تبریز؛

رتبه برتر آذربایجان‌شرقی در خصوص واکسیناسیون تب برفکی در کشور

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از کسب رتبه برتر آذربایجان‌شرقی در خصوص واکسیناسیون تب برفکی در کشور خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بهداد در جلسه کار گروه فرعی تخصصی آفات و امراض دامی استان گفت: در فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در سطح استان، حدود200 هزار راس دام سنگین (جمعیت گاوی شکل) علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند که با این عملکرد توانستیم رتبه برتر در واکسیناسیون تب برفکی را در کشور به دست آوریم.

وی گفت: علی‌رغم بهادار بودن واکسن تب برفکی، استان آذربایجان‌شرقی عملکرد مطلوبی در خصوص واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی نیز با اشاره به اتمام موفقیت آمیز فاز دوم طرح تب برفکی و عدم وجود بیماری و کانون جدیدی در استان نسبت به اهمیت رعایت اصول بهداشت و قرنطینه زیستی در کنترل بیماریهای دامی تاکید کرد.

مهدی حامی افزود: شیوع ساب تاپ جدیدی از بیماری کمپلکس حاد تنفسی در برخی از کشورهای اروپائی و هند یده شده و احتمال بروز آن در کشور و استان وجود دارد و در این زمینه خواستار هماهنگی کلیه دستگاه های اجرایی و اعضای کارگروه تخصصی جهت به حداقل رساندن خسارات و تلفات در صورت شیوع احتمالی این بیماری هستیم.

مهدی صادقی آذر، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ساب تاپ شیوع یافته در کشورهای اروپائی و هند، به شرح مختصری از خصوصیات ویروس عامل بیماری و علائم بالینی آن پرداختند و مقرر شد از طریق مراجع ذیصلاح در خصوص رعایت موارد بیوسیکیوریتی و بیمه کردن واحدهای پرورش طیور اطلاع رسانی کافی صورت پذیرد.

بهتاش، کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز درخصوص وضعیت بیماری VHS در استان و اهمیت آن مطالبی را بیان کرده و ضمن اعلام اینکه از سال 1393 تا به حال کانون جدید بیماری VHS در استان مشاهده نشده است، خواستار تشدید اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای شد.

در این جلسه مقرر شد با همکاری مدیریت امور شیلات و آبزیان استان نسبت به تشکیل کلاس‌های ترویجی و بازآموزی برای بهره برداران و کارشناسان پهنه بندی مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانها اقدام شود.

در ادامه اعضای کارگروه به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مطرح شده پرداختند و مقرر شد به کلیه پرورش دهندگان طیور از طرف سازمان جهادکشاورزی و اداره کل دامپزشکی درخصوص رعایت دقیق موارد بیوسکیوریتی در واحدهای مرغداری اطلاع رسانی شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.