ابو ترابی مطرح کرد؛

آمار جمعیت از مرز 80 میلیون گذشت/ 6 میلیون متقاضی کارت ملی هوشمند در نوبت انتظار

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق آمار به دست آمده، جمعیت کشور تا این لحظه 80 میلیون و 481 هزار و 759 نفر است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری امروز(دوشنبه) با اشاره به تنظیم نخستین سند تنظیمی در سال1297 در محله سنگلج به نام فاطمه ایرانی، اظهار داشت: در طول یک قرن نام فاطمه به عنوان محبوب‌ترین نام در میان خانم‌ها و امیرعلی در میان آقایان بوده است و امسال نیز نام‌های فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران، فاطمه زهرا، ریحانه و باران در میان خانم‌ها و امیرعلی، محمد، امیرحسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمد حسین و امیرمحمد در میان آقایان بیشترین فراوانی را داشته است. 

وی ادامه داد: براساس ماده 20 قانون اعلام واقعه ولادت بر عهده ولی قهری طفل است و اسامی که برای کودک انتخاب می‌شود نباید موجب هتک حیثیت و مقدسات اسلامی باشد به همین دلیل سامانه راهنمای نام‌گذاری وجود دارد و در صورتی که نامی انتخاب شود که در آن سامانه وجود نداشته باشد در کمیته مشورتی مطرح شده و با بررسی صاحب نظران اگر مغایر با شرایط اسلامی و یا غربی و زننده نباشد و متناسب با جنسیت فرد باشد، تأیید و مورد قبول واقع می‌شود.

ابوترابی گفت: از ابتدای سال تاکنون 67 مورد نام موافقت نشده به دلیل مغایرت با فرهنگ و ماده 20 قانون مانند نام‌های ژاکلین، کاترین و رایمون وجود دارد.

وی افزود: پایگاه جمعیتی کشور مهم‌ترین بانک اطلاعاتی انسانی را دارا است که هم اکنون در 170 نقطه از کشور، 120 مرکز به صورت آنلاین کار احراز و تأیید هویت افراد را انجام می‌دهند به صورتی که در هر ثانیه 10 هزار استعلام پاسخ داده می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه از سال1297 تا به امروز بیش از 64 میلیون کارت شناسایی ملی برای افراد واجد شرایط صادر شده است، افزود: با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال زیر مجموعه وزارت کشور است در نتیجه به عنوان مرجع صادرکننده کارت به شمار می‌رود که 12 میلیون و 894 هزار و 621 کارت هوشمند ملی تا به امروز صادر شده و در استان‌های مختلف در حال توزیع است و 10 میلیون و 436 هزار و 808 کارت توسط دفاتر پست و پیشخوان به مردم تحویل داده شده و همچنین 18 میلیون و 793 هزار و 284 مورد تاکنون مراجعه و تکمیل ثبت نام کرده و در نوبت دریافت کارت هستند. 

ابوترابی بیان کرد: خط تولید کارت هوشمند ملی افزایش پیدا کرده و سعی داریم این روند شش ماهه برای صدور و تحویل کارت را کوتاه کنیم که در حال‌حاضر پنج خط تولید در سه شیفت کاری بدون تعطیلی مشغول به کار تولید و صدور کارت هستند.

وی تأکید کرد: هزار و 37 نمایندگی در سظح 31 استان کشور به عنوان دفاتر پیشخوان ثبت احوال در حال خدمت‌رسانی هستند، همچنین 977 دفتر پیشخوان و 377 دفتر پست در حال ارائه خدمات مربوط به کارت هوشمند ملی به شهروندان هستند.

ابوترابی با اشاره به تلاش سازمان ثبت احوال برای تحویل کارت‌های هوشمند ملی در درب منازل افراد، تصریح کرد: در جهت کاهش تردد افراد و ازدحام در دفاتر خدماتی و همچنین سهولت برای افرادی که برای مراجعه به دفاتر دارای مشکلات جسمانی هستند، سازمان ثبت احوال سعی دارد در صورت ایجاد شرایط مناسب و امن بودن خطوط مخابراتی در آینده‌ای نزدیک، فرآیند ثبت‌نام و تحویل کارت‌های هوشمند ملی را در درب منازل انجام دهد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: نرخ مصوب برای دریافت کارت هوشمند ملی 31 هزار تومان است که مبلغ 20 هزار تومان از آن که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده به حساب خزانه دولت واریز و مبلغ 9 هزار تومان هم برای ثبت نام و عکس توسط دفاتر پیشخوان و پست از متقاضی گرفته می‌شود، همچنین دو هزار تومان برای تحویل کارت در نظر گرفته شده است که در صورت اخذ مبلغی بیشتر از این مقدار که تخلف محسوب می‌شود شهروندان می‌توانند با شماره‌های 60902492 و60902496 تماس حاصل کنند و موضوع را برای بررسی اطلاع دهند.

وی گفت: متقاضیان برای انجام پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی می‌توانند به سامانه www.ncir.ir مراجعه کنند.

ابوترابی گفت: بیش از 98 درصد ولادت و مرگ‌و‌میر در مدت قانونی 10 تا 15 روز ثبت می‌شود که در شهرستان‌ها، فرمانداران این مسئولیت را عهده‌دار بوده و در شبکه های بهداشتی، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی به صورت روزانه، وقایع حیاتی ثبت و در روستاهای کوچک و آرامستان‌های رسمی نیز مأموری وجود دارد که ثبت این وقایع را بر عهده دارد، همچنین در اغلب بیمارستان‌ها آمار به صورت روزانه اعلام می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور  درباره آمار وقایع حیاتی ادامه داد: تعداد ولادت‌ها در هشت ماهه سال 95 یک میلیون و 32 هزار و 988 واقعه و تعداد 244 هزار و 171 رویداد فوت به ثبت رسیده است.

وی گفت: در 31 درصد ولادت‌ها، سن مادران بین 25 تا 29 سال بوده که سهم مادران در گروه سنی 30 تا 34 سال نیز 26 درصد است.

ابوترابی بیان کرد: میانگین سن متوفیان در کشور 63 سال است که این میانگین برای زنان 66 سال و برای مردان 61 سال است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: در هفت ماهه امسال 448 هزار و 945 رویداد ازدواج و 102 هزار و 81 واقعه طلاق ثبت شده است که 2.1  طلاق به ازای هر هزار نفر جمعیت ثبت شده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن در اولین ازدواج میان مردان و زنان از سال 91 تا 94 به میزان یک سال برای آقایان و 0.8 سال برای خانم ها افزایش داشته است که این افزایش سن در تهران برای مردان 1.8 و برای زنان 1.7 سال بوده است.

ابوترابی با بیان اینکه تغییر اسامی مذهبی با مراجعه به مراجع قضایی امکان‌پذیر است، افزود: 2 میلیون و 500 هزار جلد شناسنامه برای افراد بالای 15 سال صادر شده ، همچنین 15 هزار و 457 تغییر نام و 41 هزار و 313 تغییر نام خانوادگی طی شش ماهه امسال انجام شده است.

وی بیان کرد: هزار و 482 گواهی تجرد و 6 هزار و 542 کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور صادر شده، همچنین 5 هزار و 510 نفر  اعلام ثبت ولادت و 550 فوت در کنسولگری ایرانیان خارج از کشور به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون جمعیت کشور 80 میلیون و 481 هزار و 759 نفر به ثبت رسیده که این آمار لحظه به لحظه در حال تغییر است، همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه امسال 15 میلیون کارت هوشمند ملی توزیع شود و کارت‌های شناسایی فعلی تا پایان سال 96  اعتبار دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار