احمدی‌لاشکی در نطق میان‌دستور:

باید برای بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل چاره‌ای اندیشید

عضو کمیسیون آموزش مجلس از روند رو به رشد خیل عظیم مدرک به دستان بیکار اظهار نگرانی کرد.

باید برای بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل چاره‌ای اندیشید

به گزارش خبرنگار مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس در صحن علنی امروز یکشنبه 23 آبان ماه در تذکری به وزیر علوم و تحقیقات اظهار داشت: متأسفانه مدتی است در کشور موج اخذ مدرک دکترا و پشت میز نشستن به راه افتاده است.

وی افزود: خیل عظیم مدرک به دستان، لشکر بزرگی را ساختند که توقع بالا و مهارت کمی دارند و روز به روز این لشکر مدرک به دست به تعداد افسردگان کشور اضافه می‌کند. از این رو افسردگی رابطه مستقیمی با توقع برآورده نشده از محیط زندگی دارد.

احمدی لاشکی با بیان اینکه باید به فکر مدرک زدایی از آینده جوانان بود، خاطر نشان کرد: در صورتی که برای مدرک و اشتغال چاره‌ای اندیشیده نشود باید نسل بعدی را نسلی پرتوقع و افسرده پذیرفت، توقعی که هیچ نسبتی با شرایط زیست این افراد ندارد.

نماینده مردم چالوس با تأکید بر اینکه امروز ایران به عنوان بزرگترین تولید‌کننده مدرک تحصیلی است، تصریح کرد: در سال 80 شرکت‌کنندگان کنکور سراسری 2 میلیون و 200 هزار نفر و در سال 95 حدودا 800 هزار نفر بودند، آیا کاهش جمعیت دانشجویی را باید در دوره دکترا آن هم بدون مطالعه و ارزیابی جبران کرد؟

وی متذکر شد: معمولا گفته می‌شود دانش آموختگان دارای نرخ بالای بیکاری هستند اما توجه نمی‌شود که این پدیده جدید است و تا قبل از سال 90 نرخ بیکاری دانش‌آموختگان کمتر از نرخ بیکاری کل کشور بوده و این در صورتی است که در سال 45 تقریبا برابر بوده است.

احمدی لاشکی تأکید کرد: آموزش عالی عامل بیکاری دانش‌آموختگان نیست بلکه مرحله‌ای برای به تعویق انداختن بیکاری ساختاری در کل کشور است باید مراقب بود بحران آتی بحران مدرک‌داران تحصیلات تکمیلی بدون شغل خواهد بود لذا باید تدبیر و چاره‌اندیشی کرد.

نماینده مردم چالوس در تذکر به وزیر کار و تعاون یادآور شد: وضعیت بازنشستگان متأسفانه روز به روز وخیم‌تر می‌شود. بازنشستگان فرهنگی هنوز پاداش پایان خدمت سال 93 خود را دریافت نکرده‌اند. درخواست فرهنگیان و بازنشستگان از کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه اصلاح برد‌های حقوقی طبق مواد 64، 68، 109، 125 قانون مدیریت خدمات کشوری و جبران دیرکرد ناشی از آن به طوری که مبلغ حکم بازنشستگان از سال جاری کمتر نباشد.

وی در تذکری به ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای مناطق آزاد کشور اظهار داشت: بر اساس آنچه نمایندگان استان اعلام کردند سه نقطه پیش‌بینی شده است آیا ممکن است در یک کشور دو نوع حکومت برای یک نقطه وجود داشته باشد؟ انتظار دارم وحدت نمایندگان ملت در استان مازندران بیشتر رعایت شود. در خواست بنده این است اجازه ندهید رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان سیاسی شود چرا که بررسی این موضوع مربوط به این دولت و دولت قبل نمی‌شود لذا نباید حقوق فرهنگیان به دلیل مسائل سیاسی ضایع شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار