ساری؛

هشدار به شهروندان برای صرفه جویی در مصرف گاز

با آغاز فصل سرما مشترکین گاز طبیعی در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز مازندران ، با اشاره به آغاز فصل سرما و افت نسبی دمای هوا و روی آوردن برخی مشترکان به وسائل گرما زا بر لزوم توجه به نکات مصرف ایمن از گاز طبیعی توصیه کرد.

وی با تاکید بر ضرورت رفع نواقص و معایب وسایل گازسوز و اتصالات مربوط به آن گفت: این معایب هر چقدر هم که کوچک و ناچیز باشند باید نسبت به رفع سریع آن از سوی تعمیرکار مجرب اقدام شود.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران نصب آبگرمکن گازی در مکان‌های فاقد جریان هوا و بسته را خطرناک دانست و گفت: متاسفانه گاه دیده شده در چنین مکان‌هایی دودکشی نیز وجود ندارد که این امر ضریب افزایش خطر را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه از جابجایی وسایل گازسوز با لوله‌های ثابت باید خودداری شود، افزود: در صورت نیاز برای کوتاه یا بلندکردن لوله‌های این وسایل باید حتما با تعمیرکاران مجاز مشورت شود.

وی گفت : اتصالات وسایل گازسوز پس از هر بار تعمیر و جابجایی امتحان شود تا اتصالات آب‌بندی شده و غیر قابل نشت است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران یکی از شیوه‌های اشتباه در آزمایش نشت گاز را استفاده از شعله آتش ناشی از سوختن کبریت، فندک یا هر وسیله دیگری برشمرد و گفت: متاسفانه این شیوه خطرناک سبب حوادث ناگواری شده که توصیه می‌شود برای بررسی نشتی گاز حتما از کف صابون یا مایع ظرفشویی استفاده شود که با حل‌کردن آن در ظرف و استفاده از اسفنج یا پارچه مناسب آن را در محل‌های مشکوک مالید و در صورت ایجاد حباب محل‌های نشت گاز را شناسایی کنید.

ابراهیم زاده افزود: وسایل گازسوز و اتصالات آن هرچه تمیزتر و مرتب‌تر باشند، دارای بازدهی بهتری خواهند و شعله آن نیز رنگ آبی سالمی خواهد داشت.

وی گفت: وسایل گازسوز فاقد پیلوت را ابتدا باید با کبریت روشن شود و سپس شیر گاز وسیله گازسوز را باز شود.

وی از شهروندان خواست در صورت ترک طولانی مدت منزل حتما شیر گاز ورودی منزل را ببندند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت : هیچگاه نباید غذا یا هر ماده دیگری را روی اجاق گاز قرار داد و منزل را ترک کرد چرا که امکان دارد در صورت طولانی‌شدن مدت بازگشت به منزل یا رخ دادن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ساده‌ای مانند قفل‌شدن در خانه و نبود کلید غذا روی اجاق گاز سررفته و سبب خاموش‌شدن شعله و نشت گاز شود.

وی افزود: کتری و قوری را نیز نباید روی گاز رها کرد و به دنبال کارهای دیگر نظیر صحبت با تلفن، دوستان و آشنایان و غیره رفت.

ابراهیم زاده از افراد خواست اجاق گاز، بخاری یا هر وسیله گازسوز دیگری را در کوران باد و نزدیک در و پنجره و در معرض وزش باد قرار ندهند. چرا که امکان دارد جریان باد شعله را خاموش کرده و باعث نشت آن شود.

وی قرار دادن لباس‌های شسته شده نزدیک یا روی بخاری را عادت بسیار خطرناک دیگری دانست که در برخی منازل رواج دارد و گفت: چنین کاری را تحت هیچ شرایطی نباید انجام داد چرا که با بالا رفتن دمای لباس امکان آتش‌سوزی آن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: پرده، ظروف پلاستیکی، رختخواب و سایر مواد قابل اشتعال را نیز نباید در مجاورت بخاری یا منابع تولید حرارت مستقیم قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه اتصال دو سر شیلنگ به گاز و وسیله گازسوز باید با بست فلزی محکم شود افزود: ‌متاسفانه در بررسی صحنه برخی از حوادث شاهد این بوده‌ایم که از نخ، سیم یا وسایل دیگر به عنوان بست استفاده کرده‌اند که این امر پس از گذشت مدت زمانی سبب سست شدن و رهاشدن سر شیلنگ و نشت گاز می ‌شود.

ابراهیم زاده شیلنگ‌های معمولی، شیلنگ‌های آب و غیره را برای عبور دادن جریان گاز نامناسب دانست و گفت: حتما باید برای عبور جریان گاز از شیلنگ‌های مخصوص گاز و مقاوم در برابر حرارت استفاده شود.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران ، طول مناسب و استاندارد شیلنگ اجاق گاز را یک و نیم متر دانست و گفت:‌ باید آن را طوری با بست محکم کرد که امکان سست شدن آن وجود نداشته باشد و در معرض شعله و حرارت نیز قرار نگیرد.

ابراهیم زاده از شهروندان خواست شیلنگ‌های گاز را به طور مستمر چک کرده و در صورت ضرب‌دیدگی، ترکیدگی،‌ خرندگی، پارگی یا سست‌بودن نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه رفتار و حرکات کودکان با وسایل گازسوز ممکن است حوادث ناگواری را به بار آورد گفت: به تمامی شهروندان باید نحوه استفاده صحیح از گاز و وسایل گازسوز آموزش داده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار