گستردگی درمان ها با اجرای طرح تحول سلامت/ کمبود متخصص جراحی قلب اطفال

رییس بخش جراحی قلب اطفال مرکز قلب بیمارستان شهید رجایی بیان کرد: اجرای طرح تحول موجب شد تا درمان ها به صورت گسترده تر ارائه شود.

مازیار غلامپور رییس بخش جراحی قلب اطفال مرکز قلب بیمارستان شهید رجایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اشاره به تولد 10 تا 15 نوزاد مبتلا به بیماری های مادرزادی قلب از هر هزار تولد، گفت: در سالهای گذشته بسیاری از این نوزادن برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند درحالیکه اکنون پیچیده ترین این بیماری های در نوزادان حتی با وزن اندک قابل درمان در داخل کشور هستند. 

وی اذعان داشت: در صورت تشخیص زودهنگام بیماری های مادرزادی قلبی، این بیماری ها به طور کامل درمان پذیر بوده و فرد مبتلا به صورت کاملا نرمال می تواند به زندگی خود ادامه دهد. 

این فوق تخصص جراحی قلب؛ سوراخ های موجود در قلب مانند سوراخ بین بطنی (VSD) و بین دهلیزی (ASD) و تنگی آئورت را از جمله شایع ترین بیماری های مادرزادی خواند و تصریح کرد: بیهوشی نوزادان هنگام جراحی و نگه داری پس از جراحی نقش بسیار مهمی در درمان درست و سلامت کودک بیمار دارد. 

وی در ادامه پیشرفت های بخش جراحی اطفال را به دو گروه تکنیک و علم جراحی اطفال و همچنین در بخش پرستاری و نگه داری کودک جراحی شده تعمیم داد و بیان داشت: علاوه بر پیشرفت تکنیکی جراحی اطفال در عرصه بیماری های مادر زادی، در بخش تجهیزات نیز علی رغم گران بودن تجهیزات این رشته تمامی تجهیزات موجود بوده و در تسریع روند درمان به بهترین نحو استفاده می شود. 

غلامپور با اظهار رضایت از اجرای طرح تحول نظام سلامت و تحت پوشش قرار گرفتن بسیاری تجهیزات پرهزینه و امکانات مورد نیاز برای مسیر درمان، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اجرای طرح تحول، قسمت اعظم هزینه ها را دولت تحت پوشش قرار داده و تنها چند درصد خانواده های بیماران پرداخت می کنند که این خود موجب شده تا ما به صورت گسترده تری درمان ها را انجام دهیم. 

وی تمامی روش های جراحی اطفال را در کودکان پرتهاجمی عنوان کرد و یادآور شد: برخی از نوزادان و کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی با یک یا دو عمل جراحی به صورت کامل در همان دوران درمان شده ولی در برخی موارد نیز بیمار نیازمند به اعمال جراحی بیشتر در بزرگسالی می باشد. 

رییس بخش جراحی قلب اطفال مرکز قلب بیمارستان شهید رجایی رشته جراحی قلب اطفال را یکی از شاخه های بسیار سخت و کم طرفدار حوزه اطفال دانست و بیان کرد: علی رغم نبود کمبود نیرو در این رشته ولی ما در این رشته نیاز به تربیت متخصصان بیشتری به ویژه در مراکز استانها داریم تا از ارجاع بیماران به تهران و در صف قرار گرفتن بیماران برای جراحی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار