مشهد؛

طرقبه یکی از بزرگترین موزه های طبیعی کشور

شهرستان طرقبه با داشتن بیش از ۱۵هزار سنگ نگاره یکی از بزرگترین موزه های طبیعی کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طرقبه و شاندیز دربازدید فرماندار و انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان طرقبه شاندیز از مجموعه سنگ نگاره های کمر مقبولا گفت: از مهم ترین آثار تاریخی منطقه طرقبه، وجود سنگ نگاره ها است که از کهن ترین آثار به جا مانده از بشر هستند.

حشمت ا... متین فر افزود: این نقوش نماینده اسطوره ها، فرهنگ ها و اعتقادات مردم باستان این سرزمین است که به صورت پراکنده در نقاط مختلفی از جمله کمر مقبولا قابل مشاهده هستند.

وی گفت: قدمت بعضی از این سنگ نگاره ها بر اساس روش های مقایسه ای بالغ بر ۷۰۰۰ سال است.

وی تصریح کرد: بیشترین سنگ نگاره ای که در شهر طرقبه کشف شده نقش بز کوهی است و بعد از آن نقش انسان هایی است که در حالات مختلف حک شده اند .

متین فرافزود: با انجام کار مستند سازی زمینه برای اجرای طرح پلاک گذاری سنگ نگاره های ۶ هزار ساله فراهم خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طرقبه و شاندیزگفت: در حال حاضر کار مستند سازی تنها برای دو مجموعه سنگ نگاره "شترسنگ" در منطقه دیزدر و "کمرمقبولا" طرقبه انجام شده است و این دو مجموعه سنگ نگاره در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

در این بازدید فرماندار و اعضای کارگروه بر حفظ و حراست از آثار تاریخی از جمله سنگ نگاره های شهرستان بعنوان شناسنامه و هویت مردم منطقه و ثبت انها در فهرست میراث جهانی تاکید کردند و در ادامه از موزه صنایع دستی پارسیس نیز بازدید شد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.