل حضور، تهدید تاکتیکی برای آمریکا نیست و ایران قصد تهدید آمریکا را ندارد اما این مأموریت ناوهای ایرانی، کشور ونزوئلا را که سال‌هاست با آمریکا روابط تنش‌آمیزی داشته و با ایران روابط بسیار نزدیکی دارد، تقویت می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سفر ناوگروه‌های نداجا به اقیانوس اطلس مدت‌ها بود که مطرح می‌شد و در این زمینه نداجا نیز تمهیداتی را برای این سفر در نظر گرفته بود. 

امیر دریادار "حبیب الله سیاری" فرمانده نداجا در آذر ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر ناوگروه نداجا به اقیانوس اطلس عنوان داشت: ناو گروه‌های نیروی دریایی ارتش اکثر نقاط آبراه‌های مهم دنیا را دریانوردی کردند و پیام صلح را ارسال و مأموریت‌های محوله را به خوبی انجام داده‌اند. وی تاکید کرد: ما آمادگی صد در صدی برای سفر به اقیانوس اطلس داریم و هر زمان ابلاغ کنند می‌توانیم سفر خود را آغاز کنیم (بیشتر بخوانید). 


مشت آهنین نداجا در اقیانوس اطلس/ادعای یک تحلیگر آمریکایی درباره ناوگروه های نیروی دریایی ارتش


**حضور مقتدرانه ناوگروه 44 در اقیانوس اطلس 

اما اخیرا امیر دریادار حبیب الله در نشست خبری اخیر درباره حضور ایران در اقیانوس اطلس عنوان داشت: برای نخستین بار ناوگروه ٤٤ متشکل از ناوشکن "الوند" و "بوشهر" توانستند قاره آفریقا را دور بزنند و وارد اقیانوس "اطلس" شوند و در حال حاضر، این دوناوشکن در بندر "دوربان" مستقر هستند (بیشتر بخوانید). 

وی، اعزام 44 ناوگروه به آب‌های آزاد و بین‌المللی را نشانه اقتدار نیروی دربایی ارتش دانست و گفت: علاوه بر این، تاکنون 5 ناوگروه صلح و دوستی نیز به دیگر کشورها رفته‌اند.

حضور در اقیانوس اطلس برای ناوگروه ایرانی از یک جهت بسیار حائز اهمیت است و آن تهدیداتی بود که در گذشته آمریکایی‌ها مطرح کردند و نتیجه بخش نبود. ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از 7 سال گذشته به طور مستمر در آب‌های آزاد حضور داشتند و بعضا حضور ایران در آب هاسی بین المللی در سال های گذشته باعث شده بود که یکی از مقامات آمریکایی ایران را تهدید کند تا نداجا از سفر به اقیانوس اطلس منصرف شود. 

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نداجا در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سال گذشته می گوید: ما اجازه نمی‌دهیم کسی ما را تهدید کند و برای سفر به اقیانوس اطلس از کسی اجازه نمی‌گیریم.

وی افزود: حضور در دریاهای آزاد یک‌سری ویژگی‌هایی دارد و آنها فکر نمی‌کردند ما در دریای چین،‌ مدیترانه، اقیانوس آرام و... حضور پیدا کنیم اما سفر کردیم و حضور در آبهای آزاد جهان حق همه ملتهاست و ما می‌توانیم با توجه به اینکه اقیانوس اطلس جز دریاهای آزاد است به این منطقه سفر کنیم. 

با توجه به اینکه دریاهای آزاد جهان متعلق به همه ملتهاست ،  آبهای آزاد متعلق به همه است و نیروی دریایی ارتش نیز می تواند از این ظرفیت عمده استفاده کند. 

**پیام حضور ناوگروه ایرانی در اقیانوس اطلس چیست؟ 

"کریس هارمر" تحلیلگر مؤسسه مطالعات جنگ درباره سفر ناوگروه های ایرانی می‌گوید: حضور این ناوها به‌لحاظ شکل حضور، تهدید تاکتیکی برای آمریکا نیست و ایران قصد تهدید آمریکا را ندارد اما این مأموریت ناوهای ایرانی، کشور ونزوئلا را که سال‌هاست با آمریکا روابط تنش‌آمیزی داشته و با ایران روابط بسیار نزدیکی دارد، تقویت می‌کند

وی ادامه داد: حضور ناوهای ایرانی در اقیانوس اطلس باعث تقویت ونزوئلا به‌عنوان رقیب جدی آمریکا در حوزه دریای کارائیب می‌شود. این نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بلندپروازی‌های جهانی دارند و هم قابلیت تحقق این بلندپروازی‌ها را دارند.



تقویت قدرت منطقه‌ای ونزوئلا در حوزه دریای کارائیب، اهرم دیگری برای ایران، این بار نه در هزاران کیلومتری آمریکا و در منطقه غرب آسیا، بلکه نزدیک این کشور است که می‌تواند به‌شدت در تغییر در توازن قوای نظامی و سیاسی در این منطقه تأثیر بگذارد.

همانطور که آمریکا در خلیج فارس حضور می یابد ، ایران نیز می تواند در آب های بین المللی حضور پیدا کند و این موضوع می تواند بسیار مهم  باشد از این جهت که جمهوری اسلامی هیچ ترسی از تهدیدات استکبار جهانی ندارد. 

پیام سفر ناوگروه نداجا به اقیانوس اطلس این است که جمهوری اسلامی و نیروی دریایی راهبردی ارتش می تواند بدون نگرانی از تهدیدات ایالات متحده هر زمان که بخواهد به اقیانوس اطلس سفر کند. 

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار