فریبرز عرب نیا یاد ستارخان را گرامی داشت

فریبرز عرب نیا با نتشار پستی در صفحه اینستا گرامش با گرامیداشت یاد ستارخان صفحه اینستاگرام خودرا به روزرسانی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان در فضای مجازی گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ستارخان قره‌داغی از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی است. وی با ایستادگی در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز جان‌فشانی‌های بسیاری کرد.
25 آبان مصادف است با سالروز درگذشت  ستارخان، سردار ملی  ایرانیان به همین مناسبت فریبرز عرب نیا بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش یاد ی از او کرد .

عرب نیا نوشت:
"صد و دو سال پیش، برابر با بیست و پنجم آبان ١٢٩٣ خورشیدی، ستارخان قره‌داغی از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی، در تهران درگذشت و در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد. عمده دلیل شهرت ستارخان نقش موثر او در پیروزی جنبش مشروطه و مقاومتش در برابر قشون عظیم محمدعلی‌شاه بود که پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی و تعطیلی آن، برای دستگیر کردن مشروطه‌خواهان به  تبریز و  آذربایجان گسیل شده بود. ستارخان به همراه سایر  مجاهدان و باقرخان (سالار ملی) مدت یک سال در برابر قوای دولتی ایستادگی کرد و نگذاشت تبریز به دست طرفداران محمدعلی‌شاه بیفتد.
وقتی محمدعلی شاه قاجار با کمک کلنل لیاخوف روسی و حمایت متحجرین مشروعه خواه، مجلس را به توپ بست و اراده کرد تا بساط مشروطه را برچیند. به طوری که: «از  ‏ایران ،  ‏آذربایجان ماند، از آذربایجان  ‏تبریز و از تبریز کوی امیرخیز، و از کوی امیرخیز، فقط یک کوچه ماند که  ‏ستارخان در آنجا  ‏مقاومت می کرد. بعد آن کوچه به کوی ، کوی به شهر، شهر به ولایت و ولایت به کشور بدل گردید.»
25 آبان،سالروز درگذشت ستارخان، سردار همیشه ملی همه ایرانیان. یادش گرامی"


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار