حسام‌الدین آشنا:

رویکرد ما امنیت مبتنی بر اعتدال است/ منطقه، نیازمند خویشتن‌داری استراتژیک است

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: در شرایطی که آتش ترور زبانه می‌کشد، سخن گفتن از قدرت در چنین منطقه‌ای دشوار است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سومین همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست‌خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بر اساس یک دیدگاه انفعالی، در روابط بین‌الملل ما به‌عنوان قدرت متوسط نمی‌توانیم تاثیر چندانی بر روابط قدرت‌های بزرگ داشته باشیم اما از دیدگاه رادیکالی، نباید هیچ اعتنایی به روابط قدرت‌ها داشته باشیم.

وی گفت: اما رویکرد ما امنیت مبتنی بر اعتدال است، یعنی همان‌گونه که از تغییرات محیط پیرامون خود متاثر می‌شویم باید تا حد زیادی بر روند تحولات تاثیر بگذاریم.

آشنا با بیان این‌که باید برای فراهم کردن بستر تحقق اول شدن در منطقه اندیشید افزود: در شرایطی که آتش ترور زبانه می‌کشد سخن گفتن از قدرت در چنین منطقه‌ای دشوار است.

وی ادامه داد: قدرتمندتر شدن دولتها با میزان کارآمدی در داخل و ارتباط با ملت‌هایشان سنجیده می شود.

مشاور رییس جمهور با بیان این‌که اکنون خشونت افسارگسیخته در غرب آسیا و شمال آفریقا رکورد زده است، افزود: جنگ در منطقه به امری عادی تبدیل شده تا جایی که کشتار انسان‌ها به‌عنوان راه‌حل شناخته می‌شود؛ حال آن‌که دلیل اصلی بحران‌ها تروریسم تکفیری است که همانند ویروسی زمینه لازم را برای رشد و پرورش تروریسم و اشغال عراق فراهم کرده است.

وی با اشاره به این‌که قبل از اشغال عراق، منطقه سابقه چندان درخشانی در کنترل خشونت نداشته است تصریح کرد: بحران آوارگان از مسائل مهم منطقه است که ۶۵درصد از کل آوارگان دنیا از سوریه و عراق هستند.

آشنا با بیان این‌که برخی دولت‌های در آستانه فروپاشی مثل عربستان از دیگر معضل‌های منطقه هستند گفت: بنیان دولت ملت‌ها دچار چالش شده است.

وی با اشاره به این‌که بحران زیست‌محیطی و ریزگردها از دیگر معضلات منطقه است که می‌تواند به درگیری میان دولت‌ها منجر شود، افزود: ارزش استراتژیکی منطقه روبه کاهش است، لذا به نظر می‌رسد حضور نظامی قدرت‌های بزرگ در منطقه بیشتر به‌صورت نمایش اقتدار خواهد بود.

وی با بیان این‌که قدرت اول شدن در خاورمیانه بسیار پرهزینه است، گفت: اکنون تخریب زیرساخت‌ها به روندی پایدار تبدیل شده است آنچنان که آمریکا برای تسلط بر منطقه هزینه‌ای در حدود ۶تریلیون دلار بود که در عراق و افغانستان به کار رفت.

مشاور رییس جمهور گفت: هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای در حال حاضر قابلیت هژمونی شدن را ندارد و شرایط منطقه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

وی با بیان این‌‌که رقابت‌های منطقه‌ای نباید به تضعیف کل منطقه بینجامد، تاکید کرد: مدل پیشنهادی ایران، دولت‌های کارآمدتر در منطقه‌ای قوی است که به‌جای روش قدرتمندترین در منطقه‌ای ضعیف است.

مشاور رییس جمهور با اشاره به این‌که نباید از بی‌ثبات شدن هیچ عنصری در منطقه استقبال کرد گفت: رقابت میان کشورها می‌تواند به‌جای تخریب به توسعه و توانمندسازی طرف‌ها بینجامد، اینجاست که اصل رقابت از مخرب به سازنده تغییر می‌کند.

وی در پایان با بیان این‌که منطقه ما نیازمند خویشتن‌داری استراتژیک است، تصریح کرد: باید در تقسیم منافع به بقای منطقه و ارتقای کیفیت شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی توجه کرد، زیرا اشغال و دخالت نظامی در کشورها پاسخ نخواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار