کودک کشی در یمن یا پدر خواندگی داعش، ملاک قطعنامه های حقوق بشری چیست؟!

سازمان ملل متحد در حالی با ریاست رژیم کودک کش سعودی علیه ایران قطع نامه های حقوق بشری صادر می کند که گوی بر تابوت خود میخ می کوبد.

 
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،کشورهای عضو سازمان ملل متحد روز سه شنبه قطعنامه‌ای  را در خصوص آنچه «نقض حقوق بشر در ایران» خواندند، تصویب کردند.

به گزارش پرس تی وی ،این قطعنامه غیر الزام آور که هر سال ارائه می شود در  کمیسیون سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 85 رای موافق، 35 رای مخالف و 63 رای ممتنع به تصویب رسید که در مقایسه با سال گذشته رای بیشتری به دست آورد.

در همین حال در این قطعنامه بر «گفتگو و ارتباط فزاینده» میان ایران و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره این موضوع تاکید شد.

 به ادعای مارک آندره بلانشار، سفیر کانادا که این متن را ارائه کرد، «وضع حقوق بشر در ایران همچنان بحرانی است.»

از جمله کشورهایی که به این قطعنامه رای مخالف دادند می توان به عراق، هند، پاکستان، کوبا، سوریه، کره شمالی، چین، روسیه و ونزوئلا اشاره کرد.


منشاء قطع نامه های حقوق بشری ضد ایرانی چیست؟

مجمع عمومی سازمان ملل هرساله در آخرین روزهای تقویم میلادی یک جلسه در خصوص مسائل حقوق بشر برگزار می‌کند. از سال 1985 تاکنون تقریبا هرساله یک قطعنامه درخصوص مسائل حقوق بشر ایران در این جلسه به تصویب رسیده است. از سال 2003 و پس از مرگ روزنامه‌نگار ایرانی-کانادایی با نام «زهرا کاظمی»، این قطعنامه هر ساله به پیشنهاد کانادا علیه ایران مطرح و به رأی گذاشته می‌شود.
 
در این قطعنامه به مسائلی پرداخته شده است که در سال‌های پس از انقلاب همواره دستمایه فشار بر جمهوری اسلامی بوده و برخلاف ادعاهای کشورهای غربی نه تنها در ایران مصداق چندانی ندارند بلکه در کشورهای غربی و متحدان آن‌ها در سراسر دنیا مصادیق بسیار بیشتری دارند.
 
تمامی کشورهای اروپایی، اغلب کشورهای آمریکای شمالی، اغلب کشورهای آمریکای جنوبی، برخی کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آسیایی که بسیاری از آن‌ها جزیره‌های بسیار کوچک وابسته به کشورهای غربی هستند. در مقابل اغلب همسایگان ایران به همراه برخی کشورهای آسیایی، اروپای شرقی و آفریقایی نیز به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند.

حقوق بشر

اعتراض ایران به قطع نامه سیاسی سازمان ملل

در همین حال، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل،  اعلام کرد برای این قطعنامه «توجیه معتبری» وجود ندارد و اینکه «حقوق بشر بار دیگر به عنوان وسیله‌ا‌ی برای اعمال فشار بر مردمی استفاده شد که استقلال را برگزیده است.»

حقوق بشر 
قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل ضد ایران مردود است
 
همچنین بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه قطعنامه حقوق بشری مجمع عمومی علیه ایران را دارای اغراض سیاسی و مردود دانست.
 
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ایران، قاسمی در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «جمهوری اسلامی ایران قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران که در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط کانادا و سایر همبانیان آن کشور تهیه شده است را مردود و غیرقابل قبول می داند، متاسفانه این قطعنامه بدون در نظر داشتن واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران، صرفا مبتنی بر نگرشی گزینشی، مقابله جویانه و تنها با اهداف خاص سیاسی تدوین و تصویب شده است.»


«سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن سوء استفاده برخی کشورها از مساله «حقوق بشر» افزود: «جمهوری اسلامی ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر توسط کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل جهان را مردود و محکوم می داند.»
 
وی تصریح کرد: «ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد نباید دستمایه ای برای بازی های سیاسی قدرت های بزرگ و خصومت های برخی کشورها نسبت به سایر جوامع قرار گیرد.»
 
قاسمی درخصوص برخی از حامیان و بانیان این قطعنامه نیز اظهار کرد: طنز تلخ تاریخی موجود در این قطعنامه، همسویی رژیم صهیونیستی، رژیم سعودی و تعداد کم شماری از کشورهای عاری از دمکراسی و آزادی در منطقه است که حامیان و مروجین اصلی تروریسم، خشونت و افراطی‌گری هستند. این همسویی و همسانی خود نیز به تنهایی دلیلی بر ناموجه و نامشروع بودن قطعنامه یادشده است.».

حقوق بشر 


از رئیس کودک کش شورای حقوق بشر نمی توان انتظاری داشت!

با انتخاب عربستان سعودی، حکومتی بچه‌کش که گردن می‌زند و از داعش حمایت می‌کند، به ریاست هر چند موقت شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل، این شورا عملا اعتبار خود را از دست داد و استفاده ابزاری، سیاسی و تبلیغاتی از حقوق ‌بشر را بر جهانیان آشکار کرد. رژیم جنایتکار سعودی در حالی بر یک کرسی حقوق بشری جهانی تکیه می‌زند که در حال ارتکاب فجیع‌ترین کشتار غیرنظامیان و جنایات جنگی متنوع در جریان تجاوز به یمن است که طی شش ماه حملات مداوم باعث قربانی شدن بیش از 5500 غیرنظامی شامل دست‌کم 1000 کودک یمنی شده است. 



حقوق بشر 


رشوه عربستان به احمد شهید علیه ایران

بر اساس یک سند درز کرده از پایگاه ویکی لیکس ، سفارت عربستان سعودی در کویت ، یک میلیون دلار به احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور وضع حقوق بشر در ایران پرداخت کرده است.
 
در این سند محرمانه احمد شهید نیز مراتب تشکر عمیق خود را از وزیر خارجه عربستان ابراز کرده است و وعده داده است همه تلاش و توان خود را برای تشدید مواضعش در قبال پرونده ایران به کار خواهد گرفت.
 
سایت «ویکی لیکس» بیش از نیم میلیون سند محرنامه ای از وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر کرده است.
 

مسعود زمانی کارشناس حقوق بین الملل و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:در تاریخ شاهد بودیم که کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد مرتبا علیه ایران قطعنامه صادر می کند که خود این مسئله تبدیل به رویه قضایی شده است اما در عین حال ایران در مورد سوریه شفاف عمل کرده است  ایران به طور کلی نسبت به معیار حقوق عدم توانایی و عدم اراده از لحاظ حقوقی مورد خاصی ندارد مداخله نظامی را نباید بر اساس اصل عدم توانایی و عدم اراده پیگیری کرد بلکه بر اساس رضایت دولت اسد این کار باید صورت گیرد ،در حقوق بین‌الملل این را قبول می‌کنیم که رضایت دولت میزبان وقتی که کنترل حداقلی موثر داشته باشد می‌تواند جواز مداخله نظامی را بدهد که ایران به این حد از مداخله نظامی نمی‌رسد بلکه حالت مستشاری دارد ،چنانچه در سال 1992 زمانی که برخی گروه های تکفیری به دنبال فتح تاجیکستان بودند،روسیه با رضایت دولت تاجیکستان کنترل حداقلی داشت و وارد این کشور شد مجامع بین‌المللی در این باره نه تنها دخالتی نکردند بلکه کمک مستشاری با رضایت دولت مرکزی را نیز تایید کردند و مدعی شدند که به لحاظ حقوقی هیچ مشکلی وجود ندارد.

 
وی در ادامه افزود:همچنین تا کنون هیچ گزارشی نسبت به جریان جنگی یا کوچکترین تهدیدی از مشکلات نظامی ایران در سوریه نیامده است. پس اساسا چرا کمیته سوم مجمع عمومی باید در این موضوع دخالت کند و مهمتر از آن قطعنامه شورای امنیت در این رابطه صادر شود، کمیته سوم مجمع عمومی ملل متحد در جایی وارد می‌شود که حقوق بشردوستانه و حقوق جنگ مطرح است نه حقوق بشر !
اساس صحبت سیاسی گزارش کمیته سوم به چه چیزی مستند شده است در جائیکه مستندی برای این گزارش نداریم ، عربستان هم در مسئله سوریه گرو کشی می‌کند تا ایران حالت انزوا پیدا کند هرچند  نتیجه هم نداشته بلکه انگشت اتهام بیشتر به سمت عربستان سعودی نشانه رفته است، چرا که این کشور می‌خواهد  اذهان را از یمن و جنایاتی در انجا رخ می‌دهد منحرف کند،در این باره نیز  اولین مداخله و ایرادی که به ایران گرفته می شود بی اساس است چرا که ایران نیرو گسیل نکرده حمله موشکی نداشته است وحمله مستقیم هوایی انجام نداده اما عربستان در جایگاهی متفاوت هم حمله موشکی داشته هم حمله مستقیم هوایی و حتی مبنای مداخله نظامی‌اش کاملا غیرقانونی است.
 
این کارشناس حقوق بین الملل در خصوص مواضع ضد ایرانی کانادا در خصوص حقو بشر تصریح کرد: اگر بتوانیم مسئله‌مان را با کانادا با دیپلماسی پیش ببریم بسیار خوب است چون در صورت اقدام متقابل و تلافی‌جویان وارد دور تسلسل و باطل خواهیم شد در این میان  باید با کشورهای آمریکای‌ جنوبی که روابط نزدیک تجاری داریم روابط برقرار کنیم که علیه ما وارد عمل نشوند و به نوعی رابطه دیپلماتیک قوی ایجاد کنیم تا مانع اقدامات کانادا و جوسازی‌ها علیه ایران شویم ، از سه طریق می‌توانیم وارد مقابله با کانادا و عربستان شویم فاز اول مقابله با مثل است که با عربستان به اینجا رسیدیم و به قطع روابط دیپلماتیک انجامیده است بهتر است با سایر کشورهای وارد مقوله مقابله به مثل نشویم و با کار کارشناسی به ان برسیم و به نوعی وارد دعاوی حقوقی شویم ،که ما باید بسنجیم تا چه اندازه توانایی مقابله داریم،همچنین مسئله سوم دیپلماسی فعال است که باید در مجامع حقوقی حضور گسترده داشته باشیم و مستنداتی بتوانیم ارائه دهیم که با حفظ استقلال کشورمان منافاتی نداشته باشد اگر آنها احمد شهید را به ما تحمیل می‌کنند استقلال ما این اجازه را به ما می‌دهد که در کمیته سوم نماینده قوی داشته باشیم و در این راستا باید نماینده حقوقی بیشتری در شورای حقوق بشر داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار