تفاوت جنگ با داعش درعراق و سوریه/ ترامپ نمی تواند درجنگ با داعش تغییری ایجاد کند

مدیر مرکز تحقیقات رسانه ای عراق در واشنگتن درباره تاثیر پیروزی رئیس جمهور جدید آمریکا در جنگ با داعش گفت: ترامپ نمی تواند در روند جنگ عراق علیه داعش تغییری ایجاد کند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، "نزار حیدر"  درباره تاثیرات  پیروزی ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر جنگ علیه داعش  در عراق و سوریه گفت: ترامپ  نمی تواند  در روند جنگ عراق علیه داعش تغییری ایجاد کند چراکه  جنگ با این گروه تروریستی در مرحله پایانی آن قرار گرفته  است و ان شاء الله موصل طی هفته های آینده از اشغال داعش آزاد خواهد شد یعنی  پیش از آنکه  ترامپ  وارد کاخ سفید شود و رسما سکان امور را در دست بگیرد. برهمین اساس،  رئیس جمهور جدید آمریکا نقشی دراین جنگ نخواهد داشت.

تفاوت جنگ با داعش درعراق و سوریه


مدیر مرکز تحقیقات رسانه ای عراق در واشنگتن  درباره جنگ  دمشق با گروه های تروریستی  درسوریه  و تاثیر آن بر عراق گفت: ماهیت  این جنگ در سوریه  وعراق با یکدیکر متفاوت است . شما می دانید که جنگ  با داعش در سوریه برمحور یک توافق بین المللی  بویژه توافقات آمریکا با روسیه است . برهمین اساس، ما شاهدیم که حملات هوایی سنگینی علیه مواضع این گروه تروریستی در سوریه از سوی  روسیه ؛ ائتلاف بین المللی  به رهبری  آمریکا و ارتش سوریه  انجام می شود.

توجه به عراق درچارچوب سیاست ها


وی در پاسخ  به این سئوال که"  مناسبات  بغداد  واشنگتن  را در دوران ریاست جمهوری ترامپ چگونه ارزیابی می کنید؟ " گفت:  بطورکلی  رئیس جمهور جدید آمریکا به  تحولات غرب آسیا توجه خواهد داشت و توجه اش محدود به عراق نخواهد بود. بنابراین، ترامپ  در چارچوب سیاست های خاورمیانه آمریکا  درمورد عراق عمل خواهد کرد. بنده معتقدم، چنانچه عراقی ها موفق شوند وحدت و یکپارچگی  خود را حفظ کنند،  دراین صورت، می توانند ساختار جدیدی در افکنند و زندگی خود را براساس آن به پیش ببرند و مناسبات مستحکم تری با آمریکا برقرار سازنند.

مشارکت در ساختار حکومت

این کارشناس مسائل عراق  درپاسخ به سئوال  دیگری مبنی  براینکه " چنانچه موصل از اشغال داعش آزاد شد مشارکت سنی ها در دولت بغداد چگونه خواهد بود؟ " گفت: از زمان سرنگونی رژیم صدام  به این سو، تمام اقشار و طوایف مختلف عراق  درساختار حکومت مشارکت  دارند . مشارکت  درساختار قدرت خواسته تمام عراقی هاست و این یعنی  دموکراسی. اکنون  تمام عناصر سازنده جامعه عراقی مثل کردها،  شیعیان و سنی ها نسبت به تعداد جمعیت شان  در پارلمان نماینده دارند  و جزء ساختار حکومت  بغداد هستند . دراینجا باید به این نکته اشاره کنم،  برخی از سنی های عراق هنوز مورد حمایت ترکیه هستند.  آنها می خواهند از این  طریق  در ساختار سیاسی کشور بیشتر حضور داشته باشد. بله، مشارکت در امور سیاسی حق آنهاست  ولی باید بدانند که ترکیه  سبب شده تا مناطق مسکونی  آنها به دست  داعش بیفتد  چراکه ترکیه  یکی  از حامیان اصلی  گروه های تروریستی  درعراق و سوریه است.

تغییر درمناسبات واشنگتن ریاض


وی با اشاره به روابط  تنگاتنگ آمریکا  با ترکیه  وعربستان درباره چگونگی این مناسبات  در دوران ریاست جمهوری ترامپ  اظهارداشت: فکر می کنم  که این روابط  در مقایسه  با دوره های قبل، متفاوت خواهد بود . اکنون قانونی به نام "JASTA"  درآمریکا مطرح است. این قانون سبب تغییر معادلات مناسبات واشنگتن و ریاض می شود . به علاوه، اینکه آمریکا به نظامیان ترکیه که در منطقه "بعشقیه"  عراق مستقر بودند هشدار داد  که از شمال عراق خارج شوند این حضور ترکیه  در "بعشقیه"  توازن  قوا  را درمنطقه  برهم زده و مشکلات امنیتی ایجاد کرده بود. آمریکا نیز براساس توافق امنیتی  که  با عراق امضاء  کرده بود  از آنکارا خواست تا نظامیان  خود را از عراق خارج کند.

حاکمیت ملی عراق

این کارشناس  مسائل سیاسی  مقیم  واشنگتن درباره مناسبات بغداد  با آنکارا  و ریاض  پس از آزاد سازی موصل  گفت:  عراق خواهان  برقراری مناسبات عادی و خوب با همسایگان خود است اما این روابط  به قیمت  نادیده گرفتن  حاکمیت ملی  خود نخواهد بود. مشکلی  که  دراینجا  وجود  دارد  آن است  که ترکیه می خواهد  حاکمیت ملی عراق  را  نادیده  بگیرد و این چیزی است که عراقی ها نخواهند پذیرفت. به همین دلیل،  شاهد تیرگی  مناسبات بین  دوکشور هستیم.

تاثیرگذاری تظاهرات

نزار حیدر درپایان  به مخالفت ها با ریاست  جمهوری ترامپ درآمریکا اشاره کرد و گفت: این تظاهرات  اهرم فشاری علیه  ترامپ است تا او در سیاست های افراطی اش بازنگری کند. به اعتقاد بنده  این مخالفت ها بر سیاست خارجی آمریکا بویژه  خاورمیانه تاثیرگذار خواهد بود.

منبغ:تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.