کتابگردی صالحی امیری در خیابان انقلاب/ حل معضل گرانی و قاچاق کتاب وعده وزیر ارشاد

سید رضا صالحی امیری در حاشیه بازدید از کتاب فروشی‌های انقلاب از برنامه ریزی‌های خود برای گسترش فرهنگ کتاب خوانی گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ساعت ۱۰ صبح امروز پنجشنبه ۲۷ آبان در برنامه ای به ابتکار احمد مسجد جامعی و از چند سال قبل با عنوان کتابگردی آغاز شده است، بازدید خود از کتابفروشی‌های سطح شهر تهران را آغاز کرد.

کتابگردی صالحی امیری در خیابان انقلاب/ حل معضل گرانی و قاچاق کتاب وعده وزیر ارشاد

سید رضا صالحی امیری در اولین دیدار با اهالی کتابفروشان به کتابفروشی انتشارات آگاه که اخیرا مدیر آن زنده یاد محسن بخشی دار فانی را وداع گفته است، رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز کتاب گردی همچون سایر شخصیت‌های فرهنگی و برجسته کشورمان با بازدید از کتاب فروشی‌ها، میزان انس خود با کتاب را نشان داد.  
 
صالحی امیری در حاشیه بازدید از کتاب فروشی‌های انقلاب سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتاب خوانی را مهمترین عامل برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی دانست و گفت: یکی از برنامه‌های من ترویج فرهنگ کتاب خوانی است و تصور می‌کنم تا زمانی که کتاب خوانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل نشده همچنان در معرض آسیب هستیم.

کتابگردی صالحی امیری در خیابان انقلاب/ حل معضل گرانی و قاچاق کتاب وعده وزیر ارشاد

وی ادامه داد: ما باید یک عظم ملی را در جهت ترویج فرهنگ کتاب خوانی آغاز کنیم. باید مجموعه آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه علمیه و حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی درگیر این موضوع شوند و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی باید انگیزه لازم را ایجاد کند و تبلیغات هم در این امر لازم است.
 
صالحی امیری خاطر نشان کرد: هم اکنون پایین بودن میزان سرانه مطالعه در کشور تبدیل به یک مساله شده و این مولفان، ناشران و چاپ خانه داران از این بابت گله دارند. کتاب خوانی و گسترش فرهنگ آن به آموزش و پرورش، جامعه، خانواده و سایر عوامل تاثیر گذار تعلق دارد، البته در سال‌های گذشته طرح‌های زیادی برای گسترش این فرهنگ اجرایی شده است.
 
وزیر ارشاد در ادامه بازدید از کتاب فروشی‌ها در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های خود در حوزه نشر گفت: یکی از اولین کارهای من تشکیل جلسه‌ای با حضور ناشران، مولفان و فعالان عرصه نشر است، زیرا حوزه نشر کتاب با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است و در این میان مهمترین مساله میزان سرانه مطالعه است. همه ما تلاش داریم کتاب خوانی را در سبد مصرف خانوار ایرانی جای دهیم زیرا جامعه ایران برای عبور از چالش‌های فرهنگی نیازمند بازگشت به کتاب است و جامعه‌ بدون کتاب خوانی، روح معنویت در آن احیاء نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: سیاست ما در مورد مساله ممیزی کتاب مبتنی بر قانون است و سعی می‌کنیم که از اعمال سلیقه‌های شخصی و احساسی پرهیز کنیم.

کتابگردی صالحی امیری در خیابان انقلاب/ حل معضل گرانی و قاچاق کتاب وعده وزیر ارشاد
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد قیمت کتاب هم بیان کرد: قیمت کتاب امروزه یکی از مهمترین مسائل عرصه نشر است و تلاش می‌شود که این گونه مسائل از جلساتی که از روز شنبه با فعالان عرصه نشر خواهیم داشت، بررسی شود تا بتوانیم آنها را تا اندازه‌ای حل کنیم.
 
صالحی امیری در پاسخ به حل مشکلات قاچاق کتاب تصریح کرد: در خصوص قاچاق کتاب نیز که امروز کتاب فروشان کشور نسبت به آن گله دارند باید بگویم بهتر است این موضوع را بزرگ نکنیم زیرا بزرگ کردن آن آسیب رسان است. امروزه اگرچه مساله قاچاق کتاب وجود دارد اما افرادی که به این کار می‌پردازند، اندک هستند. البته تلاش می‌کنیم با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی از قاچاق کتاب جلوگیری کنیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کتاب‌های الکترونیک و کتابخانه‌های موبایلی یکی از روش‌های دسترسی آسان تر مردم به کتاب هستند و کاهش قیمت کتاب و دسترسی آسان‌تر به آن، دو محور اصلی عرصه نشر به حساب می‌آیند. بنابراین ما هم در کتاب خانه ملی تحقیقات گسترده ای در زمینه کتاب خانه های موبایلی انجام دادیم و تلاش می‌شود که با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانیم در جهت افزایش سرانه مطالعه در کشور گام برداریم.
 
صالحی امیری در بخش پایانی صحبت‌هایش از لزوم انعقاد قراردادی میان 100 ناشر برجسته کشور با یک سایت معتبر سخن گفت و اظهار داشت: با این کار می‌توانیم اطلاعات ناشران در این سایت ذخیره کنیم و به آنها کمک کنیم که بهتر و راحت‌تر به کارشان ادامه دهند. ناشران می‌توانند با ذخیره اطلاعات خود در این سایت میزان فروششان را بهبود ببخشند.

کتابگردی صالحی امیری در خیابان انقلاب/ حل معضل گرانی و قاچاق کتاب وعده وزیر ارشاد 
 
گفتنی است از مشکلاتی که امروز کتاب فروشان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتن می‌توان به نبودن قدرت خرید کتاب در سطح جامعه و بروز معضلی به نام قاچاق کتاب اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به غیر از بازدید از کتاب فروشی دارالکتب اسلامیه از کتابفروشی‌های خجسته، کهنه فروشی کتاب هنرمند، کتاب اختران و ققنوس نیز بازدید کرد. همچنین برای بازدید از کتاب فروشی‌های حوالی خیابان کریم خان به طرف این خیابان رفت.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار