انصارالله یمن: منصور هادی مشروعیتش را از دست داده است

یک عضو ارشد انصارالله گفت رئیس جمهور مستعفی یمن، مشروعیت خود را از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون المیادین، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: منصور هادی مشروعیت خود را در یمن از دست داده است.

محمد البخیتی در گفتگو با این شبکه از صنعا درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر توافق آتش بس در یمن و تشکیل دولت وحدت ملی این کشور در پایان سالجاری گفت: همچنان موضع انصارالله درباره اظهارات جان کری، سکوت است. ما دیدارهایی با میانجیگری عمان داشتیم، هیئت انصارالله در عمان هیچ موضع گیری درباره اظهارات کری نداشته است و پیش بینی می شود این جنبش به زودی در این زمینه موضع گیری کند.

وی تاکید کرد: اظهارات کری بیشتر شبیه ایده و اصول درباره آتش بس بوده و مسئله جدید آن است که عربستان سعودی به عنوان یکی از طرف های این توافق قرار دارد. به نظر می رسد اظهارات جان کری درست است به طوری که هر گونه توافقی باید میان طرف های اصلی درگیری باشد. تشکیل دولت وحدت ملی نیز مرتبط به همه گروه های سیاسی یمنی است و باید همه این گروه ها در تشکیل این دولت حضور داشته باشند.

این عضو ارشد انصار الله افزود: عربستان سعودی یکی از طرف های این درگیری است. هر گونه توافق با طرفی که قدرت تصمیم گیری نداشته باشد، قابل اجرا نیست. عبد ربه منصور هادی به همراه گروه خود وابسته به طرف های خارجی هستند. شکی در این نیست حل بحران یمن نیازمند پایان دادن به مسئله ادعایی مشروعیت منصور هادی است چرا که وی ابزار مداخله نظامی خارجی در یمن است.

ما این پیش بینی را داشتیم که گروه منصور هادی با اظهارات جان کری مخالفت کند چرا که منافع گروه منصور هادی وابسته به ادامه پیدا کردن بحران در یمن است و به این دلیل هر گونه راه حلی نیازمند پایان دادن به دوره منصور هادی است.

البخیتی در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت منصور هادی به یمن امکان دارد، گفت: بازگشت منصور هادی به یمن در سایه هر گونه توافقی غیر ممکن است. جان کری در اظهارات خود بر تشکیل دولت وحدت ملی تاکید کرده و به بقای منصور هادی اشاره ای نداشته است.

باید به این مسئله نیز اشاره کرد که پیشنهاد اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به دوره منصور هادی در کشور پایان داده است ولی طرح ولد الشیخ به صورت مشروط ارائه شده که شامل قیمومیت عربستان سعودی بر روند سیاسی یمن و تحویل دادن سلاح راهبردی این کشور است.

همه نیروهای ملی یمن با طرح ولد الشیخ به عنوان طرح ارائه شده توسط یکی از طرف های درگیر تعامل دارند به ویژه آنکه شماری از قدرت های منطقه ای و بین المللی درباره این طرح توافق کردند. مخالفت منصور هادی با این طرح، اقدامی فرمایشی بوده است تا به این طرح مشروعیت بدهد ولی این تلاش مذبوحانه برای همه روشن است. قرار است در دور آینده مذاکرات بر اساس طرح ولد الشیخ گفتگو کنیم.

محمد البخیتی در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می کنید عربستان سعودی منصور هادی را رها کرده و ممکن است خالد بحاح جایگزین وی شود،گفت: هر گروه سیاسی در یمن که خواهان مداخله نظامی خارجی در یمن شود، مشروعیت خود را از دست می دهد. این وضع برای منصور هادی صادق است.

وی هیچ مشروعیتی در یمن ندارد. وی حتی قادر به بازگشت به عدن نیست. مشروعیت منصور هادی یک مشروعیت فرمایشی است که برخی از طرف های خارجی برای توجیه تجاوز خود به یمن بر آن تاکید می کنند. ادامه کار منصور هادی وابسته به ادامه یافتن جنگ و بحران در یمن است و برای این که توافق حاصل شود باید به دوره منصور هادی پایان داده شود. حتی در طرح ولد الشیخ نیز به نوعی با حفظ مشروعیت فرمایشی منصور هادی همه اختیارات به معاون وی منتقل خواهد شد و دوره منصور هادی پایان خواهد یافت.

یکی از ملاحظات ما این است که دوره زمانی حضور منصور هادی در این طرح مشخص نشده است. در جریان انقلاب سال 2011، توافق شد که اختیارات علی عبدالله صالح به هادی منتقل شود. این توافق شامل اجرای انتخابات در یمن دو ماه پس از به قدرت رسیدن منصور هادی بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۵
این جنایتکار جنگی است انسان نیست با چه روئی میخواد باز حکومت کنه .احمق بی هویت سعودی صفت .کودک کش جواب یمنی های بی گناه را چگونه خواهی داد .قاتل
آخرین اخبار