مشهد؛

نیمی از افراد دیابتی از بیماری خود بی اطلاعند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، صادقی با اشاره به اینکه ۲۳ آبان روز جهانی دیابت و ۲۳ لغایت ۲۸ آبان ماه هفته ملی دیابت با شعار « مراقبت از چشم ها در دیابت نامگذاری شده است گفت: تعداد مبتلایان دیابت در ایران ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر هستند.

وی افزود: اگرچه سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده تا سال ۲۰۳۵ تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به ۶.۵ میلیون نفر افزایش یابد، اما با توجه به تغییر برآوردهای سالهای اخیر این سازمان، انتظار می رود تعداد بیماران در کشورمان تا دو دهه دیگر بیشتر از میزان شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران متعهد شده است با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف کند گفت: به همین منظور برنامه ای با هدف دستیابی به اهداف « برنامه عملیاتی سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۵» در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور ادغام گردید، و مقدمات اجرایی این ادغام هم اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: بر اساس اعلام کارشناسان استعمال دخانيات، نداشتن فعاليت بدني مناسب، مصرف ناكافي ميوه و سبزيجات و شير و لبنيات ،ژنتیک، پرفشاری خون ، سابقه ابتلا به دیابت دوران بارداری ، افزایش چربی خون و اضافه وزن از عوامل اصلي ابتلا به ديابت است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت:مشارکت همه ذینفعان و درگیر نمودن همه افرادی که به نحوی با بیماری دیابت یا بیماران دیابتی در ارتباط هستند از اهداف اجرای برنامه های هفته ملی دیابت به شمار می رود.

لازم به ذکر است؛ دیابت و سازمان های مردم نهاد، دیابت و مدرسه، دیابت و بیماری های غیر واگیر و نظام سلامت، دیابت و رسانه، دیابت و مردم، دیابت و ورزش همگانی و دیابت و ائمه جمعه و جماعات از جمله عناوین روزهای هفته پیشگیری از دیابت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: دیابت ، افراد ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.