پیروزی نامزد حامی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی

نامزد سوسیالیست پیروز انتخابات ریاست جمهوری مولداوی شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ایگور دودان،" نامزد حزب سوسیالیست، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی پیروز شد. کمیسیون مرکزی انتخابات مولداوی امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام کرد: پس از شمارش 99.09 درصد آرا، ایگور دودان، نامزد حزب سوسیالیست، 53.12 درصد آرا را کسب کرده است. "مایا ساندو،" رهبر حزب اقدام و همبستگی، (نامزد حامی غرب از حزب راست میانه) 46.88 درصد آرا را به دست آورده است. 

دودان پس از انتشار گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات مولداوی، در کنفرانس خبری گفت: با قاطعیت می‌گویم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدیم. تا کنون 50 درصد آرا به اضافه یک رای را به دست آورده‌ایم که پیروزی در دور دوم است.

دودان، کاندیدایی است که وعده روابط نزدیک‌تر با مسکو را داده و بلافاصله بعد از اتمام رای گیری در انتخابات روز یکشنبه اظهارنظرهای به زبان روسی ایراد کرد. دودان در زمان تبلیغات انتخاباتی تلاش کرد تا از خشم مردم از فساد در دولت حامی اروپای قبلی که در سال 2009 به قدرت رسید به ویژه بر سر مساله مفقود شدن حدود یک میلیارد دلار از بانک‌های مولداوی استفاده کند. با اعلام نتایج دودان از مردم مولداوی خواست تا همچنان آرام باشند.

وی تاکید کرد: ما نیاز به بی‌ثباتی و رویارویی که برخی در تلاش برای تحریک آن هستند نداریم. ما همه در یک کشور زندگی می‌کنیم که نامش مولداوی است. رئیس جمهور بعدی باید تعادل را برقرار کند. 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی روز یکشنبه برگزار شد. 

مولداوی که با حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت فقیرترین کشور اروپایی محسوب می‌شود با مسائل مختلفی از جمله رسوایی‌های مالی و فساد دست به گریبان است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی به دو گروه تقسیم شده بودند. گروه اول خواستار برقراری ارتباط نزدیک‌تر تجاری با روسیه‌ و گروه دوم نیز در پی پیوستن به اروپا بودند.

مولداوی سال گذشته با اعتراضات سیاسی و ناآرامی‌های گسترده داخلی روبه‌رو شد که علت آن ناپدید شدن مرموز یک میلیارد دلار از سه بانک این کشور بود. این رسوایی مالی  موجب شد حمایت مردم از دولت ائتلافی طرفدار غرب تضعیف شود.


در 20 سال اخیر پارلمان مولداوی رئیس جمهور را انتخاب می کرد.

آخرین رییس جمهوری منتخب مولداوی سال 1996 از سوی اعضای پارلمان انتخاب شد.  دور نخست انتخابات برای تعیین رئیس جمهور مولداوی که نخستین انتخابات برای برگزیدن این مقام در 20 سال اخیر بود، 12 آبان برگزار شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار