اصفهان؛

ثبت سمنوی سنتی شهرضا در فهرست آثار ناملموس کشور

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضاگفت: مراحل ثبت «سمنوی سنتی شهرضا» در فهرست آثار ناملموس کشور در دست اقدام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدعلی جعفری ظهر امروز در جلسه کمیته رسانه و اطلاع رسانی هفته فرهنگی شهرضا با بیان اینکه هفته فرهنگی شهرضا فرصت مناسبی است تا مردم شهرضا با ظرفیت‌ها و تاریخ و فرهنگ دیرینه خود آشنا شوند، اظهار داشت: سابقه فرهنگی و پیشینه فرهنگی شهرضا سبب شد که هفته فرهنگی را برای شهرستان برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان شهرضا مورد غفلت واقع شده که نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد، افزود: تبادل فرهنگی یکی از مسائل مهم است که می‌تواند در راستای معرفی ظرفیت‌ها و توانایی‌های شهرستان مؤثر باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به اینکه هفته فرهنگی شهرضا با هدف معرفی این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: آنچه که شهرهای مختلف در برگزاری برنامه‌هایی نظیر هفته فرهنگی دنبال می‌کنند، معرفی فرهنگ و تمدن هر منطقه به مردم همان مناطق و دیگر مناطق کشور است.

وی با تأکید بر اینکه باید برای نهادینه‌سازی میراث ماندگار برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: باید جامعه را نسبت به ارزش‌های فرهنگی آن آگاه و در طرحی سازماندهی شده آنان را به استفاده از این ارزش‌ها تشویق کنیم.

جعفری با اشاره به برگزاری جشنواره «هفته فرهنگی شهرضا» بیان کرد:  باید با برگزاری برنامه‌هایی همانند هفته فرهنگی شهرضا، فرصتی برای آغاز فصل جدیدی از حیات فرهنگی مردم را فراهم کنیم.

وی با تأکید بر احیای آئین‌ها، صنایع دستی و سنت‌های فراموش شده شهرضا، گفت: بهتر است همزمان با برگزاری این رویداد فرهنگی دستگاه‌های مختلف دولتی ظرفیت‌های مغفول مانده شهرستان شهرضا را در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی را با انواع روش‌های خلاقانه به کشور و استان معرفی کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این هفته 15 برنامه شاخص اجرا می‌شود، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های از آداب و رسوم و هنرهای مردمی، رونمایی از کتاب و توجه به موقعیت و امکانات مناطق روستایی از جمله این برنامه‌های است.

وی با اشاره به برگزاری «جشنواره تئاتر شهرضا» در هفته فرهنگی، اظهار داشت: در این هفته سه تئاتر صحنه‌ای در سه سالن نمایشی شهرستان و 2 تئاتر خیابانی، اجرا می‌شود.

جعفری بیان کرد: برگزاری هفته فرهنگی شهرضا می‌تواند فرصت و بستر مناسبی برای معرفی و ارائه ظرفیت‌ها مختلف شهرستان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، گردشگری، علمی، ادبی و هنری به شهروندان شهرستان، کشور و استان باشد و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای آشنایی مردم شهرستان با حکیم الهی قمشه‌ای همایشی با نام «بزرگداشت حکیم الهی قمشه‌ای» در هفته فرهنگی شهرضا با محوریت دانشگاه آزاد شهرضا برگزار می‌شود، افزود: از اهداف برگزاری هفته فرهنگی شهرضا، ایجاد نشاط، شادابی، معرفی شخصیت‌های برجسته و ارائه خدمات فرهنگی به مردم است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا اظهار داشت: ارائه و معرفی صنایع دستی، معرفی و ارائه محصولات و سوغات شهرستان، استفاده از ابتکارات و کارهای هنری خلاق، معرفی ورزشکاران و هنرمندان برجسته شهرستان از جمله مواردی است که در برگزاری هفته فرهنگی شهرضا باید مورد توجه کارگروه‌های تخصصی به آن قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه صنایع دستی شهرضا نیازمند توجه بیشتری است، گفت: متأسفانه رونق مناسبی در بازار این صنایع وجود ندارد و برگزاری هفته فرهنگی شهرضا و نمایشگاه‌های جنبی آن، فرصت مناسبی برای احیای رونق این صنایع است.

جعفری بیان کرد: یکی از بهترین امکانات و ویژگی‌های فرهنگی شهرستان شهرضا سفال و صنایع دستی است، این هنر در شهرستان شهرضا قابلیت‌های منحصر به فردی دارد که باید در مجامع و محافل فرهنگی مطرح و معرفی شود.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت «سمنوی سنتی شهرضا» در فهرست آثار ناملموس کشور در دست اقدام است، تصریح کرد: جشنواره سمنی سنتی شهرضا در هفته فرهنگی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به برگزاری همایش محیط زیست شهرضا با حضور NGOهای فعال در شهرستان در هفته فرهنگی، افزود: هفته فرهنگی شهرضا از 22 تا 28 آذرماه برگزار می‌شود، در این هفته با استفاده از ظرفیت اجرایی تمامی بخش‌های فرهنگی و اجرایی شهرستان برای معرفی فرهنگ شهرستان استفاده می‌شود.

وی گفت: با توجه به اینکه مردمی بود، مهمترین ویژگی این جشنواره است، لازم است که فعالان هنری و اجتماعی شهرستان برای پیشنهاد و اجرای برنامه‌های مختلف وارد عمل شوند.

جعفری با بیان اینکه هفته فرهنگی شهرستان شهرضا یکی از ضروری‌ترین نیازهای فرهنگی شهرستان است، افزود: فرهنگ غنی شهرستان شهرضا نشان‌دهنده بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ غنی کشور است که باید درباره آن اطلاعات بیشتری منتشر شود.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.