گزارش/

بحران پناهجویان، آتشی در کاشانه جنگ افروزان غربی

جنگ در خاورمیانه به آوارگی میلیون‌ها انسان منجر شده و  زندگی اتباع کشورهای جنگ‌زده را در موقعیتی اسفبار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بحران پناهجویان درحالی ادامه دارد که "پرس تی وی" در هفته های اخیر در گزارشی نوشت: کارگران تخریب در حالی روز سه‌شنبه (4 آبان) برچیدن آلونک‌های شلوغ و آلودۀ اردوگاه جنگل را آغاز کرده‌اند که حدود 6 تا 8 هزار پناهجو از جمله  هزار و 200 کودک از کشورهای مختلف  در شرایطی وخیم در آنها زندگی می‌کنند.



بحران پناهجویان در اروپا در حالی وارد فاز جدید شده است که فرانسه اردوگاه


بر اساس این گزارش فرانسوآ اولاند رئیس جمهور فرانسه اخیرا طی اظهاراتی اعلام کرد که طبق ارزیابی های صورت گرفته، تخریب اردوگاه پناهجویان و مهاجران جنگل در شهر کاله واقع در شمال فرانسه که حدود 6تا 8 هزار مهاجر در آن سکونت دارند، تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد گرفت. این اقدام اخیر فرانسه در حالی است که مقامات فرانسوی از عدم پایبندی طرف انگلیسی خود در حل بحران پناهجویان بار ها انتقاد کرده اند و رفتار انگلیسی ها عامل بحران در زمینه پناهجویان می دانند.

جهانی که موقت بیدار می شود

خبرگزاری "العالم" در گزارشی نوشت: به دنبال انتشارعکس هایی از جسد " آیلان کردی" کودک آواره سوری در سواحل ترکیه موجی از انزجار از ادامه حمایت غربی ها از تروریست های سوری جهان را فرا گرفت.

بحران پناهجویان در اروپا در حالی وارد فاز جدید شده است که فرانسه اردوگاه

آیلان سه ساله یکی از صدها هزار سوری است که قربانی جنگ خانمان برانداز تروریست ها علیه مردم سوریه در سالهای اخیر شده است.

او به همراه خانواده اش و دهها پناهجوی دیگر برای فرار از جهنم تروریست ها با قایق عازم ترکیه بود، و جسدش در کنار ساحل پیدا شد.

با گذشت بیش از یک سال از انتشار عکس "آیلان" کودک سوری غرق شده در دریای مدیترانه که امواج دریا پیکر بی‌جانش را به ساحل ترکیه رسانده بود و تحت تاثیر قرار گرفتن موقت جامعه جهانی درباره جنگ سوریه و بحران پناهندگان هنوز وضعیت نابسامان پناهندگان به قوت خود باقی است. این در حالی است که پرس تی وی در گزارشی نوشت: سازمان ملل متحد در گزارشی درباره‌ی پناهجویان اعلام کرد دریای مدیترانه امسال سه برابر مرگبارتر از سال قبل شده است و در سال جاری میلادی (2016) بیش از 3 هزار و 200 مهاجر در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان باخته‌اند.

استفاده ابزاری ترکیه از پناهجویان

"نوذر شفیعی" کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کشورهای غربی علی رغم میل حاکمیت ملی خود فقط تحت فشار جوامع جهانی به مقوله پناهجویان رسیدگی می کنند. 

وی افزود: اروپا پناهجویان را به عنوان تهدید نوین برای خود تلقی می کند و به صورت مصلحتی با آن برخورد می کند.که حتی با این رویکرد هم نتوانسته وظایف خود در قبال پناهجویان را به درستی انجام دهد و بحران های آنها را حل کند که نمونه آن برخورد دولت فرانسه با پناهجویان در اردوگاه"جنگل" و عقب نشینی صدر اعظم آلمان از مواضع خود در قبال پناهجویان است.

شفیعی همچنین گفت: ترکیه با رویکرد کاسبکارانه در مقوله مهاجران ورود پیدا کرده است و در پی امتیاز گرفتن و رفع مشکلات خود با کشورهای اروپایی است.

بحران پناهجویان در اروپا در حالی وارد فاز جدید شده است که فرانسه اردوگاه

آنچه که امروزه کشورهای غربی به عنوان بحران پناهجویان با آن مواجه هستند خود حاصل سیاست های جنگ افروزانه و تروریسم پروری غرب درجهان است. کشورهای غربی با فروش سلاح و دامن زدن به بحرانهای  خاورمیانه امروز خود با مشکلات عدیده ایی مواحه شده اند که دامنه این مشکلات تا اتحادیه اروپا کشیده شده است.فرانسه آلمان و انگلیس با فروش سلاح به تروریست ها و عدم تمایل به پایان بحران در خاورمیانه علاوه بر این که روزانه باعث کشته شدن هزاران نفر می شوند به آوارگی میلیون ها نفر از کشور و خانه و کاشانه شان هم دامن می زنند. این درحالی است که خود در پذیرش این آوارگان به صورت غیر انسانی رفتار کرده و وضع اسف‌باری برای پناهجویان رقم زده اند. بحران پناهجویان درحالی است که سازمان ملل اعلام کرده است تعداد تلفات پناهجویانی که از دریای مدیترانه به سوی اروپا در حرکت هستند نسبت به سال گذشته سه بار شده است و اگر پناهجویان به سلامت از دریای مدیترانه عبور کنند بسیاری از آنها  با اسکان در کمپ های غیر انسانی و به علت عدم رسیدگی به درخواست پناهندگی آنها در کشورهای مقصد وضع وخیمی خواهند داشت.

سمیه دولت خواه
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار